STOCKHOLM (PressFire.no): - Hovedproblemet med film-til-spill-adapsjoner er utviklingssyklusen, slår spillprodusent Cos Lazouras fast.

Vi er hos GRIN i Stockholm for å se på «Terminator Salvation».

Cos Lazouras (bildet) mener at utviklingstiden som oftest er for kort til at spill basert på filmer kan bli bra.

Etterpå påpeker han at spillet basert på «Terminator Salvation» faktisk ble påbegynt før filmen, men at spillet har tilpasset seg historien etter hvert.

Dermed har spillet fått den utviklingstiden Lazouras mener er nødvendig.

Se også: Flere skjermbilder fra «Terminator Salvation».
Les også: Hollywood-sus i Terminator-spill.

 

Han forteller at siden selskapet Halcyon, som er de som håndterer Terminator-varenavnet, står for både filmen og spillet, var prosessen langt mindre problematisk enn for andre prosjekter. Siden det er de samme personene som godkjenner alle avgjørelsene var det langt lettere å gjøre forandringer som eventuelt ville forbedre eller endre spillopplevelsen.

Han bruker den ene roboten fra spillet, som ikke finnes i filmen, som eksempel.

- Normalt ville det vært en lang prosess for å få godkjennelse til å introdusere en ny robot til Terminator-universet, men siden det er samme selskapet som står bak spillet så var det bare å gjøre det, sier Lazarous.

Cos Lazouras burde vite hva han snakker om, for han har lang erfaring fra denne type spillmatiseringer.

Han har blant annet vært involvert i filmspill som «The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay», «Buffy the Vampire Slayer» og «Men in Black: The Game».


STOR VEKT PÅ CO-OP

Det var to deler av spillet som stod på menyen denne dagen i Stockholm.

Den første var en kampsituasjon i gatene av krigsherjede Los Angeles.

Selve omgivelsene bærer preg av at robotene har prøvd å utslette menneskeheten, og dermed selvfølgelig har et postapokalyptisk utseende.

Men selv om landskapet i stor grad er ødelagt skinner faktisk solen, og gir dermed en litt annen følelse enn slik vi kjenner fra de mørke, kalde og blå scenene vi husker fra de to første filmene.

Lazouras forklarer at det delvis er fordi filmen og spillet symboliserer en ny start for merkevaren.

Selve kjernen i spillmekanikken kan minne litt om «Gears of War» eller lignende spill. Du kan ta dekning bak objekter i landskapet for å planlegge angrepet. Utviklerne valgte å legge mye vekt på co-op-delen av spillet, og om du ikke spiller sammen med noen er du fremdeles i en gruppe som hjelper til.

Dekningene du bruker er også ødeleggbare, noe som gjør at du hele tiden må skifte dekning eller bare gjøre jobben kjapt og ryddig. Du har heldigvis muligheten til å gjøre spesielle manøvre for å skifte dekning kjapt, ikke ulikt slik vi kjenner fra «Gears of War».

 

ROBOTENE KOMMER

En annen ting som gjør at du må tenke strategisk, er at de forskjellige typene roboter kan være sårbare på forskjellige områder eller at noen våpen er mer effektive enn andre.

Eksempelvis er det langt lettere å treffe flyvende roboter med hagle, mens andre roboter krever eksplosiver for å ta særlig skade.

I tillegg kan det være du må treffe roboter på spesifikke områder for at de skal ta skade. Her kommer co-op-delen til sin rett.

Som i «Army of Two» vil det være effektiv om én av spillerne underholder robotene, mens den andre spilleren bruker dekningene i landskapet for å snike seg på baksiden for å sette inn nådestøtet.

Kampsystemet fungerer i grunn meget bra, og det er tydelig at GRIN har tatt med seg tidligere erfaringer fra «Ghost Recon: Advanced Warfighter 2» i utviklingen. Dog selvfølgelig uten de ekstreme strategiske elementene.

Miljøene er heller ikke så grusomt ulike.

Den andre delen vi fikk teste var et utsnitt av en kjøresekvens hvor spillerne bruker skytevåpen montert på kjøretøy.

Sekvensen er en eskorte av en buss som skal komme seg helskinnet gjennom et større område.

Din oppgave er å hindre andre kjøretøy fra å ødelegge bussen.

 

KOM MAI DU SKJØNNE MILDE

I co-op står dere på hvert deres kjøretøy, og med kanonen som er montert på bilen er det din oppgave å skyte i stykker alle biler som er på vei mot bussen.

Sekvensen er heseblesende og smekkfull av action, og selv om den kan være litt vanskelig har spillet heldigvis et relativt tilgivende checkpointsystem.

Mislykkes du havner du ikke nødvendigvis så veldig langt tilbake.

I stedet for at bilen kjører av seg selv, ville jeg personlig syntes det var morsommere om co-op-delen hadde basert seg på at den ene personen kjørte bilen og den andre skjøt.

Det kan se ut som GRIN har laget et Terminator-spill i stedet for et spill basert på filmen med samme navn.

Svaret på det får vi først når filmen får kinopremiere 5. juni.

Et co-op-spill er aldri feil, og med spillmekanikk som fungerte i «Ghost Recon: Advanced Warfighter 2» kan det bli riktig så fornøyelig. Vi skulle bare ønske at co-op-delen var mulig å spille via nettet, i stedet for at du må ha en kompis i samme rom.

Det er kjekt med sosiale lag, for all del, men enda kjekkere med en egen skjerm helt for seg selv.

«Terminator Salvation» slippes til Xbox 360, PS3 og PC 22. mai.


Se video fra spillet her:

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Utelukker ikke «Half-Life: Alyx» til PlayStation VR

- Sonys plattform har vært en kjempesuksess for mediet.

Les mer