SILVERSTONE (PressFire.no): I dag starter kvalifiseringen til en ny sesong av GT Academy.

Dette er racingskolen der veien fra godstolen i stua til bøttesetet i en hissig Nissan GT-R GT3 ikke trenger å være så lang og kronglete.

Ved å sikre den beste nasjonale rundetiden i «Gran Turismo 6»-demoen, venter finaler på Silverstone i England senere i sommer. Der siles den aller mest lovende sjåføren ut.

 

Wolfgang Reip.
(Foto: PressFire.no).

- En drøm gikk i oppfyllelse

Wolfgang Reip (26) fra Belgia vant fjorårets GT Academy. Han konkurrerer nå i FIA GT Series- og Blancpain Endurance Series-løp rundt omkring i verden.

Den jobben skaffet han seg gjennom først å være kjapp og effektiv med PlayStation 3-kontrolleren i «Gran Turismo». Etterpå understreket han talentet bak rattet på en ekte fartsmaskin.

- Hele livet mitt endret seg, sier Reip om perioden etter GT Academy-førsteplassen.

- Før var jeg bare en vanlig student. Nå er jeg en profesjonell racingsjåfør og vier det all min tid.

Det er en drøm som gikk i oppfyllelse, dette er noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre. Jeg startet med gokart da jeg var bare et barn, men hadde ikke nok penger til å fortsette.

- I stedet spilte jeg «Gran Turismo» … og nå står jeg her, sier han til PressFire.

 

Wolfgang Reip etter finaleseieren
på Silverstone i fjor.
(Foto: GT Academy/Sony).

- Alt jeg ønsker er å vinne

Wolfgang Reip var på plass på Silverstone sammen med flere av sine GT Academy-kompiser i forbindelse med «Gran Turismo 6»-premieren.

I dag slippes en «GT6»-demo på PlayStation 3. En smakebit fra spillet er nedlastbart fra PlayStation Store.

Etter å ha sikret finaleseieren, ventet en travel hverdag for Reip. Det ligger tonnevis av hardt arbeid og mye trening bak, forteller han.

For nakke- og skuldermuskler, armer og bein, må være like velsmurte og trimmet som bilen Reip farter rundt i nå om dagen.

Hvordan er en typisk dag for deg?

Simulatorøkt.
(Foto: GT Academy/Sony).

- Kanskje jeg våkner klokka åtte, og trener et par timer i gymmen. Så spiser jeg lunsj, før jeg har to-tre timer med simulatortrening. Det er basisrutinen.

- Neste dag drar jeg til et arrangement, som dette. Senere i uka er det avreise til et annet land for å delta i et løp. Slik kan egentlig en vanlig uke utarte seg. Vi reiser alltid. Overalt.

Hva er egenskapene dine som gjør at du er en god racingsjåfør?

- Jeg er veldig dedikert. Alt jeg ønsker er å vinne og kjøre bedre. Kjøre hver sving, hver runde, raskere enn den forrige.

 

GT Academy-mesteren i
sitt rette element. 
(Foto: Sony). 

Grunntrening med «Gran Turismo»

Reip innrømmer at han neppe hadde spradet rundt i racingklær denne dagen hvis det ikke var på grunn av bilspill.

- Selv har jeg spilt «Gran Turismo» siden det aller første i serien kom ut, kombinert med en del andre simulatororienterte bilspill. 

- Du lærer helt klart en god del. Kraften og racinglinjene er det samme. Man lærer det grunnleggende.

Forskjellene er for eksempel hvor utmattende det faktisk er å selv sitte bak rattet. Eller hvor fryktelig varmt det kan bli inne i bilen.

- Er du en av de beste i verden til å kjøre et bilspill, tror jeg du har potensial til å kunne hevde deg også i virkeligheten.

- Eneste ulempen er at den beste bilspilleren i verden ikke nødvendigvis har førerkortet, og derfor mangler litt bakgrunn fra kjøring i virkeligheten, vitser belgieren.

 

«Gran Turismo 6».

- Galskap, eller den mest briljante idéen

Teamsjefen for disse GT Academy-gutta, Darren Cox, forteller oss at idéen om å slippe til spillere bak rattet på noen beist av biler – på en bane og sammen med profesjonelle sjåfører – var utradisjonell og temmelig vågal allerede på skissestadiet.

- Til å begynne med virket det som galskap å skulle gjennomføre noe slikt.

- Enten dét, eller så er dette den aller mest briljante idéen, fleiper Cox.

«Gran Turismo 6».

Med flere pallplasseringer i prestisjefulle løp siden GT Academy-starten i 2008, i konkurranse med drevne sjåfører fra en helt annen bakgrunn enn spillfantastene, lener Cox seg nok stødig mot den siste forklaringen. 

GT Academy-vinnere fra de siste tre årene har vært på den høyt respekterte pallen i 24-timersløpene i både Le Mans og Dubai.

Reip konkurrerte mot 830 000 deltagere i de innledende rundene, der det handlet om å kjøre ned rundetidene i «Gran Turismo 5». 

I finalen i august i fjor, slo han fem av de argeste konkurrentene på Silverstone.

GT Academy-gjengen forbereder
seg til løp. 
(Foto: Sony). 

Hvordan reagerte de erfarne racingsjåførene på at dere, «spillnerdene», for første gang kom traskende i pit-lane klare for å hoppe inn i en GTR-GT3?

Det var enkelte som så på oss, lo litt … eller vitset: «de gutta er sikkert kjempetreige ute på banen».

- Men vi er ikke treige, sier Wolfgang Reip med et beskjedent smil.

- Det var riktig nok også noen som ønsket oss velkomne, og var veldig hyggelige. Det finnes ulike typer racingsjåfører der ute. Noen har stått på i en årrekke og jobbet seg gradvis oppover, sier han diplomatisk, trolig for å rettferdiggjøre at det var litt skepsis blant enkelte av konkurrentene.

Denne sommeren har Wolfgang Reip lagt bak seg sin første sesong som GT Academy-sjåfør. Jakten på det neste biltalentet starter i dag.

Banen som er valgt ut til «GT6»-demoen er Silverstone.

 

«Gran Turismo 6»-demoen, der også første kvalifiseringsrunde til årets GT Academy-sesong braker løs, slippes i dag til PlayStation 3.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer