(PressFire.no): Ikke mindre enn 25 indiespill ble med i kofferten til Sony når de pakket til Game Developers Conference (GDC) i San Francisco, som foregår akkurat nå.

Indie-markedet er et stadig større satsingsområde for selskapet, på tvers av alle PlayStation-plattformene. En viktig del av satsingen er at de har strømlinjeformet prosessen med å realisere og publisere uavhengige spill.

Der en tidligere måtte gjennom en 64-stegs papirmølle, skal det nå være mye enklere å gi ut sine egne spill. 

– Våre samarbeid med utviklere har med tiden utviklet seg til å gi mye rom for fleksibilitet. Det gjelder hvordan vi oppsøker og oppdager talent, hjelper dem med å finne løsninger for finansiering, og jobber sammen for å få produktene deres ut på PlayStation-plattformene, sier Sonys Adam Boyes i en pressemelding.

NB: Se videoer fra flere av spillene nederst i artikkelen.

 

Følger opp «Journey» og «The Unfinished Swan»

Et av prosjektene Sony viste frem er «Rain» (toppbildet), som lages av japanske PlayStation Camp. Det er studioet som står bak fjorårets snåle «Tokyo Jungle».

«Rain» er et snikespill hvor du styrer en gutt som har gått seg vill i natten. Han innser at han er usynlig, og alene. Og han har heller ingen angrep, så du kan ikke ty til håndgemeng for å komme forbi fiender og gåter.

– Usikkerhet står helt sentralt i spillet, sier utvikler Yuki Ikeda til Eurogamer.

– Prøv å huske hvordan du følte deg når du gikk deg vill som barn. Du var helt alene, urolig og skremt til tårer. Men samtidig følte du noe annet – du er opprømt og nysgjerrig midt oppe i dette ukjente, og det leder deg til å utforske gatene, sier han.

«Rain» håper på å bli en slags åndelig oppfølger til fjorårets vakre og atmosfæriske perler «Journey» og «The Unfinished Swan». Eller i alle fall vil de videreføre tradisjonen med stemningsfulle og uvanlige spill på PlayStation Network.

– Vi er veldig begeistret, fordi disse spillene har bevist at det er et marked for slike nedlastbare spill, har spillets produsent Ken Suzuta tidligere fortalt til CVG.

– Vi har åpenbart lyst til å gjøre det like skarpt som dem. Det er et press på oss, men det motiverer oss til å lage et bedre spill, sa Suzuta.

 

Oppslukende dinosaureventyr

Det Sony har vist frem på GDC inkluderer også to titler til den kommende flaggskipkonsollen PlayStation 4. Disse er «Blacklight: Retribution» fra Zombie Studios, og Lukewarm Media sitt «Primal Carnage: Genesis».

Førstnevnte er et free-to-play skytespill, en videreutvikling av spillet ved samme navn som ble sluppet til PC på denne tiden i fjor.

«Primal Carnage: Genesis», på sin side, spiller på et velkjent skrekkscenario: Dinosaurene er bragt tilbake til live. Det skal være et historiedrevet og episodisk utgitt dinosaureventyr, skildret i førsteperson.

I pressmeldingen skriver Sony at Lukewarm lager dinosaurspillet folk har ventet på. En oppslukende opplevelse, om vi skal tro dem.

 

Gåter, grafer, slåssing og sadisme

Andre nyheter inkluderer at det tidligere Xbox-eksklusive, svært vakre gåteløsingsspillet «Limbo» kommer til PlayStation Vita.

Til samme plattform kommer det mystiske «Metrico», som lover å utnytte plattformens kontrollere på nye måter. Ifølge Gematsu skal det være en innovativ opplevelse i en atmosfærisk, infografisk verden.

Infografisk betyr hva det høres ut som: Info-grafer, det vil si visuell fremstilling av informasjon gjennom grafikk og diagrammer.

Til PlayStation 3 kommer «ibb & obb», et samarbeidsbasert plattformspill som ser svært fornøyelig ut – bare ta en titt på gameplayet i videoen nedenfor. Du kan (og må) hoppe frem og tilbake mellom to abstrakte, overlappende verdener med motstridende tyngekraft, hvor en må samarbeide for å overkomme gåter og andre hindere.

To spill som kommer både til PlayStation 3 og Vita er «Spelunky» og «Divekick».

Førstnevnte er det samme utilgivelig krevende plattformspillet som kom til Xbox i fjor, som vår anmelder kalte «utrolig sadistisk og søtt».

«Divekick» er derimot et nytt prosjekt, et to-knappers slåssespill som startet som en spøk:

– Hva om det var et spill som het «Divekick», og figurene heter Dive og Kick, og de to knappene var Dive og Kick?

Det spurte spillets skaper Adam Heart til en kompis sent en kveld, og det endte ganske snart med at de laget spillet, skriver Heart på PlayStation-bloggen.

 

Hele listen over Sonys kommende indiespill kan du finne her.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer