(PressFire.no): Max Lachmann fra Avalanche Studios var på plass under Bylarm Interactive i forrige måned.

Hans spesialitet er å lage lyd og musikk til store, åpne spillverdener.

Denne sjangeren har blitt et varemerke hos svenskene. Vi snakker tross alt om gjengen som står bak to «Just Cause»-spill og «The Hunter». Snart er de aktuelle med sin visjon av postapokalypsen i «Mad Max».

 

«Mad Max».

Ingen «Just Cause 3»-utblåsning

Det er tydelig at svenskene holder kortene tett til brystet rundt fremtidsplanene.

Lachmann hadde bare et lurt glis å by på da vi spurte litt om planene for «Just Cause 3»- og «Mad Max».

I spill, og fremfor alt i et åpen verden-spill, vet man jo ikke hva spilleren velger å gjøre. Vi må hele tiden være forberedt på å plukke fram alle typer lyder samtidig, sier Lachmann.

Akkurat dette aspektet, med en verden i endring basert på spillerens handlinger – var noe Lachmann demonstrerte i løpet av foredraget sitt: hvordan musikkens intensitet tiltar hvis for eksempel fiendene vet at noe er på ferde, eller naturen og tiden av døgnet kler et bestemt lydbilde for å skape variasjon.

 

Next gen-lyd

– Vi har kommet ganske langt på grafikkfronten. Mer og mer begynner man nå å innse at lyd også er viktig.

Lydbiten har ligget langt etter en stund, mener svensken, men spår at dette blir viktigere til en ny konsollgenerasjon og enda rikere spillopplevelser.

 

VIDEO: Marthe Marie Moen. REPORTER: Endre Vellene.

Se filmen der vi tok en liten prat med lyddesigneren rett før hans Bylarm-foredrag i denne saken.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer