Superkrefter og PlayStation 4? Slettes ingen dum miks

Vi har sett på «Infamous: Second Son».

30. august 2013 14:46

KÖLN (PressFire.no): Mye føles helt riktig og fristende med «Infamous: Second Son».

Det er et PlayStation 4-spill, så grafikken gnistrer litt ekstra. Sammen med «Killzone: Shadow Fall», er dette det peneste Sony-produserte spillet vi har sett.

Det låner også litt fra den samme paranoiaen «Watch Dogs» forsøker å gi oss, med hacking og et sikkerhetsparadoks. Helt sikkert smart, det også. 

bananas

Føler du for å gå ?

Formatet med en stor åpen verden kler utvilsomt en ny konsoll veldig godt. Gjennom to «Infamous»-spill til PlayStation 3, utforsket Sucker Punch sandkassa med spreke superkrefter.

Mens Xbox hadde «Crackdown», som spiller på mange av de samme strengene, er «Infamous» PlayStation-fantasien om du har lyst til å gå bananas i en stor spillverden.

Cole MacGrath, sykkelbudet som ble til superhelt i de første «Infamous», erstattes nå av Delsin Rowe (24). En tagger, eller grafittikunstner, som én dag oppdager at også han er spesiell.

- Hvordan ser et nestegenerasjonsspill ut?

Det er nettopp en slik konfrontasjon vi fikk se utspille seg på Gamescom-messa i Köln. Og byrået er definitivt fienden din i «Second Son».

- For et par år siden spurte vi oss selv: hva er et nestegenerasjonsspill i en åpen verden? Hvordan ser det ut?

- Vel, her ser dere hva vi kom fram til.

Nate Fox, spillregissøren bak «Infamous: Second Son», forsøker å sette oss i den rette stemningen før demoen rulles i gang.

Vi hadde lyst til å velge en by som ga oss en skikkelig utfordring både kreativt og teknisk. Seattle ble svaret. Det er tilfeldigvis også byen vi i Sucker Punch holder til i. Den skal være slik at du kjenner deg igjen om du vet hvordan Seattle er, lover Fox.

I de første «Infamous» kan du velge den gode eller onde stien. Historien, kreftene dine og slutten ble farget av valgene dine. Finalen av «Infamous 2», hvis du valgte å være «ond», er samtidig opptakten til «Second Son».

Det nye «Infamous» finner sted cirka sju år etter det forrige (avhengig av slutten du fikk sist).

- Helt nye superkrefter

Sucker Punch har definitivt dratt på med spreke farger og lekt seg med hvordan eksempelvis regn og vannpytter ser ut i PlayStation 4-verden.

Det ser virkelig bra ut!

Kontrastene skriker, det er gult, oransje og andre sjokkfarger i kontrast mot sølepyttene. Helt sikkert effektivt for å få et PS4-spill til å fremstå som nestegenerasjons.

Det ser veldig pent ut, spesielt når Delsin må traske gjennom en sikkerhetskontroll der skiltene skriker fargemessig og regnvannet ligger oppå asfalten.

- Ettersom vi nå har en helt ny hovedperson, kan man også bruke et helt nytt sett med superkrefter. Når du treffer en annen person med superkrefter, kan du ta vedkommende i hånda og selv få disse egenskapene.

«Second Son»-hovedpersonen stemmelegges av Troy Baker. Har du spilt «BioShock: Infinite» eller «The Last of Us», kommer du kjapt til å kjenne ham igjen.

- Sikkerhetskontroller suger, ikke sant?

Situasjonen der Delsin må traske gjennom en sikkerhetssjekk, ser du også i GamesCom-traileren Sony slapp nå nettopp (nederst i denne artikkelen).

Vår mann er først vitne til at en annen ikke består scanningen som skal avgjøre om du er infisert eller ikke.

- Hvor mange av dere her i dag ble nødt til fly hit til Köln, spør regissør Fox.

- Da måtte dere også gjennom sikkerhetskontrollen. Det suger, ikke sant? Tenk om hele byen var omringet av slik type sikkerhet, forteller spillskaperen før vi får se «Second Son» i aksjon.

Selvsagt har Delsin et like stort problem når det blir hans tur å legge fingeren på scanneren. Sikkerhetssjekken skal avdekke hvem som har superkrefter. Hvem er «infisert»?

Scan pekefingeren din

Sucker Punch er veldig stolte over å vise oss at de har en morsom gimmick på lur. Scanningen Delsin må gjennom, medfører blant annet at du må legge fingeren på touchpaden på PS4-kontrolleren.

- Av og til ber vi deg om å kopiere Delsins handlinger som med denne fingerscanningen. Her vil DUP ta bittelitt DNA fra vår mann, forklarer regissøren.

Legg fingeren på touchpaden når spillet ber deg om det, og en rød prikk dukker opp i et felt og viser når scanningen er over. Begynner lampa å blinke rødt, kommer alarmen til å gå – og du er i seriøs knipe.

- Best av tre? foreslår Delsin Rowe eplekjekt mens alarmen går.

Sucker Punch har gjort flere sprell med hele PS4-spaken, ikke bare berøringsskjermen. Når alarmen uler eller Delsin kjenner telefonen vibrere, kommer det lyd fra høyttalerne i DualShock 4-spaken.

- Det skal føles som om du er der. At de snakker til deg, sier «Second Son»-regissøren.

Hvis du har lyst til å variere litt i nærkampene, kan du også benytte styreflaten til å gjøre noen frekke komboer. Ta ut en skurk etter å ha listet deg innpå, for eksempel.

- Ikke misforstå: vi elsker fortsatt storslåtte kamper. Dette er hvis du har lyst på litt variasjon, sier Nate Fox.

I andre situasjoner kan du flippe og kaste objekter ved å dra fingeren over touchpaden. Trolig bare som alternativ også her, ikke tvingende nødvendig om du foretrekker å spille på tradisjonelt vis.

Etter to «Infamous»-spill har Sucker Punch allerede hamret ut ambisjonsnivået til oppfølgeren, som altså debuterer på PlayStation 4.

Grafikken, sølepyttene, flammer og teksturer ser gnistrende flotte ut. Dette er et av to-tre spill vist på GamesCom som med stolthet kan kalle seg «nestegenerasjons». Men vi har ikke fått testet selv, foreløpig.

Blir «Second Son» morsomt å spille, med en historie og nok oppdrag som skaper litt liv i sandkassa, kan dette fort vise seg å være den første PlayStation 4-eksklusive verdt å merke seg – med mindre du er ihuga «Killzone»-fan, da.

«Infamous: Second Son» lanseres eksklusivt til PlayStation 4 en gang i februar 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3