(PressFire.no): Dagen etter at Sonys Project Morpheus ble avslørt på en pressekonferanse under GDC-messen i San Francisco, fikk verdenspressen endelig teste den lekre enheten selv.

Det er umiddelbar enighet hos de fleste som har prøvd virtual reality-brillene at de ser bra ut, og at de er meget komfortable.

Sony har også antydet hvilken kurs de velger når det gjelder noe av det aller viktigste – nemlig innholdet og spillopplevelser.

 

Morpheus, her fra en demonstrasjon
på GDC denne uka.
(Foto: Jeff Chiu, Ap, Scanpix).

– Ikke vond å ha på

Settet er designet slik at den store «ringen» bærer mesteparten av vekten, og den kan justeres via stropper på baksiden.

Selve brille-enheten kan også justeres ved å skyve den frem og tilbake.

Eurogamer påpeker at vekten er ganske behagelig, antakeligvis fordi mye av elektronikken sitter i en ekstern tilkoblingsboks.

Denne tilkoblingsboksen sitter mellom PlayStation 4 og brillene, og signalet sendes også til TVen.

TVen kan dermed speile det du ser i brillene, noe som potensielt kan la andre spillere delta, for eksempel via asynkron flerspiller.

Sony påpeker at utformingen på brillene ikke er endelig. Men selv på bildene er det lett å se at det er et attraktivt stykke teknologi, Sony kan tross alt et par ting om design.

 

Prototypen av Project Morpheus.
(Foto: Jeff Chiu, Ap/Scanpix).

Høy kvalitet

Når det gjelder den underliggende teknologien, skal opplevelsen være stort sett meget imponerende, sammenlignet med den mest avanserte varianten av Oculus Rift, Crystal Cove.

Flere testere – for eksempel The Verge – påpeker at Morpheus ikke stenger ute alt lyset, og dermed kan man ofte tydelig se hvor bildet slutter. Det ødelegger innlevelsen litt.

På plussiden er Morpheus meget responsiv, og det er nesten ingen forsinkelse fra man beveger på hodet til spillet reagerer.

Det at Morpheus jobber sammen med PlayStation Eye-kameraet, sørger for at reaksjonene er ganske så umiddelbare. Det skal også være en stor fordel at man kan snu seg 360 grader og se hva som befinner seg bak deg, hvis spillet er designet for det.

 

Etterslep

Et annet minuspoeng som fremheves av Eurogamer er at selve bildekvaliteten er noe dårligere enn Oculus Rift. Sonys løsning har helt klart tydeligere etterslep i bildet, noe Crystal Cove har klart å eliminere i stor grad.

Og til tross for at 1080p-oppløsingen er lik som Oculus, bruker Sony LCD-skjermer som rett og slett gjengir bildet litt dårligere enn Rifts OLED-skjermer.

Det er samtidig viktig å huske at dette blir forbedret før den kommersielle lanseringen.

 

Sjef for Sony Worldwide Studios,
Shuhei Yoshida, avduker VR-brillene.
(Foto: Jeff Chiu, Ap/Scanpix).

Satser på eksklusive spill

Det store usikkerhetsmomentet er programvare. Demoene Sony har vist frem på Game Developers Conference denne uka, skal ha vært teknisk imponerende, men forteller lite om hvor underholdende spillaspektet blir.

Der har likevel Sony en styrke i det lange løp, med sin betydelige stab av affillierte studioer som helt sikkert vil få ressursene de trenger fra Sony.

Interessant nok sier PlayStation-sjefen Shuhei Yoshida ifølge Kotaku at Sony vil fokusere på spill som er eksklusive til Morpheus, fremfor spill som egentlig er utviklet for vanlig PS4-spilling med VR-støtte lagt inn på toppen - selv om slike løsninger også vil støttes.

Det gjennomgående inntrykket er altså at Sony har fortsatt en liten jobb å gjøre når det gjelder bildekvalitet og synsvinkel, men at de har allerede kommet langt med den første offentlige prototypen.

Det gis ingen lanseringsdato, men brillene kommer absolutt ikke i år. Heller ikke pris har blitt offentliggjort foreløpig.


FOTO (hovedbilde): Jeff Chiu, Ap/Scanpix.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer