SAN FRANCISCO (PressFire.no): - Bredbåndet er ikke godt nok i dag, sukker Damien Kieken.

Han er flerspilleransvarlig for «Assassin’s Creed»-serien.

Kieken sier til PressFire at han ser fram mot enda kjappere Internett. Det vil gjøre jobben hans med å inkludere de nye funksjonene til PlayStation 4 mye lettere. Deling, strømming og stadig større esport-ambisjoner på konsoller, er noe av det som vil prege fremtiden.

Det gjelder i høyeste grad også for de neste «Assassin’s Creed»-eventyrene, røper han.

 

Mye PlayStation-skryt

Påkoblethet, med flere verktøy for å styrke flerspilleropplevelsen, er nøkkelord om de nye konsollene. Sony har allerede snakket varmt om hvordan PlayStation 4 tar et skritt i den retningen gjennom Share-knappen på PS4-kontrolleren.

Kieken kan ikke snakke om den nye Xbox-en foreløpig, ettersom Microsoft trolig venter med sin konsollavsløring til nærmere E3-messen i juni.

Derfor blir det veldig mange godord om Sonys nye maskin i dette intervjuet.

 

Damien Kieken snekrer
flerspilleropplevelsen i
«Assassin's Creed»-serien.
(Foto: PressFire.no).

- Et nærmere forhold til dine venner

Damien Kieken har jobbet med Ubisofts flaggskipserie siden «Assassin’s Creed: Brotherhood».

Vi traff ham på Game Developers Conference i forrige måned. 

- PlayStation 4 byr på noen veldig interessante tilskudd for oss, blant annet gjennom å vise deg hva andre gjør fra det øyeblikket du starter konsollen. Det gjør at det blir enkelt for oss å raskt la deg bli med i et spill mot andre, sier Kieken.

- Du kan ha et enda nærmere forhold til alle vennene dine, og få direkte informasjon om spillene, mener han.

Dette gjør PS4 interessant, blandet med aspektene rundt det å dele. Det er jo dette multiplayerspilling handler om: å kunne dele videoer, taktikker og slikt. Det ser du på YouTube og andre steder av nettet. Jeg tror dette kommer til å endre måten vi spiller på fremover, sier Damien Kieken til PressFire.

Har disse nye PS4-tilskuddene også inspirert når det gjelder måten dere designer flerspillerdelen av et «Assassin’s Creed»?

Share-knappen ligger plassert
på toppen av PS4-kontrolleren.

- Ja, jeg tror det kan være tilfellet. Likevel, jeg kan ikke røpe noen detaljer her og nå, for vi har foreløpig ikke snakket om flerspillerdelen til det neste «Assassin’s Creed».

- Share-funksjonen kan bli spesielt interessant for oss. Se bare på trenden med multiplayer i pc-spill, som «StarCraft II», «ShootMania» og andre esporttitler: De mest proffe, som kanskje bruker åtte-ti timer hver dag, når et nivå som er vanskelig å matche for en vanlig person.

- Derfor ser vi at flere og flere liker å se på disse, i stedet for å spille selv.

- Dette aspektet tror jeg kommer til å bli dratt over på konsoller på en mer omfattende måte enn før, elementer ved spilling som tidligere primært har vært forbeholdt pc-spillere, sier Kieken. 

 

Skisser fra PS4s sosiale tilbud, slik
Sony ser for seg brukergrensesnittet.

- Hovedfokuset er fortsatt å spille mot andre

På sin PlayStation 4-pressekonferanse i New York City i februar, brukte Sony mye tid på å fortelle hvordan du skal kunne laste ned fra PlayStation Store, begynne å spille etter bare få sekunder – og deretter, i teorien, streame eller dele gjennom Share.

De snakket også om muligheten til å få en venn til å «hoppe inn» i ditt spill, og hjelpe deg med noe som skaper hodebry.

Damien Kieken er en av dem som trolig allerede vet svaret på om alt dette funker i praksis. Han sitter jo og lager et nytt «Assassin’s Creed» om dagen - et spill som også skal lanseres til PlayStation 4.

Kan alt det Sony har forskuttert til PS4 egentlig fungere i dag, samtidig, og klarer dere som tredjepartsutviklere å innfri forventningene som er skapt?  

«Assassin's Creed IV: Black Flag».

- Jeg tror ikke dette blir et problem, mer en utfordring og et spørsmål om å velge ut hva vi skal fokusere mest på. Vi må også få noen innspill fra Sony før vi lanserer. Basert på alt dette, og tiden vi har på oss før lanseringen (av «Assassin’s Creed IV: Black Flag» - journ.merk.), kommer vi til å foreta de riktige beslutningene. Men hovedfokuset er fortsatt å la folk spille mot hverandre.

- Som det første spillet på en ny konsoll, vil det være noe vi kommer til å prøve – og andre elementer vi kommer til å vente litt med. Vi lærer fortsatt om den nye konsollen, og systemene, sier Kieken hemmelighetsfullt.

Han bekrefter likevel at Ubisoft allerede tester funksjonene til PS4, omtrent slik Sony viste på pressekonferansen i New York.

Er vi klare for onlinespilling i den skalaen, og er onlinestabilitet og -hastighet god nok på verdensbasis?

Nettet har ikke nødvendigvis blitt bedre, men vi har fått flere ting vi skal levere. Spillene krever allerede mye. Det viktigste er å tilby så mange tjenester som mulig, uten at det påvirker spillbarheten, sier Kieken. 

Han understreker at crowd-systemet i «Assassin’s Creed», som kort fortalt går ut på at alle spillerne skal se de samme datastyrte fiendene på nøyaktig likt sted i multiplayer, er en særlig utfordring – og noe Ubisoft ønsker skal være dønn presist.

- Det er et verktøy som brukes for å kunne gjemme seg, eller planlegge overraskende angrep. Dette krever allerede mye båndbredde. Alle tilskudd på toppen av de eksisterende onlinemulighetene må ikke berøre crowd-systemet, sier han. 

 

- Bedre nett betyr bedre spillopplevelser

Kieken tar opp en problemstilling som berører nettstrukturen:

- Vi ser utbyggingen av 4G til mobil, og flere som bytter over til fiber. De «nye» landene har mye bedre nett, mens det er eldre og dårligere nett i land som USA og enkelte vest-europeiske. Ofte snakker vi her om 15-20 år gamle systemer.

- Blir nettet bedre, kommer også spillopplevelsene til å bli bedre. Dette er ikke Sonys eller Ubisofts ansvar.

 

«
Assassin's Creed» hele dagen

Et populært tema under årets GDC i San Francisco handlet om å tilby spillopplevelser på mer enn bare én skjerm. La spillet leve med deg uansett hvor du er - også på en smarttelefon eller et nettbrett, er mottoet hos mange.

- Den tanken kommer til å vokse i åra som kommer. Vi vil la folk nyte spillene vi lager på alle måter de ønsker, også på t-banen eller på telefonen, og dette er en stor trend. Det er noe vi allerede startet å bygge på med «Assassin’s Creed III», der vi introduserte et nettverk der du kan redigere multiplayerbaner på en pc mens du sitter på jobben. Eller interagere med klanen din.

Så tanken er å gi oss muligheten til å ha «Assassin’s Creed» med oss, fra vi drar på skole eller jobb, til man er tilbake foran en tv i stua?

- Ja, ikke nødvendigvis den samme spillopplevelsen, men en sammenhengende opplevelse til flere plattformer. Det er egentlig alt jeg kan røpe her og nå, sier Kieken.

Denne filosofien rimer med hva «FIFA»-produsentene fortalte oss om i London nylig, der «FIFA 14» ble avslørt. Også EA Sports har ambisjoner om å bygge ut spillopplevelsen til flere plattformer.

 

Filosofien rundt mikrotransaksjoner

Et annet brennhett tema i bransjen er flere friske og delvis kreative forsøk på å nappe noen ekstra mynter ut av lommeboka mens du spiller. Mikrotransaksjoner har kommet for å bli. Men det er foreløpig mye testing hos de ulike utgiverne når det gjelder hvordan dette skal integreres i spillopplevelsen.

Ubisoft forsøkte seg på dette, blant annet i fjorårets «Assassin’s Creed III». Det franske selskapet har noen hovedregler for hva de ønsker å oppnå gjennom å ta betalt for ekstrainnhold:

- Vi var veldig fornøyde med responsen fra «Assassin’s Creed III». Vi fikk ingen store mishagsytringer fra fellesskapet, noe jeg tror skyldes måten vi integrerte dette på i spillet. Du betaler allerede 600 kroner for et spill, og vi ønsker ikke å be om ytterligere en hundrelapp for at folk skal nyte det.

- Formålet må heller være å tilby valg, og å gi deg muligheten til å få tilgang til elementer fra starten av fremfor å vente. Internt er vi veldig oppsatte på at dette ikke skal «ødelegge» spillet eller skape ubalanse. Det skal ikke være «pay-to-win».

- Vi tilbyr noe av den raskeste nivåprogresjonen av flerspilleropplevelser på markedet, for vi ønsker at alle skal få tilgang på alle evnene og verktøyene.

- En annen viktig regel for oss, er at alt du kan kjøpe for penger også skal være mulig å låse opp kun gjennom å spille. Ved å gjøre dette syns vi det er rettferdig overfor spillerne – og tillater oss samtidig å ha et enda større team som jobber med multiplayerdelen av «Assassin’s Creed».

- Til «Assassin’s Creed III» hadde vi flere mennesker tilknyttet spillet takket være dette, ikke bare for å lage nedlastbare utvidelser – men vi kunne også ha en community manager, flere som jobbet med å lage ukentlige utfordringer og jobbe med tekniske aspekter, sier Damien Kieken til PressFire.

 

«Assassin’s Creed IV: Black Flag» lanseres 31. oktober til pc, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, samt PlayStation 4 – og «andre nestegenerasjons konsoller».

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer