En krigshistorie utenom det vanlige

Vi har sett «Valiant Hearts», Ubisofts hymne til en krig som forandret verden.

10. oktober 2013 08:23

PARIS (PressFire.no): For folk flest i dag er Franz Ferdinand et band, Sarajevo en by som fikk gjennomgå på 90-tallet, kjemiske våpen noe som Assad bruker – og verdenskrigen, det er den andre.

Selv om det har blitt laget mange spill og filmer basert på første verdenskrig gjennom årene – konflikten har sin «Schindlers liste» i Stanley Kubricks «Paths of Glory» – er den fortsatt en parentes i populærkulturen i forhold til det som skjedde et par tiår senere.

En krysning av lettbeint og grusomt

Hos Ubisoft Montpellier bestemte de seg for å ta fatt på denne krigen med en ny innfallsvinkel: Et plattformspill i utpreget og gjennomarbeidet tegneseriestil, i skjæringspunktet mellom lettbeint underholdning og en skildring av krigens grusomheter.

Resultatet er «Valiant Hearts: The Great War».

- Første verdenskrig er et krevende tema. Det er ikke noe spesielt vi prøver å si med spillet, annet enn å fortelle historien til disse menneskene. Det er budskapet, sier Adrien Lacey fra utviklerteamet, når vi får se spillet under Digital Days i Paris.

- Det er en historie vi brenner for å fortelle, sier han til PressFire.

Mørk humor

«Valiant Hearts» tar oss med gjennom første verdenskrig fortalt fra ståstedene til fem forskjellige individer – og en hund – hvis veier vil krysses underveis.

Når vi får demonstrert et par nivåer fra spillet på PlayStation 4, møter vi først den franske krigsfangen Emile, som er satt til å være kokk for tyskerne.

- Vi spiller mye på stereotyper. Han er fransk, så selvfølgelig er han en kokk, sier Lacey, der Emile løper rundt med ei tresleiv blant brautende, øldrikkende tyskere.

De flåsete klisjeene og den avvæpnende tegneseriestilen gjør at spillet virker adskillig mindre bitende enn kildematerialet tilsier. Dette er ikke noe «Grave of the Fireflies». Men det er ikke bare fjas, heller.

- Det er laget som en levende tegneserie, der vi blander «Blackadder»-aktig mørk humor med det seriøse temaet. Det vil fortsatt være hjerteskjærende, sier Lacey.

Bruker ekte brev og artefakter 

Spillet blir laget i Ubi Art, spillmotoren bak «Rayman Legends» og vakre «Child of Light». Det er en teknologi som gir uovertruffen frihet til spillenes designere og kunstnere.

- Vi trenger ikke tenkte på ting som motion capture eller rendringstider. Vi kan sende tegningene rett inn i spillet, sier Lacey.

Det hele tegnes av Paul Tumelaire, som sitter og jobber med en skisse til spillet på et digert, digitalt tegnebrett mens Lacey og Loic Gounon viser fram spillet. Faktisk utgjør de en stor del av utviklerteamet, som bare teller 14 mennesker.

I form og stil har de laget en levende tegneserie, men det vil ikke si at ikke noe av det er ekte.

- Vi har fokusert på autentiske sider av krigen, sier Lacey.

Mens Gounon spiller, ser vi slag, zeppeliner og brennende landsbyer i bakgrunnen. En av inspirasjonskildene skal ha vært brev og postkort fra frontlinjene – blant annet fra bestefaren til en av spillets produsenter.

Ikke minst er hunden Walt en mer eller mindre historisk figur.

- Hunder ble brukt masse under krigen, sier Lacey, og fortsetter:

- Som budbringere – men også for å holde fast på empatien til soldatene. De var soldatenes beste venner, sier han, mens Gounon bruker den trykkfølsomme styreflaten på PS4-kontrolleren til å gi Walt litt velfortjent kos.

- Viktig historie

Etter sekvensen med Emile, møter vi den amerikanske frivillige soldaten Freddy. En litt mer hardbarka, rett på sak-type. Alle fem figurene skal ha forskjellige egenskaper og oppgaver, slik at også spillmekanikken varieres litt.

Freddy klipper piggtråder, gir aksemaktsoldater på tygga og kaster granater på «Angry Birds»-vis med PS4-styreflaten.

- Figurene vil møtes, slik at evnene deres kan slås sammen, forteller Lacey.

Men noe rollespill, det er det ikke. Figurene er som de er.

- Spillets drivkraft er kunsten, figurene og historien. Det er en virkelig historie. Det vil ikke bli noen rollespillelementer eller forgreinende fortellinger basert på hvilke valg du tar, sier han.

I løpet av de to relativt korte nivåene vi får se fra spillet, er det vanskelig å gjøre seg opp noe inntrykk verken av spillets underholdningsverdi eller følelsesmessige nedslagsfelt. Men det ser utvilsomt flott ut, og det tar for seg en viktig – og kanskje ikke nok fortalt – del av historien vår.

Om spillet har en uortodoks blanding av stil og tema, opplever de det likevel ikke som kontroversielt å lage det.

- Første verdenskrig er en stor greie her i Frankrike. Det er en viktig del av vår historie. Det var ikke spesielt vanskelig å få grønt lys for prosjektet.

NB: Spillets tittel er nok tatt fra hymnen «O Valiant Hearts», en hyllest til de falne i første verdenskrig. Teksten er gjengitt på wikipedia, og første vers går som følger:

O valiant hearts who to your glory came
Through dust of conflict and through battle flame;
Tranquil you lie, your knightly virtue proved,
Your memory hallowed in the land you loved.

«Valiant Hearts: The Great War» kommer til pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 og Xbox One i løpet av 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3