Holdt munn om Natal-støtte i «Fable III»

Den ellers så snakkesalige Peter Molyneux ble stum som en østers på spørsmål om hvordan Natal blir integrert i spillopplevelsen.

12. februar 2010 00:51

Det spillet som kanskje var imøtesett med størst forventning før Microsofts X10-arrangement, var «Fable III». Ikke minst etter at spillskaperen Peter Molyneux for noen dager siden ble sitert på at «fansen ville bli superforbanna» av å høre hva han hadde å meddele.

Det kontroversielle som kom frem under X10-demonstrasjonen, er måten man går bort fra mange av de arketypiske RPG-elementene - som helse- og erfaringspoeng. Molyneux mener dette har blitt gammeldags i 2010.

Her finner du flere ferske nyheter fra X10.

PressFire slo på tråden til spilljournalist Rune Fjeld Olsen som befinner seg i San Fransico for å dekke X10. Da hadde han nettopp kommet ut fra et intervju med Molyneux.

- Han sa at «Fable III» er tungt inspirert av «ICO» og andre spill som benytter seg av fysisk kontakt mellom spillfigurer. Den type kontakt vil du også ha når du spiller «Fable III» i co-op med en annen, forteller Fjeld Olsen.

- Leier du datteren din gjennom bygatene eller sleper en fyr til fabrikken for å selge han som arbeider? Slike ting vil eksempelvis påvirke.

Se også: De første skjermbildene fra «Fable III».

EN SØMLØS RPG-OPPLEVELSE

«Fable III» vil la deg få rollen som den ultimate despot eller en langt mer populær konge, avhengig av valgene du gjør og fremgangsmåten din for å vinne tronen i Albion.

- Første halvdelen av spillet går ut på å bli konge, mens den andre halvdelen går ut på å forvalte makten du har fått.

- Den siste delen av spillet byr på samme type oppdrag som før du ble konge, men to nye og store gameplay-elementer vil her bli introdusert.

- Det ene er det med å holde det du har lovt på veien mot makten – du blir nemlig stilt ansvarlig overfør løftene du har gitt. Det andre elementet vil mest sannsynlig bli presentert på GDC, fortsetter VGs spillansvarlige.

Interessant nok fortalte Fable-sjefen at du i det neste spillet ikke har et helsesystem å orientere deg etter, det er heller ingen erfaringspoeng som tikker inn etter hvert som du gjør progresjon i spillet. Alt er lagt opp til å bli en sømløs, ny rollespillopplevelse.

- Hva sa han om Natal og «Fable III»?

- Han kunne ikke si noe, han virket redd for å røpe noe. Da ville alt være over, fleipet Molyneux. Ryktene om at det kun er kontroller som lener seg på Natal-teknologien tviler jeg på stemmer. GDC vil nok gi oss flere svar på dette, avslutter Rune Fjeld Olsen.

Games Developers Conferance, eller GDC, går av stabelen 9. - 13. mars. Også da vil spillverdenens øyne være rettet mot San Fransico. Blant annet for å få mer informasjon om «Fable III».

«Fable III» skal være ferdig og lansert før jul 2010, og er eksklusivt for Xbox 360.

Se fersk trailer, eller skal vi kalle det introduksjon, sluppet under X10:

XBox 360 | Playstation 3 | Nintendo Wii
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3