Best i '09: Årets Action/eventyr og FPS

Vår kåring har nå kommet frem til to av de mest prestisjetunge kategoriene i 2009-oppsummeringen.

16. desember 2009 15:20

Det er klart for det som skulle vise seg å bli den mest vanskelige og frustrerende kåringen når PressFire-gjengen var samlet til jurymøte. Det var sterke følelser i sving, lang og intens debatt - det kom til og med kontroversielle forslag om nevekamp før vi til slutt ble enige.

Til nå har kategoriene vi tidligere har summert opp og kåret vinnere i fortonet seg som en dans på roser sammenlignet med dagens runde...

Del 1 av 2009-kåringen vår: Beste sport- og racingspill.
Del 2 av 2009-kåringen vår: Beste strategi- og musikkspill.

PS: Nederst i denne saken ser du hvordan prosessen frem mot kåringene våre har foregått.

I morgen kårer vi de beste fighting- og plattformspillene fra 2009.

ÅRETS ACTION/EVENTYR

Vinner:


«Batman: Arkham Asylum»

Disse var også med i diskusjonen men nådde ikke helt opp:


«Uncharted 2: Among Thieves»
«InFamous»
«Assassin’s Creed II»

Dette er en av tungvekterkategoriene og inneholder noen av årets viktigste og beste spill.

Dette farget også debatten rundt hva det aller beste spillet i år innen action/eventyr-sjangeren er. Det var nemlig ingenting å si på engasjementet.

Noen har et varmt og rykende ferskt forhold til «Assassin’s Creed II», som er det spillet som ble sluppet sist av de nominerte. Og for all del, det er et glimrende spill.

Men flertallet trakk frem «Batman: Arkham Asylum» og «Uncharted 2: Among Thieves» som favorittene. «inFamous» nådde ikke helt opp og havnet i glemmeboka når det beste av de beste skulle plukkes ut.

«Uncharted 2» var for noen en soleklar vinner og en av de klareste kandidatene for årets spill, i hvert fall før vi møttes. Mens andre igjen syns Naughty Dog-spillet er bra, men ikke bra som Batman - som ikke bare var årets største positive overraskelse målt ut i fra forutsetningene (superhelter er ikke alltid så supre i spill). Det er også den Batman-opplevelsen som tilnærmer seg originalmaterialet med størst autensitet og respekt for opphavet, og omdanner dette i et fantastisk, vellagd eventyr av episke proposjoner.

Mark «Luke Skywalker» Hamill gjør dessuten en uforglemmelig innsats som Jokeren, bare ett av flere elementer som virkelig klaffer i dette spillet for å skape den troverdige rammen.

Batman-leiren smilte nok ekstra bredt etter at annonseringen av en oppfølger tikket inn bare noen få dager etter at vi hadde stemt frem «Arkham Asylum» som vinneren i denne spillkategorien. Kanskje ikke overraskende, for avslutningen av det første spillet legger opp til en oppfølger, men like fullt gledelig at arbeidet med et nytt spill nå er i full sving.

ÅRETS FPS

Vinner:


«Call of Duty: Modern Warfare 2»

Disse var også med i diskusjonen men nådde ikke helt opp:


«Killzone 2»
«Borderlands»
«Left 4 Dead 2»
«Killing Floor»
«Zeno Clash»

Etter å ha roet ned gemyttene fra forrige kåring en smule, var det forløsende å få en avgjørelse som nærmest var over på tiden det tok å knaske (enda) en pepperkake.

«Call of Duty: Modern Warfare 2» var en selvskreven favoritt på forhånd, og ingen av utfordrerne var i realiteten nær å true Infinity Wards eminente spill.

Bak «Modern Warfare 2» var det «Borderlands» som fikk mest skryt innledningsvis, men dette ble en flertallsavgjørelse som hele redaksjonen kunne stå bak, i motsetning til action-/eventyr-spillkåringen.

Forventningene til «Modern Warfare 2» var skyhøye men ble innfridd da spillet kom ut i november. Spillet har en fantastisk flerspillerdel som for veldig mange er det viktigste, for forgjengeren «Call of Duty 4: Modern Warfare» ble siden utgivelsen i 2007 raskt det mest populære i online flerspiller og la på mange måter lista for andre FPS-spill.

Enspillerdelen er kort, og over på 5-6 svette timer om du vil og er rask på avtrekkeren.

Men det gjør lite, i og med at kampanjen inneholder intensitet og fartsfylt action av en annen verden. Du sitter formelig og hiver etter pusten etter å ha rundet spillet – og da venter det moro online om du tørster etter mer.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2009?

* Først ba vi våre anmeldere om å nominere favorittspill i hver av kategoriene.

* Etter å ha telt opp hvem som nominerte hva, møttes vi til en dag preget av julebrus, pepperkaker og ikke minst; intense diskusjoner – primært om spillene vi skulle evaluere og finsikte.

* Noen nominerte spill ble brutalt skrelt bort fra listen, andre fant en naturlig plass i et favorittsjikte, inntil vi følte vi satt igjen med spill innen hver sjanger som var reelle utfordrere – og disse ble igjen dissekert ned til vi satt igjen med en vinner. De øvrige, som ikke nådde helt opp, er med i denne oppsummeringen, i tilfeldig rekkefølge.

* Når det gjelder beste PC-spill, som blir kåret senere i uken, har vi tatt utgangspunkt i titler som bare finnes på denne plattformen, eller som er klart best på PC.

* Denne demokratiske fremgangsmåten har sin pris, men er like fullt metoden vi satte pris på for å finne 2009s beste spill. Selv om de fleste av oss har spilt mye, føler vi at PressFire-redaksjonen samlet har mer bredde og spisskompetanse enn om vi skulle kjørt en kåring basert på enkeltes preferanser – også kjent som Kim Jong-il-metoden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3