Glem «Minecraft», i «Dreams» når kreativiteten et helt nytt nivå

Etterpå kan galskapen 3D-printes.

3. november 2015 10:01

PARIS (PressFire.no): – «Dreams» er … så vanskelig å forklare, men det kommer til å bli et fantastisk spill!

Slik åpner Alex Evans presentasjonen av Media Molecules mest ambisiøse prosjekt hittil.

Det sier en hel del, når vi vet at disse britene tidligere har servert «Little Big Planet» og «Tearaway».

Alex Evans (t.v.) og Mark Healey.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Hentet VR-ingeniør

Dette er noen av pionerene innen «spill, skap og del»-bølgen. Ofte med noe som skiller seg ut fra konkurrentene – og nå med «Dreams», et prosjekt de rett og slett selv ikke aner hvordan kommer til å bli.

Under Sonys pressekonferanse på Paris Games Week i forrige uke, viste de som forskuttert mer av sin såkalte «drømmesimulator».

Et par timer senere fikk PressFire se en mer omfattende demonstrasjon, der veggene rundt oss var pyntet med absurde skisser og drømmende tegninger.

Spillet blir definert av brukerne, ispedd fantastisk innhold lagd av Media Molecule, sier Alex Evans.

Han er teknisk ansvarlig hos dette spillstudioet. Mark Healey, kreativ sjef, og nyansatte Anton Mikhailov var også på plass i Paris. Sistnevnte har tidligere jobbet for Sony med PlayStation Move-spakene og nå senest, PlayStation VR-brillene.

Mikhailovs innfallsvinkel til «Dreams» er trolig av en mer teknisk art og bevis på at dette på ingen måte handler om et tradisjonelt spill.

(Media Molecule har forresten nylig bekrefta at «Dreams» får virtual reality-støtte).

Kaloririke drømmer.
Kaloririke drømmer.
er

Kreativitet spilling

Når folka bak innrømmer at de ikke helt vet hva «Dreams» er, eller skal bli, sier det seg selv at det også var mange undrende fjes i salen under demonstrasjonen.

Undrende, men nysgjerrige.

Tanken bak er, enkelt oppsummert, at du skal kunne skape figurer, scenarioer, remikse andres kreasjoner og dele alt sammen i et omfattende system. Selvsagt koblet på nettet.

Det er altså ikke et menyvalg der du a) spiller en historie, eller b) kan lage eget innhold.

 «Er det spilling eller handler det bare om å lage? Er det en historie her?», lurer mange på. Svaret er «ja», «ja» og «ja», sier Evans.

Han forteller at de gjennom «Little Big Planet» fant ut at det å skille ut skaper-biten fra selve spillinga, føltes unaturlig.

I hvert fall for Media Molecules del.

Opplevelsen i «Dreams» skal ikke gi deg følelsen av at dette er to separate opplevelser. Det føles som du spiller samtidig med at du skaper, mener utviklerne.

Eventuelt omvendt.

«Dreams» ble først fristet med da
Sony avduket PS4 i 2013.
(Foto: Scanpix).

Støtter alle PS4-kontrollere

Demonstrasjonen under Paris-pressekonferansen til Sony, ga inntrykk av at du spiller/lager ved først å velge blant ferdigdesignede objekter eller figurer.

Det stemmer ikke helt.

Her finner du flere intervjuer og nyheter fra Paris Games Week.

Alt du ser her kan bygges helt fra bunnen av, sier Evans.

 I «Little Big Planet» satte du sammen ferdiglagde gjenstander vi i Media Molecule sto bak. I «Dreams» stammer innholdet fra brukerne selv. Alt du ser er utelukkende lagd med en DualShock- eller Move-håndkontroller.

Vi bruker selv de samme verktøyene som dere får i hendene, understreker han.

Alle typer kontrollere til PlayStation 4 støttes. Det er ikke et krav om at man må eie et PlayStation-kamera. Du må heller ikke ha Move-spaker koblet til konsollen, eller lene deg tungt på en egen «Dreams»-app for nettbrett og mobil.

Alt dette kan imidlertid brukes, i kreativitetens navn.

«The Thinker», lagd fra bunnen
av i «Dreams».
(Bilde: Media Molecule, Twitter).
– 

Det handler om å feire samarbeid

Pandaen Francis, hovedfiguren i kake-nivået du kan se mer av i videovinduet, blir utgangspunktet for en livedemonstrasjon der Mark Healey setter seg ned og remikser, pynter og skaper noe nytt.

Media Molecule hevder de alltid ender opp med et helt unikt resultat. Det går sport internt i å komme opp med noe annerledes til hver demonstrasjon.

Det sprer seg flere latterkuler og hagler forslag fra kollegene samtidig som Healey kreerer foran oss.

«Hva med et hode og hatt, plassert oppå hodet?», kommer det fra en av Media Molecule-folka. Resultatet blir i stedet «The Thinker»-statuen, med nytt fjes påklistret.

Et passende valg, mener Media Molecule, ettersom denne Auguste Rodin-statuen er å finne ved Musée Rodin i Paris.

Det er viktig å få fram at du kan «besette» alle objektene eller figurene du ser på skjermen, i sanntid, ved å peke med markøren. En fotball, appelsin eller en panda. Alt kan kontrolleres. Du kan deretter trykke «play»-knappen og spille av en gitt situasjon i denne skapelsesprosessen – eventuelt bruke dette som en filmsekvens til et spill.

– Alt skjer live, online. Det kan skapes sammen med andre, du kan spille andres drømmer eller remikse.

Dette sandkasseelementet er så lett å glemme. Det var også tilfellet med «Little Big Planet». Det er i realiteten noe av det morsomste du kan gjøre. «Dreams» handler om å feire samarbeidet, «mash-ups» og å omfavne hele strømme-kulturen, sier Evans.

Ja, galskapen kan 3D-printes

Du kan lage alt i «Dreams». Kanskje verdens største robot, lagd i samarbeid av et nisje-fellesskap med nettopp en slik fetisj?

Media Molecule sender rundt noen små plastfigurer, skapt i spillet og senere 3D-printet. Det er nemlig mulig å trykke en menyknapp og få kreasjonene til å bli noe mer håndfast.

 Du kan eksportere det du lager og bruke i andre programmer. Eller mest spennende, syns jeg personlig: du kan 3D-printe det, sier Evans.

3D-printa fra «Dreams»-menyene.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Bilspill og et hai-eventyr

Hvordan kan slike kraftige og allsidige verktøy bli til noe som er morsomt å spille?

Alt du foretar deg i «Dreams» lagres i en slags historikk. Rekkefølgen for hvordan du lager noe, tidspunktet du plasserte et øye på fjeset til en panda – alt knyttes til én database som selvsagt også er plantet i et online-miljø.

 Du får en spillopplevelse nesten som i en klarsynt drøm. Du starter på et nivå, for eksempel et racing-spill, og på ett sted legger du merke til: «dette må da være en snarvei?». La oss si denne snarveien er en portal til et hai-eventyr under vann, forklarer Evans.

På samme måten som man kan oppdage inne i et eventyr, er det også slike funn fra selve fellesskapet, skyter Anton Mikhailov inn.

Det viktige å få fram er at du ikke bare kan søke i fellesskapet, men fellesskapet kan se alt sammen – med brukerskapt innhold i en høy kvalitet.

Også i «Little Big Planet 2» kan
du lage et spill, i selve spillet.

Hvordan fjerne søppel fra søket?

Har du prøvd «Little Big Planet» og sett hva folk lager der, oppdager du kjapt behovet for kraftige og presise filtre.

Ingen har tid eller lyst til å sitte og bla i uendelig mange sider med … vel, søppel. Menyer fylt med innhold kanskje lagd på tjue sekunder, kun for å låse opp en trophie.

Her handler det blant annet om å hente inspirasjon fra sosiale medier. Å følge folk du liker, strømme-se disse lage noe nytt live – eller abonnere på tråder med favorittinnholdet eller -personer.

Trengs det noe spesielt fra «Dreams»-fellesskapet, enten til egen kreasjon eller som inspirasjon, er det bare å søke på stikkord.

Last ned komplette spill-byggesett

De har utvilsomt en svær jobb foran seg med å legge til rette for oversiktlige søk og grundig sortering.

Media Molecule sier de har lært en hel del om dette fra «Little Big Planet»-dagene.

Vil du lete etter trær? Når vi tar spillet inn i en beta-periode neste år, vil det dukke opp millioner av trær. Leter du etter en fingernegl? Søk etter «negl». Vil du ha et ferdiglagd spill eller oppskrift og et byggesett til hvordan du skal bygge en robot? spør Alex Evans.

– Dette kommer til å bli veldig «meta». Det gjør meg kjempeentusiastisk, for bare se for deg at jeg blir en oppskriftsmaker til hvordan du selv kan designe et snowboard-spill i «Dreams». En «kit-master».

– Vi må se an hvordan dette utvikler seg når vi åpner betaen, for vi vet ikke dette selv. Vi har bare noen teorier på nåværende tidspunkt.

Innholdet strekker seg forresten til å omfavne også animasjoner, musikk og lydeffekter.

Tegninger med «Dreams»-inspirasjon.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Alt du gjør kan tas opp

Vi nevnte så vidt aspektet med å lage animasjoner eller filmklipp. Dette kan være viktige byggesteiner til et nytt spill du mekker i selve spillet.

Avslutningsvis forklarer Media Molecule mer i detalj hvordan dette fungerer.

Alt du gjør i spillet kan tas opp. Det er jo animasjoner i et nøtteskall, sier Alex Evans.

Et slikt klipp fungerer også sammen med A.I. og andre figurer. For eksempel kan du først skape en figur, og etterpå lage bevegelse ved å styre hånda. Da har du en «cut scene».

For å understreke: vi kommer også til å legge til innhold, produsert av Media Molecule, men jeg er overbevist om at fellesskapet kommer til å lage noe som er enda bedre. Det vil være noen frø fra Media Molecule der, en «boost» eller «historie». Du kan altså bare sette deg ned og nyte, og trenger ikke forholde deg til all den andre galskapen.

Jeg tror likevel folk vil omfavne dette [bruker]aspektet, på en måte det er vanskelig å forklare i dag. Derfor blir beta-testinga så fantastisk – også for oss. For å gi noen svar på hvordan folk vil bruke alt sammen, sier Alex Evans.

Planen er å slippe «Dreams» løs til en beta-testperiode på PlayStation 4 neste år. Ingen lanseringsdato er hittil bekrefta.

PressFire har selv betalt for reise til og opphold i Paris.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3