Lev, pust og føl «FIFA 14» – hele dagen

- Det blir viktig fremover, røper «FIFA»-produsenten.

17. april 2013 19:30

LONDON (PressFire.no): Det er ingen tvil om at «FIFA»-serien har blitt stoltheten hos Electronic Arts’ europeiske hovedkontor.

I Guildford-resepsjonen har de pyntet, med statistikk og søyler som viser hvordan «FIFA» har utviklet seg i konkurranse mot «Pro Evolution Soccer».

På midten av 2000-tallet var markedsandelene mellom disse omtrent like. Det er de ikke lenger. Nå er det minst 90-10 fordel «FIFA», ifølge disse «velkommen»-grafene.

Det er litt av et forsprang «Pro Evolution»-folka vil forsøke å hente inn igjen til de nye konsollene. Men «FIFA»-produsentene hevder dette overtaket ikke har gjort dem slappe, mette eller late.

Oppskriften bak suksessen

Hvordan skal dere bygge videre, i åra som kommer?

Nick Channon er en av produsentene bak «FIFA». Han lener seg bak på stolen for å tygge litt på spørsmålet.

I kjernen er det jo gameplay. Grunnen til at alle spiller. Nøkkelen til suksess for oss de siste fem åra handler om hvordan vi har endret den delen av spillet. Og utviklet det.

- Jeg ser ikke for meg at de prinsippene endrer seg. Vi kommer til å lage flere sosiale tilleggsfunksjoner, og det arbeidet vil fortsette, men for oss er det aller viktigste å forbedre gameplayet i «FIFA», sier Nick Channon til PressFire.

- Særlig de siste tre-fire åra har bydd på store nyheter og innovasjon i «FIFA»-serien. Jeg ser ikke for meg at det kommer til å endre seg, for i essens handler det om 22 spillere på banen og vi skal prøve å gjøre det så morsomt som mulig, mener Channon.

Frir til driblefantene

Høsten 2006, da EA slapp «FIFA 07» til Xbox 360, begynte de å stake ut kursen med ny teknologi og en mer potent spillmotor enn før.

Det første året hadde Microsoft eksklusivitet på den nye spillmotoren til sin da ferske konsoll.

EA Sports løsnet på slipset, droppet gradvis det animasjonstunge kampsystemet og introduserte i årene etter «FIFA 07» flere viktige nyheter som blant annet 360-graders dribling, den nye fysikkmotoren (Player Impact Engine) og førsteberøringsrealisme.

Til «FIFA 14» er fokuset blant annet mer driblefrihet, ny ballfysikk og bedre animasjoner i skuddøyeblikket – slik at du skal kunne suge til deg alle detaljene mens Messi eller van Persie kliner til.

NB! Alt vi vet om «FIFA 14» til nå, kan du lese i denne saken.

Koblet til «FIFA» hele dagen

I løpet av en halvannen times lang presentasjon i London i forrige uke, gikk Channon igjennom nøkkelpunktene til «FIFA 14». Han har ikke lyst til å snakke om andre plattformer enn Xbox 360, PlayStation 3 og pc foreløpig, men det ligger i korta at EA Sports kommer til å synge ut om de nye konsollene senere i år.

Innen E3 i juni vet vi sannsynligvis «alt».

Det Channon hadde lyst til å snakke litt om, var blant annet hvordan EA jobber for å utvide «FIFA»-opplevelsen til en smarttelefon, en pc mens du sitter på jobb eller skole, eller et nettbrett på bussen hjem.

Det handler om å gi deg verktøyene slik at du kan tenke «FIFA 14» hele dagen.

- Vi går ikke i detaljer her i dag, men EA Sports Football Club er et fundament for «FIFA»-opplevelsen. Det er den sosiale plattformen av spillet, og kommer til å bli veldig viktig i åra som kommer, er alt Channon har lyst til å røpe nå.

Gjennom EA Sports Football Club, som du finner på App Store og Google Play, kobles du til din Origin-konto. Deretter kan du sysle med enkelte aspekter ved «FIFA 13» eller «FIFA 14».

Dette blir bygd videre på i åra som kommer. Det er ikke bare EA som har lyst til å gi deg muligheten til å puste, leve og tenke på spillene deres gjennom en hel dag.

Uavhengig hvilken plattform du spiller på, har trolig EA tenkt på en løsning som binder alle sammen til én stor og lykkelig fotballfamilie.

Channon viste oss et bilde i løpet av sin presentasjon der vi ser alle plattformene - en iPhone, en pc, et nettbrett og en konsoll - og mange piler mellom, som viser ambisjonene. EA vil definitivt ha deg til å føle fotballengasjementet gjennom hele dagen. Uavhengig hvor du befinner deg.

Dette er helt sikkert noe de vil snakke mer om senere i år.

Spark ballen hardere

Nye skuddanimasjoner og en helt ny måte å skildre ballfysikk på i spillet, er et par av de viktigste tilskuddene i «FIFA 14». I hvert fall av det vi foreløpig vet om spillet. Treffer du ballen på en morsom måte, kan du klare å skru den på utrolig vis.

Slik som Gareth Bale, Beckham eller Cristiano Ronaldo etter hvert har gjort til sine varemerker. Med de nye fotballene har vi sett flere slike sinnssyke mål de siste åra, der en helt vanvittig skru, dupp eller bue gjør det trøblete for keeperen.

Er det kun opp til mine triks i «FIFA 14», eller tillegger dere for eksempel Ronaldo ferdigheter i spillet som gjør at bare han klarer slike frispark?

Nei, alt er kontekstuelt i spillet. Hvordan ballen sparkes i spillet. Vi planlegger ikke «signaturfrispark» i «FIFA 14», sier Channon.

Hvordan gikk dere fram for å lage den nye ballfysikken? Hyret dere inn forskere eller fysikere, brukte tid i vindtunneler og i motion capture-studioet deres?

- Vi gjorde masse research rundt hvordan ballen beveger seg. Det vi oppdaget var at måten ballen i spillet vårt «drar» på en urealistisk måte. Den steg på en alt for lineær måte, også mens kula mister fart – og det er alt annet enn korrekt. Ved å endre på dette til «FIFA 14», forandres flere aspekter ved spillet. For eksempel kan du nå sparke til ballen mye hardere (uten at den nødvendigvis fyker langt over målet – journ. merk.).

- Har ryddet opp i markeringene

Til «FIFA 12» introduserte utviklerne Tactical Defending. Dette har siden blitt en bærebjelke rundt hvordan spillutviklerne har jobbet.

Før kunne du trykke en knapp og spillet løste den defensive delen av spillet for deg. Siden «FIFA 12» har du vært nødt til å være mer deltagende, også mens du forsvarer deg. I det nye får du enda en sjanse til å takle - for å balansere flere offensive tilskudd til serien.

Balanserer dere alltid det offensive mot det defensive, og ser hvor det potensielt kan oppstå en overvekt?

- Før Tactical Defending var spillet ubalansert. Det var for lett å forsvare seg. Hver gang vi diskuterer et nytt tilskudd til «FIFA», spør vi oss selv: «står dette i fare for å bringe spillet ute av balanse?». Ofte finner vi ut at vi trenger noe for å kontre denne nyheten, få på plass en defensiv nyhet for å matche et offensivt tilskudd.

Vi har ryddet opp i markeringene nå, og det utgjør en stor forskjell i spillet. Derfor måtte vi kontre med å introdusere «protect the ball», der du kan bruke kroppen. Vi har også helt nye løpsmønstre i «FIFA 14».

- Mindre repetitivt

Nick Channon stresser det at større driblefrihet og nye, smartere løpsmønstre fra medspillere, ikke skal gi folk som liker å spille gjennom midtbanen et fortrinn i «FIFA 14». Du skal, i teorien, kunne knuse Barcelona om favorittlaget ditt heter Stoke.

Ulike spillestiler skal altså ikke vektes mot hverandre i «FIFA», hevder Channon.

Er det gøy å kunne gi spilleren verktøyene for å kunne leke som Messi, og spille som Barcelona?

«»

Blir FIFA-serverne bedre i år?

Det var minst et par-tre svære elefanter i rommet under «FIFA 14»-presentasjonen. EA Sports-produsentene ville altså ikke snakke om nestegenerasjonskonsollene, eller planer om en ny spillmotor som trolig følger med over på PlayStation 4 og en ny Xbox.

Det fikk vi da også kjapt høre.

Men, det er også spørsmål rundt serverstabilitet som opptar svært mange «FIFA»-kunder. Den har ikke vært god nok. Folk blir raskt forbanna hvis laget du har investert flere titalls timer med ikke klarer et opprykk – bare fordi serveren streiker i kampens hete.

Gjør dere noe for å bedre serverstabiliteten?

- Det er noe vi alltid ser på, og noe vi alltid vurderer om vi kan gjøre bedre etter at vi slipper et spill. Det har blitt bedring de siste tre-fire åra, men vi skal bli enda bedre, forsikrer Channon.

- Det er spørsmål om selvevaluering, der vi spør oss selv hvordan en lansering gikk. «Hva funket, eller hva funket dårlig» - og hva kan vi lære av det?

På generelt grunnlag snakker han videre om tilbakemeldingene fra «FIFA»-fansen, og hvordan EA Sports bruker disse for å lage et bedre spill.

- Som jeg sa i presentasjonen, er mange av nyhetene til det nye spillet et resultat av aspekter vi vet kan bli bedre. Vi er veldig stolte over «FIFA 13». Men vi kunne ikke gjort de store sprangene med forbedringer uten å være kritiske til hva vi holder på med. Viktigst er det å lytte til de som kjøper spillene våre, sier Nick Channon til PressFire.

Grunn til å frykte «Pro Evolution Soccer»?

Den siste elefanten i rommet, trolig ikke favorittemaet til Nick Channon, handler om de hissige utsagnene fra konkurrentene i Konami i fjor.

«Pro Evolution Soccer» ruster opp, har flyttet til London for å komme nærmere «fotballens vugge» - og skal varte opp med sin flunkende nye FOX Engine denne høsten, har de tidligere sagt.

Hva syns Nick Channon om dette krigsropet fra konkurrenten?

- Vi blir spurt om dette en hel del …

Channon trekker pusten.

- «PES» er et bra spill, det er det ingen tvil om. De lager bedre spill, år for år, akkurat som vi gjør. Det eneste jeg har kontroll på er hvor bra «FIFA» blir. Der ligger fokuset vårt.

- Vi er imidlertid veldig respektfulle overfor den jobben de gjør, men for meg og teamet vårt er vi ekstremt stolte over å ha en rating på 90 prosent. Der ligger lista – selv om tilbakemeldingene fra kundene våre åpenbart er viktigst. Hvert år blir det vanskeligere og vanskeligere for oss å prestere på et slikt nivå, og det betyr at vi er nødt til å innovere og forbedre oss.


«FIFA 14» er foreløpig bare bekreftet til PlayStation 3, Xbox 360 og pc. Flere plattformer, og en dato, blir først avslørt senere i år.

NB! Denne videoen viser hvordan ballfysikken og skuddanimasjonene kommer til å endre seg til det neste «FIFA». Videoen er hentet fra simuleringsverktøyet EA Canada bruker:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3