Intervju med David Cage

Etter fire søvnløse år i utvikling, er endelig unnfangelsen av David Cage sitt ambisiøse «Heavy Rain» nær.

12. februar 2010 12:37

For fire år siden hadde franske David Cage en visjon om å lage et annerledes spill. Et spill som ikke bare handlet om å skyte monstre eller zombier. Et spill hvor dine moralske valg påvirker historien og rollefigurenes videre skjebne.

Fire år har altså gått og det var en lettet Cage som i går fortalte norsk presse at det var deilig å kunne slutte å kun snakke om spillet, men faktisk å vise det i aksjon.

24. februar slippes nemlig endelig «Heavy Rain», og den ambisiøse, franske spillskaperen med en visjon tok turen til Norge for å snakke om spillet sitt.

Les også: Vår anmeldelse av «Heavy Rain».

USIKKER I FIRE ÅR

Fire år er lenge, og mye kan skje - spesielt i en bransje som oftest kjemper for å tilfredsstille så mange spillere som mulig.

Det er mange idéer og visjoner som kan vannes ut eller endres i prosessen.

Men Cage sier til PressFire når vi møter han etter presentasjonen på Ringen Kino at spillet har blitt nøyaktig som den opprinnelige visjonen.

- Det er en så kompleks produksjonsprosess at når manuskriptet er ferdig så er det stort sett skrevet i stein. Du kan egentlig ikke forandre det. Så hvis du leser manuskriptet jeg skrev for tre-fire år siden så er det veldig lite forskjell i forhold til det ferdige produktet.

- Historien er nøyaktig som jeg skrev, sier Cage, men bekrefter at de bevisst tok høyde for at spillmekanikken kunne forbedres.

- Vi lot det være rom for å endre grensesnittet og hvordan dialogen skulle fungere. Hele systemet var skisset på papiret til en viss grad, men vi visste at den eneste måten var å ta det i bruk og så finstemme det etter hvert.

- Var du noen gang bekymret for hvordan det ville bli mottatt?

- Å ja, hver dag…i fire år! Hvis du er for sikker på det du gjør når man jobber med noe så innovativt som «Heavy Rain», har du sannsynligvis gått glipp av noe. Så ja, vi var usikre hele tiden, og vi er det fremdeles fordi spillet ikke er lansert enda. Pressen er én ting, men spillerne noe annet. Vi lager ikke spill for journalistene – men for spillerne, sier han bestemt.

Men paradoksalt nok påpeker Cage allikevel at de er avhengige av gode anmeldelser for et spill som dette.

- Siden dette er et annerledes type spill så er det vanskelig å få spillere til å prøve det om anmeldelsene sier det er dritt. Og da har du ingen mulighet til å overbevise spillere til å gi det en sjanse. Du er nødt til å evangelisere, sier han.

EMOSJONELL MUSIKK

David Cage har også en bakgrunn som musiker, og selv om han ikke har laget musikken til «Heavy Rain» så forteller han om hvor stor innvirkning musikken har på opplevelsen.

- Jeg var involvert i musikken som en filmregissør ville vært. Jeg valgte komponisten og jeg briefet ham om hvilke følelser vi var ute etter. Jeg var også med på opptaksprosessen som tok sted i Abbey Road med London Symphony Orchestra.

- Mer enn femti prosent av påvirkningen til et bilde kommer fra musikken. Så du må være veldig forsiktig med hvordan du inkluderer musikk i spill, mener han.

David Cage forteller også at det var viktig å bruke det han kaller «ordentlige instrumenter» for at musikken skulle være «så emosjonell som mulig».

- Du kan lage emosjonell musikk med elektroniske instrumenter også, men det utrolige med et stort orkester er at det kan være veldig mykt og du kan nesten ikke høre det, hvisker Cage med den franske aksenten sin, mens han later som han dirigerer et orkester med fingrene.

- Men sekunder etter kan det være stort og truende, gestikulerer Cage med entusiasme og mer volum, før han avslører at han valgte å bruke noen emosjonelle pianostykker for å underbygge nyansene som bor i rollefiguren Ethan - en av fire spillbare personer du møter i «Heavy Rain».

Nå gjenstår det å se om spillerne vil omfavne denne unike spilloppplevelsen. Cage bekrefter at det kommer flere nedlastbare episoder etter lanseringen, selv om han legger trykk på at selve hovedhistorien er komplett.

«Heavy Rain» slippes eksklusivt til PlayStation 3 24. februar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3