Norsk spillselskap blander «Minecraft» og «Team Fortress 2»

Vil at spillerne skal bygge kampene.

20. november 2014 15:02

OSLO (PressFire.no): Etter halvannet år i hemmelig utvikling overrasker norske Artplant nå med at de snart er klar med å slippe spillet «Block N Load» på markedet.

Spillet forklares best som en krysning mellom «Minecraft» og «Team Fortress 2» – en idé britiske Jagex har fått det norske spillselskapet til å realisere.

Grunnleggeren av Artplant, Jack Kristoffersen, forteller PressFire om hvordan spillselskapet Jagex for noen år siden hadde en viss suksess med «Ace of Spades», et spill som best ble beskrevet som «Minecraft med skytevåpen».

 

Fem mot fem

 Det ble ganske populært på Steam, men det var ganske buggy. Eller som Jagex selv sier: «det gjorde ikke det vi ville det skulle gjøre».

De la likevel merke til at noe var kult der, men at de ikke helt hadde oppnådd det de ønsket.

Dermed kom de til Artplant for å lage en ny spillopplevelse inspirert av «Ace of Spades». Det nye spillet har de døpt «Block N Load».

Han forklarer at Jagex hadde en idé om hva de ville ha.

 De ville ha et spill hvor det var fem mot fem og hvor det var like viktig å bygge som å skyte. Hvor samarbeid var like viktig som å bevege siktet, forteller Jack Kristoffersen.

Målet har ifølge Kristoffersen vært at det skal være like «kraftig», eller viktig, å bygge som å skyte.

 Dette med at man bygger og ødelegger miljøene bidrar til at ingen kamper er like.

 

Bygg, grav eller ødelegg

Hver helt i spillet har spesialklosser som skal underbygge den respektive heltens egenskaper.

Eksempelvis vil ingeniøren kunne sette opp kanontårn som automatisk skyter på fienden, mens en slags ninja har teleportering og «akrobatikk» i verktøykassa. Det finnes også en helbredende kloss alle på laget kan dra nytte av.

Kristoffersen avslører at et av målene de hadde var at hver helt skulles føles unik og at de ikke ville gå i samme felle som med «G.I. Joe», hvor han selv mener heltene føltes alt for like.

I «Block N Load» mener han imidlertid at det føles litt som å spille et nytt spill når du bytter helt.

Mange av grunnelementene i spillet er imidlertid felles for alle: du kan bygge hvor du vil og du kan ødelegge eller «grave» stort sett hvor du vil.

Spillskaperen påpeker også at ingenting er hellig i spillet, utenom «moro». Ifølge Kristoffersen er det ikke et spill som streber etter å være hyperbalansert, men noe hvor masse sprøtt skal kunne skje.

Målet er å ødelegge basen til det motsatte laget, på samme måte som du må beskytte din egen.

 

Ikke free-to-play

Han forteller også at det viktig at spillmiljøet gir dem tilbakemeldinger for at de skal vite hvor retningen til spillet skal gå i framtiden, selv om de samler data som kan brukes.

 Spillerne kommer til å rive det i fillebiter når det legges ut, men det er litt av greia å jobbe sammen med dem.

Han forklarer at de fikk tilbakemelding på at én av heltene var for kraftig, men i stedet for å nedgradere ham gjorde de de andre enda kraftigere.

Kristoffersen forteller videre at det er det Oslo-baserte spillselskapet som har stått bak det meste i spillet, men at de har fått hjelp fra Jagex til blant annet lyd og noe banedesign.

Artplants avdeling i Russland, som teller rundt 25 spillutviklere, har naturligvis også bidratt på spillet.

Spillet kan kjøpes på vanlig måte, med andre ord blir det ikke et «gratisspill» med mikrotransaksjoner.

 

Mulig med brukerinnhold

Jack Kristoffersen mener 2014 markerer året spillbransjen har begynt å forstå at de forskjellige forretningsmodellene finner sine områder hvor de passer best.

Han påpeker imidlertid at Artplant har en plan om å jobbe med spillet de neste ti åra, og at de derfor kommer til å se på hvordan de skal ha inntektsstrømmene i framtiden.

De har allerede flere elementer de vil legge til spillet, men at de først vil se hvordan spillet blir mottatt før de utvider.

 Vi ønsker for eksempel å gi spillerne mulighet til å lage egne baner, og vi har verktøyet for det, men det vanskelige er å knekke koden om hvordan man finner innholdet som spiller.

Det er ingenting som er kjipere enn å bruke flere dager på å lage verdens kuleste brett, men så er det ingen som prøver det.

Kristoffersen avslører også at de ønsker å ha en mer velutviklet modus for å se på kampene – en tilskuermodus om du vil.

De har begrenset tilgangen i dag for å unngå juksing, men gjerne utvide mulighetene i framtiden.

NB! «Block N Load» slippes til pc, via Steam, en gang neste år. En beta rulles ut i midten av desember.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3