(PressFire.no): «Need for Speed» var lenge synonymt med bilglede på konsoller og pc.

Serien havnet senere i en blindgate, og lakken fikk litt sølevann på seg. 

For med en rekke kreative undertitler og oppfølgertall bakt inn, avleggere til håndholdte konsoller og mobiler, ble det til slutt vanskelig å holde følge. Eller vite hva «Need for Speed» egentlig står for.

Dette har svenskene i Ghost Games tenkt å gjøre noe med i år. I dag snakker de for første gang om hvor veien går videre.

 

Marcus Nilsson har brukt mye tid
på å filosofere over
«Need for Speed»-opphavet.

Bare «Need for Speed»

Det kom ikke noe nytt «Need for Speed» i fjor, bare filmen med Aaron Paul («Breaking Bad») i hovedrollen. 2014 var første året siden «Need for Speed II» i 1997 at EA hoppet over en kalender.

Gjennom fjoråret har imidlertid ikke Ghost Games sparket av seg skoene og nippet til paraplydrinker av den grunn.

Vi fant fram til kjerneverdiene i «Need for Speed». Det er først da du kan bygge noe videre. I løpet av dette friåret – det føltes forresten ikke som et friår, la meg bare si det sånn – grublet vi mye over: «hva ønsker vi at denne serien skal representere?».

«Road & Tracks Presents:
Need for Speed» kom ut i 1994.

– Åpenbart handler det om å kjøre, bli jaktet av politi, men noe som har manglet en god stund er å være relevant i forhold til bilkulturen. Hvordan kan vi være sikre på at spillet resonnerer med folka som elsker spillene våre?

Det er Marcus Nilsson, sjefsprodusenten for det nye «Need for Speed», som sier dette til PressFire.

I høst venter det en reboot, en omstart av serien som startet på den feilslåtte konsollen Panasonic 3DO i 1994 (året etter på PlayStation og pc). Nå velger svenskene å gå tilbake til røttene, også i navnevalget. 

Det nye spillet heter «Need for Speed», og bare dét.

Lurer du på hvor det startet? Vi tar deg hele veien gjennom «Need for Speed»-historien.

 

Fokus på lakk og regn i nye
«Need for Speed». Og nattkjøring.

Kjørefølelsen etter din smak

Marcus Nilsson er ærlig rundt at det har vært en ganske schizofren opplevelse å forholde seg til «Need for Speed»-navnet de siste åra.

Ikke bare har EA vekslet på hvilke studioer som lager spillene, men også kurs, fokus og følelsen har variert fra år til år. Spør du «Need for Speed»-publikummet, er derfor sjansen stor for at du vil få mange ulike svar på hva kjennetegnene til et godt spill i serien er.

Criterion var for eksempel ansvarlige for tre: «Hot Pursuit», «Most Wanted» og «Rivals» (sistnevnte sammen med Ghost). Før den tid var lenge EAs Black Box-studio ved Vancouver bak rattet, sist med «Need for Speed: The Run» i 2011. Også Slightly Mad Studios («Project CARS») hadde en gjesteopptreden med de to simulatorvridde «Shift»-utgivelsene.

Deler av Criterion, inkludert Craig Sullivan – en av veteranene hos dette «Burnout»-studioet – pakket sakene og flyttet til Sverige for to-tre år siden. Samtidig ble det klart at nyoppstartede Ghost Games i Göteborg skal ha ansvaret for «NfS» fremover.

For to år siden spådde Craig Sullivan
om «NfS»-fremtiden.
(Foto: PressFire).

I 2013 understreket Sullivan til PressFire at de kom til å gjøre noe nytt neste gang. Etter «Rivals».

– Det er noen grep vi kommer til å ta i fremtiden, som vil få flere av «Need for Speed»-fansen tilbake igjen, folk som kanskje ikke har prøvd de siste par spillene, spådde briten.

– Vi har diskutert å gi folk sjansen til å velge den typen handling de foretrekker, for i noen av de eldre «Need for Speed» var kjørefølelsen ganske annerledes, hintet Sullivan om da.

Dette har blitt noen av nøkkelordene i nye «Need for Speed». Handling, kjørefølelsen, kan altså tilpasses din stil, og du får et dypt sett med muligheter til også å skreddersy bilene, hevder Ghost Games.

 

«Du bryr deg om bilene, du kan selv tilpasse de»

– I løpet av disse tjue åra har spillet vært tatt i mange retninger, og i noen tilfeller også bydd på opplevelser som ikke har vært bra, sier Nilsson.

– Det har vært vanskelig for fansen å vite hva de kan forvente. Nå, når Ghost har fått nøklene til «NfS»-serien, ville vi lage det spillet vi alltid har ønsket oss.

– Folk vil bli veldig positivt overraska, tror jeg. Når vi nå har gjenoppfunnet «Need for Speed», er det klart det er folk som er veldig glade i den måten å styre på – la oss kalle den «Criterion-måten». Men, vi har også mange som liker den andre styringa. Nå sier vi: «du bryr deg om bilene, du kan selv tilpasse de». Dette inkluderer også hvordan styringa vil føles i spillet.

 

EA startet egen bilblogg.
(Foto: Speedhunters.com).

Globalt testpublikum

I løpet av drøyt tjue «Need for Speed»-år har serien solgt over 140 millioner eksemplarer. Den er en av EAs største – helt i samme divisjon som «FIFA» og «Battlefield» når det gjelder status som melkeku.

På samme måte som vi kan spore at dybden i et «FIFA» har vokst de siste åra, med større involvering hos ekte fotballklubber og i hele kulturen rundt idretten, har EA satset på noe tilvarende hos bilelskerne.

Allerede i 2007 startet EA en bilblogg, Speedhunters, som skaffer dem et slikt fellesskap. Ikke bare er dette et sted der bilentusiaster kan sikle over lidenskapen på fire hjul, men EA har også lagd seg et verdifullt testpublikum. «Mer verdifullt enn noen utviklere tilknyttet Ghost i en konsulentrolle, ikke at vi har noen slike, da», spøker sjefsprodusenten.

– Speedhunters er nå et viktig verktøy vi aktivt bruker. Når det gjelder valg av hvilke biler vi skal ha med i spillet, for eksempel. Eller hvilke «bodykits» vi bør velge til bilene i spillet vårt. Dette filtrerer vi ut til Speedhunters-fellesskapet spredt over hele globen, sier Marcus Nilsson til PressFire.

 

Detaljfokusert: De første bildene fra
nye «Need for Speed».

Historien er ikke: «drift for å redde verden»

I tillegg til å fokusere på et system med tilpasning av bilene i nye «Need for Speed», har også utviklerne vektlagt en ny type historie eller fortellerstil. Dette fremheves i pressemeldinga, og er naturlig noe vi også fikk lyst til å spørre Marcus Nilsson ut om, når vi først har ham på tråden.

Vi har fortrengt kan friske opp igjen hvordan «The Run» i 2011 tok mål av seg å sette historien i førersetet. En platt historie med taglinen «kjør for livet» innbakt med undertøysmodeller, en struttende «Mad Men»-kjendis og en hovedperson som ikke bare befant seg i en bil på sin farefulle tur fra vest- til østkysten av USA.

Blir det like mye «historie» i dette nye?

Svensken er foreløpig hemmelighetsfull. Det lille Marcus Nilsson kan fortelle oss om handlingen i nye «NfS» i dag, er ytterligere et element de savnet. Det er tross alt viktig å ha en motivasjon for å lykkes med å holde folk klistra foran en skjerm.

– Vi må ha en historie som henger sammen. Jeg kan ikke si så mye … det er en historie i et spill, så det er et overhengende og siste mål som venter på deg.

– Én ting kan jeg røpe: det handler ikke om at du må «drifte» for å redde verden, spøker Nilsson.

Det er en historie som i stor grad er relevant til bilkultur, forsikrer han.

E3-spillmessa starter i Los Angeles i midten av juni. Electronic Arts holder en pressekonferanse mandag 15. juni. Det er trolig der vi får høre litt mer om historien ment å holde deg på veiene og motivert til å investere time etter time med «Need for Speed».

 

Penere, og bedre fysikk

Opp gjennom åra har det med ujevne mellomrom blitt slått alarm for tilstanden til bilspillsjangeren. Like ofte som den har blitt dødsdømt eller stemplet irrelevant, har den igjen kommet tilbake og klort seg fast på toppen av salgslister. Nå sist med nylig lanserte «Project CARS».

Med ferske konsoller på markedet og kraftigere teknologi under panseret, ser bilspillutviklere til å trives. Det kommer historisk sett ofte en dose bilspill når nye konsoller lanseres. Også fra Marcus Nilsson og gjengen i Ghost Games.

I år sløyfer de å lage et spill som skal ut på to generasjoner Xbox og PlayStation slik tilfellet var med «Rivals», debuten til Ghost.

Det er kun de nyeste som prioriteres i år, sammen med pc.

– Det at vi kan lage nye «Need for Speed» til de nye konsollene og pc, har gitt oss fokus. Det åpner flere muligheter for oss til kun å fokusere på de nye maskinene, og resulterer i at vi kan lage et bedre spill. Noe av det som åpnes av muligheter, er bedre fysikk. Vi får spillet til å se mye bedre ut gjennom at vi har mer kraft tilgjengelig, forklarer han.

 

Velger bort PS3 og Xbox 360 i år.

– Optimist på vegne av bilspillene

– Til den andre delen av spørsmålet ditt: jeg er veldig optimistisk på vegne av bilspillene fremover.

– Det at vi gjør denne rebooten av «Need for Speed» akkurat nå er ikke helt tilfeldig, for vi kan se at det er mye energi som investeres i denne sjangeren. Du har «The Crew», «Driveclub», «Project CARS», «Forza Motorsport» og «Forza Horizon», i tillegg til «Gran Turismo». Det er plenty spill! Jeg har sett tall, noen data, som viser at hele racingspillsjangeren er i vekst.

– Ja, det er en spennende tid nå, enda mer spennende å være i førersetet i Ghost og for veien videre til «Need for Speed».

 Er denne veien til «Need for Speed» du snakker om bestemt, og innebærer den at vi fremover vil få et årlig nytt spill i serien?

– Så lenge vi føler vi kan tilby noe av verdi til spillerne våre. Men, helt ærlig: vi har enda ikke tatt alle avgjørelsene for hvordan det blir. Delvis på grunn av at det er en veldig forandring i markedet nå, når du lanserer et spill og hvordan du gjør det, men også fordi vi nå bruker alt fokuset på dette nye og vil sørge for at det blir best mulig, sier Marcus Nilsson til PressFire.

«Need for Speed» lanseres til høsten en gang, og kommer til PlayStation 4, Xbox One og pc. Avslutningsvis i den første trailersmakebiten du ser i videovinduet, lover EA en fyldigere trailer under E3.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer