(PressFire.no): På Torshov i Oslo ligger reklamebyrået Hyper, men i tillegg til å være eksperter på digital reklame jobber de også med dataspill. De har faktisk lansert en rekke spill som del av reklamekampanjer.

Nå jobber de imidlertid med et fullblods spill som er født internt i selskapet – et massivt onlinespill hvor du skal jobbe deg opp fra rennesteinen for verdensherredømme gjennom aksjemarkedet.  

I spillet «Mogul» skal du kunne påvirke et virtuelt aksjemarked sammen med spillere fra hele verden.

For å gjenskape følelsen av et finansklima har Hyper fått inn både DNB og Oslo Børs i spillet, ikke bare som sponsorer, men de har også bidratt som konsulenter.

 

Per Eikrem, kommunkasjonsdirektør
hos Oslo Børs.

Håper på pedagogisk effekt

- Vi håper å nå ut til nye grupper med informasjon om aksjemarkedet og sammenhengen mellom verdiskapingen i næringslivet og velferd i samfunnet, forteller kommunikasjonsdirektør hos Oslo Børs, Per Eikrem, til PressFire.

På den måten håper de på en pedagogisk effekt.

- Vi så at dette spillet hadde potensial, så det var ikke vanskelig å støtte det. Konseptet er veldig spennende og det er en ny måte å tenke formidling om aksjemarkedet på, forteller han og fortsetter: 

- Det blir helt sikkert gøy å spille og forhåpentligvis vil den som spiller også sitte igjen med litt mer kunnskap. Nå er ikke vi noen hovedsamarbeidspartner, men har bidratt litt med penger og med faglig innspill. 

DNB ønsker også å skape interesse for aksjemarkedet.

- Aksjer er spennende, aksjer handler om sparing og investeringer, aksjer er innblikk i hvordan vårt moderne samfunn fungerer – og aksjer kan være risiko, forteller Nina Kristin Hareide-Larsen, som er ansvarlig for sosiale medier hos DNB.

 

Nina Kristin Hareide-Larsen
er sjef for sosiale medier hos DNB.

Lavere terskel

Hun tror mange er litt redde for å prøve seg på aksjemarkedet og at dette kan være en lav terskel for å prøve seg.

- Gjennom et spill med elementer fra virkeligheten kan man forhåpentligvis lære mer om hvordan aksjemarkedet fungerer og kanskje stå bedre rustet dersom man ønsker å prøve seg på ordentlig. 

- Det fine med spill som dette er at det kombinerer det virkelige liv med lek. Her kan man teste ut ekte mekanismer og leke seg med dem – og lære av dem – på en måte som man jo ikke kan gjøre når det handler om ekte penger. 

- Vi ønsker jo å bidra til økt kunnskap om og forståelse for aksjer, og da er et spill som bygger på realistiske forutsetninger en trygg og morsom omgivelse å lære i.

Oslo Børs og DNB en plass i den norske versjonen av spillet.

- Oslo Børs vil for eksempel være børsen i den norske versjonen av spillet. Man vil kjøpe og handle aksjer hos Oslo Børs, mens om man vil ta opp lån er det DNB man får lånet av, forteller Are Sundnes fra Hyper, som er produsent for spillet til PressFire.

 

Are Sundnes hos Hyper
jobber som produsent på «Mogul».
Foto: PressFire.no 

Ta over verden gjennom børsen

Målet i spillet er verdensherredømme, og den går via å kjøpe seg inn i selskaper rundt i hele verden. På veien oppgraderer du kontoret ditt og rollefiguren din, samtidig som du også går opp i nivåer. 

- Spillet er på en måte todelt. På én side handler det om å investere og kjøpe seg inn i selskaper, men i den andre delen handler det om å styre selskapene på en god måte, forteller Sundnes.

- Hvis det er flere spillere som er medeiere i et selskap, må de også inn i et styre for å jobbe sammen eller mot hverandre, avslører Sundnes. 

Etter to år i konseptfase skal spesifikasjonene til spillet nå være helt spikret, og bare utviklingen gjenstår. Men mye skal ha skjedd med spillet siden starten.

- Det konseptet vi presenterte for to år siden er veldig ulikt det vi endte opp med. Selv om grunnidéen og tematikken med et organisk aksjemarked er den samme. Alle selskap i spillet styres av spillere, og at aksjekursen påvirkes av det spillerne foretar seg i spillet.

Noe har imidlertid endret seg.

- Det har blitt mindre «Farmville», som var veldig stort da. «Farmville» var på vei mot sin topp. Vi likte de sosiale aspektene med «Farmville», noe vi har tenkt å utnytte også. Likevel er «Farmville» også veldig mye spillmekanismer, men lite spill. Vi skulle prøve å finne en slags grense mellom «passiv», eller sosial spilling, og strategispill og massivt onlinespill. Et sted mellom der.

 

Fra kloakkrottene.

Mindre regneark, mer gøy

Målet er å ha et aksjespill som ikke er som et interaktivt regneark, men hvor du skaper din egen historie.

- Andre aksjespill er ofte veldig tekst og tallbaserte, en retning vi ikke har lyst til å gå i det hele tatt. Målgruppen er folk som ikke har noen kunnskap om finans eller aksjer, og målet er at man skal kunne forstå mer om hvordan økonomien i verden henger sammen, sier han, men påpeker likevel at det ikke skal være et læringsspill. 

Selv om spillet ikke er i direkte produksjon har Hyper kjørt testprototyper for å se om modellene fungerer i praksis.

- Vi har tenkt å innføre en del regelsett fra ekte aksjehandel for å hindre manipulasjon. Vi har kjørt to prototyper internt. Den ene ble vi ferdig med for rundt en måned siden. En slags enkel versjon for rundt 40 spillere, forteller han og viser mange selskaper på et verdenskart på Mac-en sin. 

 

Til finansrottene.

Nyhetsbildet påvirker aksjekursen

Selv gjorde han det visstnok ganske dårlig i den interne konkurransen. Han viser også en graf over utviklingen av aksjekursene, med både lave og høye konjekturer samt finanskriser. Sundnes forteller også at én dag i spillet representerer ett år i aksjemarkedet, som er gjort for å skape litt mer action.

Sundnes avslører også at det mulig å bryte loven, og man blir selvfølgelig straffet hardt om man blir tatt, forteller han, men avslører at dette med ulovlig innsidehandel er noe de diskuterer - fordi manipulasjon av aksjekursen sannsynligvis vil ødelegge spillopplevelsen.  

- Det diskuteres om vi bare skal hindre spillere i å gjøre det, men det er kanskje mer interessant om man gjør det mulig bare at man kan bli hardt straffet, forteller han.

- Aksjemarkedet påvirkes jo også av nyhetsbildet og hendelser, har det noen funksjon i spillet?

- Det vil være medier tilstede i spillet med automatiske genererte nyheter basert på spillernes valg og hva du har gjort med selskapene dine. 

- Men idet det oppstår store nok selskap i verdenen og nok spillere, vil det komme innhold skapt av en redaksjon. På sikt vil det derfor bli en slags liten avisredaksjon i spillet. 

- Hva med konflikter og naturkatastrofer?

- I et geografisk område kan det oppstå uroligheter eller et jordskjelv, forteller Sundnes, men betrygger om at de aldri vil gjenspeile virkeligheten helt. 

- Vi vil ikke at det for eksempel skal være veldig mye krig i Midtøsten. Det skal være likt fordelt i hele verden. Det kan like gjerne oppstå borgerkrig i Norge som i andre land. Dette blir jo da litt av spenningen i spillet, hvordan det vil påvirke risiko for selskapet eller bransjer.  

Sundnes påpeker likevel at det skal være enkelt å spille, og at dette ikke er en simulator. 

Spillet lages i samarbeid med stiftelsen AksjeNorge, og er sponset av DnB, Oslo Børs og Finansforbundet

«Mogul» slippes til nettlesere, Facebook og mobiltelefoner i løpet av høsten. Man kan nå melde seg opp for betatesting på playmogul.com..

Annonse

Kommentarer