(PressFire.no): Det norskutviklede iPhone-spillet «Inklings» er lansert nå. Spillstudioet Geogames mener de har lagd Norges mest avanserte mobilspill, noensinne.

Her smeltes teknologien fra iPhonen sammen med et «Tamagotchi»- eller «Pokemòn»-aktig spillelement, der det handler om å samle.

Det hele er krydret med rollespilltopping og appellerer til trangen av å være kongen på haugen.

«Inklings» ligger i App Store, og er gratis.

 

Slik sikter du for å fange monster.
Foto: Geogames.

Atter en konge

Ved å bruke GPS-funksjonen, kartet, akselerometer, kameraet på iPhonen – og deretter øke egenskapene til «monstre» – handler det om å legge beslag på nabolaget, skolen din eller kanskje plassere ut en «Konge» på Buckingham Palace neste gang du besøker London?

Det er også en viss prestisje forbundet med å være «Kongen» ved Operahuset i Oslo, Bryggen i Bergen eller Domen i Trondheim.

Selvsagt skal du enkelt kunne skryte av dine prestasjoner og erobringer etterpå, for eksempel på Facebook.

 

Rådhuset i Oslo er heller ikke trygt
for mobilmonstre.
Foto: Geogames.

6 milliarder monstre verden rundt

Neste gang du ser en iPhone-eier som ivrig skanner nabolaget eller et veikryss, veiver telefonen rundt og sikter stødig opp langs en husvegg med en konsentrert mine i ansiktet, er sjansen stor for at vedkommende spiller «Inklings».

Rundt om i verden er det plassert ut 6 milliarder «skyggemonstre». Disse kan fanges gjennom kameraet på telefonen og utgjør det enkle, minispillaktige aspektet ved «Inklings».

Når du har samlet flere «skyggemonstre» kan disse klones til et «Monster».  Om du plasserer et slikt på kartet, døpes de om og blir til en «Konge».

Det er da at spillet for alvor starter.

Disse «Kongene» kan du selv velge hvor du vil plassere. Deretter gjelder det å passe på slik at disse ikke blir angrepet av andre.

Allerede i betafasen, der PressFire har testet «Inklings» de siste ukene, ser vi at konkurransen allerede er stor for å sikre seg et herredømme over de mest kjente landemerkene.

 

Jo Torgersen er en av utviklerne
bak «Inklings». Foto: Privat.

Støtte fra Norsk Filminstitutt

Spillet har tatt tre år å utvikle, og idéen ble unnfanget etter inspirasjon fra en viss krimhelt med skarre-r.

- «Inklings» er inspirert av prosjekter vi har gjort tidligere. Vi har blant annet lagd en lokasjonsbasert kriminalgåte basert på Varg Veum der man fysisk måtte bevege seg rundt i Bergen og finne ledetråder. 

- Det var et stort prosjekt å administrere, med falske avisartikler og overvåkningsvideoer på nettet, i tillegg til fysiske spor rundt om i byen, sier Jo Torgersen, som er en av utviklerne bak «Inklings».

Tanken med det lokasjonsbaserte er spennende, og ganske nytt. Vi tenkte at det å påvirke hvordan man spiller basert på hvor man er, var interessant.

- Kan vi gjøre det på en enklere måte enn med Varg Veum, spurte vi oss selv.

I tillegg til at kart og bevegelsene dine blir flettet inn i en spillopplevelse, ønsket utviklerne også å knytte et sosialt aspekt tett til «Inklings».

- Vi søkte hos Norsk Filminstitutt, fikk tilslag og satte i gang. Senere kom også Filmfondet Fuzz inn som finansiør, sier Torgersen.

 

Slik holder du oversikt over antall
monstre som er fanget,
og ser hvor bra du gjør det.
Foto: Geogames.

Verdenslansering på nyåret

Mens du beveger deg rundt i byen eller drar på ferie, håper utviklerne at det skal føles naturlig å se seg om etter nye monstre.

Først er «Inklings» lansert i Norge. Planen er å slippe det internasjonalt på nyåret.

Idét du kommer inn i spillet er det jo stas å vise andre hvor du har vært. Vi har folk som har plassert ut monstre eller konger på fjelltopper – for å bevise at de faktisk har gått den turen som de skrøt av at de skulle gjøre.

- Da jeg var i St. Petersburg for en måned siden, satte jeg ut noen konger der. Man får medaljer i spillet for å ha konger plassert lengst mulig fra hverandre.

Spillet er gratis. Hvordan er det med balansen og systemene om en velger å beholde det som en gratisopplevelse?

- Det er én av tingene vi må finne ut av etter lansering. Nå lurer vi på om det er litt for billig å kjøpe seg «boosts», men vi ønsket å holde oss på den siden slik at folk føler de får en god deal, sier Torgersen.

 

Spøkelser og konger dukker opp
over alt. Foto: Geogames.

- Det sosiale aspektet er viktig

Det er flere som har forsøkt å blande en håndholdt konsoll eller smarttelefons tekniske fortrinn med spillelementer, men «Inklings» er blant de på App Store som går aller lengst.

PlayStation Vita-konsollen til Sony har noen slike, først og fremst AR-spill som lager nye bakgrunner basert på en «kode» som kameraet leser.

Treningsapp-en «Zombies, Run!» byr på «hjernedød trim», med lydbok på øret og zombier halsende etter deg som motivasjon for en treningsøkt – mens «Invizimals» til PSP, som kom samtidig med kameratilbehøret i 2009, bydde på en «Pokémon»-lignende opplevelse der du gikk på monsterjakt. Også her ble virkeligheten blandet med fantasi.

- Terskelen for å begynne å spille «Inklings» er veldig lav. Barn ned til fire-fem år kan være med på det enkleste, som å fange monstre. Etter hvert som man spiller, plasserer ut konger og kan begynne med oppgraderinger, blir det mer krevende.

Det sosiale aspektet er også viktig. For hvis noen har plassert ut en konge ved der du bor eller jobber, åpnes nye dimensjoner.

- For å forsvare kongen din kan du for eksempel kjøpe en immunitet til den som varer i åtte timer, eller en oppgradering som gjør den sterkere i forsvar. Det kan fort bli snakk i vennegjengen om hvem som eier hvilket område, sier Torgersen.

 

Etter å ha klonet monstre, kan du ende opp
med en slik konge. Foto: Geogames.

- Håper «Inklings» blir en snakkis

Én ting er at «Inklings» gir deg sjansen til å eie de mest kjente landemerkene i byen du bor i, eller ta kontroll over arbeidsplassen.

Spillskaperne håper åpenbart at «Inklings» ikke bare blir «enda en app» som ligger i en folder og som du knapt tenker på, men at det er lett tilgjengelig i bevisstheten.

- Når du går langs gatene er det veldig lett å se hvem som spiller «Inklings». Du beveger jo telefonen på en måte som du ellers aldri gjør, når du skal fange monstre. Det er sjelden du «sikter» med telefonen din opp mot taket.

- Vi tror det kan føre til at det blir en snakkis, i tillegg til praten i vennegjengen. Dessuten får du en varsling om at et av monstrene dine er under angrep hvis du har skrudd på for push-meldinger.

- Du får også en påminnelse om at du gjør fremgang selv om du ikke er aktiv hele tiden.

Dere bruker en hel del teknologi, men står selve spillaspektet ved «Inklings» i fare for å få en andreprioritet?

- Vi har presset de mulighetene en iPhone byr på til det ytterste, men vi har bare gjort det for å lage et fetest mulig spill. Å fange skyggemonstrene er ikke mer komplisert enn at en femåring vil ha moro av å leke med det, men når du begynner å klone sterkere monstre og plassere dem ut på kartet, blir det mer utfordrende. Jeg har sittet lenge med kompisene mine og diskutert «Inklings»-strategi.

- Vi slipper det nå for å se hvordan folk bruker det. Deretter har vi masse idéer om hvordan vi kan utvikle spilldelen av «Inklings» i tiden som kommer, sier Jo Torgersen.

 

Monsterpåfyll etter fem minutter

- Ingen har egentlig helt fått grep om det med Geo-baserte spill, slik jeg ser det. Før har man vært for avhengig av å skulle bevege på seg og møte opp på forskjellige steder, sier Torgersen.

Du skal kunne spille dersom du sitter hjemme, på skolen eller jobben, men du skal få en enda bedre spillopplevelse hvis du beveger på deg.

- Hvis den avstanden du må være på for å fange et monster blir for liten, så gjør du folk avhengige av å måtte bevege seg mer. Nå har vi skrudd opp avstanden en del, slik at du kan få fanget en del monstre mens du sitter på skolen eller på jobb.

- Etter fem minutter fylles det på med nye, og etter hvert vil også monstrene bevege seg nærmere der du sitter. Hvis du sitter i passasjersetet i en bil, kan du fange vesentlig flere monstre.

 

«Inklings» ligger nå i App Store, og er utviklet til iPhone. Det er gratis – men med muligheten for å kjøpe fordeler gjennom mikrotransaksjoner. GeoGames sier at de har planer om en Android-utgave, men det er foreløpig uvisst når denne er klar.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer