Datalagringsdirektivets verste mareritt?

I «Watch Dogs» spiller du som hacker. Se videointervju!

13. juni 2012 09:55

LOS ANGELES (PressFire.no): Under spillkonferansen E3 i Los Angeles var «Watch Dogs» det desidert mest omtalte spillet. Her settes din nye digitale hverdag og personsikkerhet på agendaen, idet du tar rollen som morgendagens ninjakriger og marinettemester - hackeren.

For i Ubisoft-spillet «Watch Dogs» tar du rollen som morgendagens ninjakriger og marionettmester - hackereren.

- Det er mange gråsoner når det kommer til sikkerhet og personopplysninger. Det er realiteten nå, forteller Danny Belanger til PressFire.

I en tid hvor så å si alt er koblet til internett og det meste kan manipuleres, er spillet en kommentar til kontroversille lovforslag som SOPA (Stop Online Piracy Act) i USA eller det tilsvarende Datalangringsdirektivet her hjemme.

- Det er akkurat der vi vil at spillet skal være. Vi spør spørsmålet «hva hadde du gjort om du hadde tilgang til dette?» og «hva er konsekvensene for alles personopplysninger og sikkerhet». Hvordan holder vi folk trygge?

Spillet produseres av Ubisoft, en spillutgiver som i fjor møtte massiv kritikk for å ha en kopibeskyttelse som krever at du er koblet til nettet og Ubisoft for å spille - også i spill uten nettfunksjoner.

- Er ikke det litt ironisk?

- Ææææh... Det kan jeg ikke kommentere, sier Belanger og må le litt før han henter seg inn igjen: 

- Jeg tror selskapet utforsker mulighetene for å gjøre sånt til en bedre opplevelse.

«Watch Dogs» utvikles til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 og skal etter planen slippes i 2013.

REPORTER: Jarle Hrafn Grindhaug. VIDEO/REDIGERING: Endre Vellene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3