LONDON (PressFire.no): Nye konsoller er en anledning til å vise ekstra detaljer i billakken, enda penere asfalt og sprøyte inn mer realisme.

Det er imidlertid mer enn bare skinnende krom som gjelder i neste bølge av bilspill.

«Forza Horizon 2» er bare et av flere bilspill denne høsten som ruller inn på ny teknologi. Både «The Crew» og «Driveclub» lener seg mot lignende opplevelser som dette Xbox One-eksklusive spillet: det er åpent, større areal enn før – og med ekstra samhandling pakket inn.

«Horizon 2»-regissøren mener det er helt naturlig å gjøre bilturen enda mer sosial.

Les også: Vår test av «Forza Horizon 2».

 

Ralph Fulton er creative director
i Playground Games.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Hva definerer neste generasjon?

Har fokuset hos nye bilspill nå dreid litt bort fra motorrommet, dekk og fysikksimuleringer?

– Det er interessant. Rett etter første «Horizon» kom ut, lagde vi en liste over ting vi tenkte på til neste spill. Dette var kanskje bare en uke eller to etter slippet. Vi visste åpenbart at dette kom til å dreie seg om et nestegenerasjonsspill. Det er jo alltid målet å gjøre det bedre neste gang, forteller «Forza Horizon 2»-spillsjef Ralph Fulton til PressFire.

Vi kom inn ganske sent i Xbox 360-livsløpet [med «Horizon»]. Vi hadde alltid en tanke om at det sosiale aspektet kom til å bli viktigere, og med det mener jeg online-interaksjon  å spille og konkurrere mot hverandre.

– Vi måtte selv innrømme at vi kan gjøre bedre jobb på dette området.

– Hvordan ser et skikkelig nestegenerasjonsspill ut? «Vel, jeg er ferdig med å vente, i lobbyer», sa vi til hverandre. «La oss finne ut hvordan vi kan slippe det», ble målet etter vi hadde startet denne prosessen.

– Det høres kanskje ut som småtterier, men den som spiller tror jeg vil få plenty igjen for det. Jeg tror vi kan få folk som vanligvis ikke spiller online til å prøve.

– Det er like enkelt som å bytte tv-kanaler. Det er mindre friksjon, forsikrer Fulton.

– Er det «sosiale» veien neste generasjon bilspill vil fortsette på, tror du?

– Det er en del av fremtiden, men ikke hele. Vi kjenner spillerne våre godt, vi har data som viser hvordan de spiller og andre tilbakemeldinger er nyttige, blant annet gjennom sosiale medier.

– Vi kommer aldri til å tvinge folk inn i et online-miljø hvis de ikke ønsker det. Det er ett knappetrykk for å komme online – men det er fortsatt du som må presse på knappen og åpne for opplevelsen, sier Fulton.

Det er hundrevis av timer å spille, selv hvis du ikke orker å gå online, understreker spillregissøren, ivrig etter å poengtere: «Horizon» er på mange måter seg selv lik – til tross for flere funksjoner og spillmodi pakket inn i oppfølgeren.

 

Kunsten å ikke kjøre seg bort

I oppfølgeren ser du færre gjerder langs veiene. I stedet oppfordres du til å ta en tur gjennom vinrankene i Frankrike eller kjøre noen offroad-løp.

Blandet med løfter fra utviklerne om tre ganger større boltreplass, flere lag utfordringer og nye flerspillmuligheter: hvordan balanserer Fulton og folka hans egentlig for å lage miksen «både stort og fritt, men helt klart også behov for fokus»  slik at folk ikke kjører seg vill?

Når det gjelder verdenen, mye er basert på ting vi ikke fikk til forrige gang. Teknologien vi hadde forrige generasjon satte noen begrensninger.

– Et stykke inn i utviklingen oppdaget vi hvor gøy det faktisk er å ignorere veiene og heller ta en tur ut på slettene. Vi dyttet selv dette aspektet videre. Noen av løpene i det ferdige spillet ble inspirert av dette.

Et viktig tilskudd for å unngå at ensomheten kommer snikende bak rattet, er altså flere onlinetyper.

Ser du en kompis spille «Horizon» er det mulig å invitere til ditt spill – eller omvendt, selvsagt.

Dessuten er det soner i «Horizon 2» som trigger andre onlineløp, ikke ulikt de seneste «Need for Speed»-utgivelsene eller kursen «Test Drive Unlimited» var med å stake opp.

 

Norge og Skottland nådde ikke opp

Lekegrinda er rivieraen, den som strekker seg gjennom Frankrike og Italia. En solkyst som åpenbart gjør at spillet får muligheten til å skinne og Playground Games anledning til å forlenge sommerferiefølelsen litt.

 Hvordan endte dere opp med nettopp denne delen av verden? Var for eksempel Midt-Norge eller Skottland med i vurderingen?

Skotske Ralph Fulton gliser.

 Jeg kjempet åpenbart en veldig tøff kamp på vegne av Skottland. Vi har én kort og én lang liste med forslag til land og områder vi kan tenke oss å bruke. Jeg tror ikke Skottland var på noen av disse.

Italia og Frankrike ble begge vurdert til det første «Horizon», som separate land. Colorado ble til slutt valgt. Nå, til «Horizon 2», har vi mer kraft og evnen til å lage større områder. Vi trakk en sirkel rundt både Italia og Frankrike og bestemte: «dette kan være verdenen vår.»

Her får du kombinasjonen av det vakre, variasjonen, Nice, Toscana … dette er stedet vårt, fant vi ut.

Det endelige resultatet gir et spill som både kombinerer mer utforskning enn i første «Horizon», men også tettbebygde områder der det kjøres tradisjonelle gateløp.

 

«Kilinga», helt ut i skulderknappene, 
er roet ned fra «Forza 5».

Måtte roe ned ristinga

Haptic feedback, de nye rumblemotorene som løfter «ristinga» til et nytt nivå i Xbox One, har så langt vært mest fremtredende i «Forza Motorsport 5» simulatorstorebroren til «Horizon».

Ralph Fulton beskriver dette, ristinga som kan gå helt ut i triggerne og fingertuppene, som «eksepsjonelt godt integrert» i «Forza 5».

Selv valgte de en litt annen tilnærming til «Horizon 2».

På Laguna Seca-banen, i «Forza 5», trenger du presis tilbakemelding under ekstrem akselerasjon eller bremsing. Her, i «Horizon 2», er det et langt bredere register av kjøring i en åpen verden.

 Haptic triggers er fantastisk! Folk burde snakke mye mer om dette. Det er briljant innovasjon innen kontrollerdesign, nærmest jubler Fulton.

I «Horizon 2» får du derfor ikke den samme intense responsen i skulderknappene, men kjenner definitivt at underlaget har endret seg når du dundrer ut fra asfaltvei over til grus, og ujevnhetene forplanter seg i Xbox One-spaken.

Det ville blitt for intenst i lengden med samme typen rumble som i «Forza 5», er det han mener.

 

Ingen biltur ligner den forrige

Har tordenskrall og regnbygene kommet til «Forza»-serien for å bli? Dynamisk vær er definitivt en av de store nyhetene til «Horizon 2».

Vi trenger åpenbart mer enn en times test, med én regnskur, for å avgjøre om kjøreegenskapene blir påvirket av vær og vind. Eller, hvordan og hvor mye de påvirker ulike biltyper.

Det tette samarbeidet mellom Turn 10 og Playground Games, begge jobber med hver sin «Forza»-serie men samarbeider om en felles kodebase, kan kanskje tyde på at et fremtidig «Forza Motorsport 6» også får dynamisk vær?

Fulton setter opp et lurt glis som understreker at han ikke vil røpe noe som helst enda, og det gjennom en ferdigtygd, harmløs formulering ment å bevare relativt lav puls hos PR-barnevakten:

Vi er henrykte over å kunne innføre dynamisk vær til «Horizon 2». Hva fremtiden til «Forza» går ut på, kan jeg ikke si noe om nå.

– Mange snakker om det visuelle aspektet ved dynamisk vær, men for meg handler det mest om hvordan dette konstant er med å endre spillbarheten.

– Jeg kan kjøre den samme veien tjue ganger. Forskjellige variasjoner av lys, vær og underlag gjør at ingen tur blir som den forrige, påstår regissøren.

NB! I dag ble en demo til «Forza Horizon 2» sluppet på Xbox Live, sammen med fersk informasjon rundt bilsesongpass- og VIP-variantene til dette spillet, og hvilke åtte gratisbiler som er med i Launch Bonus Car Pack.

Det er to ulike utviklere som jobber med hver sin Xbox-konsoll. Playground Games lager «Horizon 2» til Xbox One, og Sumo Digital har ansvaret for Xbox 360. «Forza Horizon 2» slippes 3. oktober. 

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Den norske esport-stjerna Lâm «k0u» Tịnh Trì har gått bort

Ble bare 22 år.

Les mer

Masseoppsigelse i verdens største esport-organisasjon

Frankrike og Spania spesielt hardt rammet.

Les mer