Et par timer før kampstart, og vi snakker selvsagt om landskampen mellom Norge og Island fredag: Den store stjerna hos bortelaget, Eidur Gudjohnsen, tusler rundt i hotellobbyen sammen med resten av laget, og lader opp før kampen. Ikke med Tequilla-shots eller Jäger-bomber, om du trodde det.

Eidur går i stedet bort til baren for å hente seg en harmløs kopp med te.

Den tidligere Chelsea- og Barcelona-spissen overser glatt et par fans som har stilt seg til med et kamera like ved, og rusler i stedet forbi mens han later som han snakker i mobilen.

Opptrinnet var litt spesielt, men det var i alle fall relevant og kledelig i forhold til noe annet og minst like viktig som foregikk på dette Oslo-hotellet samtidig: SEGA holdt nemlig en presentasjon av «Football Manager 2012».

Nå får du som manager enda flere muligheter til å temme stjerner som Eidur, om du ser forbedringspotensial enten på eller utenfor banen. Er du treneren til Gudjohnsen, og ser holdninger du ikke liker, kan du velge å ta av silkehanskene på en ny måte i «FM»-sammenheng.

NB! Se et par ferske «FM 2012»-videoer nederst i saken, og ta en titt på den første bunken skjermbilder som er sluppet fra spillet.

 

Mye er familiært for
rutinerte «FM»-spillere.

Nye kort i ermet til krevende spillerforhandlinger

David Kempshall fra SEGA hadde med seg en presentasjon som gikk mer i dybden på noen av nyhetene sammenlignet med den første pressemeldingen som formelt annonserte «FM 2012» for få uker siden.

Denne gang låses ikke spillet til antallet ligaer og nasjoner etter at du har foretatt dine valg innledningsvis, funnet deg en klubb og tastet inn personalia før du tar fatt på en forhåpentligvis lang og fruktbar managerkarriere.

Dette er gjort, fortalte Kempshall, for å gi eiere av en tre-fire år gammel pc muligheten til å dytte på med en ekstra liga eller to, om du vil starte nøkternt med engelsk ligafotball, men etter hvert også vil følge fotballen i Spania og Italia - og ser at pc-en din fint kan takle slikt.

Også overgangssystemet og kontraktsforhandlingene blir ytterligere raffinert til «FM 2012». Nå kan du for eksempel bake inn lojalitetsbonuser av ymse slag.

Og kjemper du om Wayne Rooneys underskrift, men ser at lønnskravene fremsatt av hans agent er av det urimelige slaget, kan du «låse» videre kontraktsforhandlinger med ukelønna hans satt til 150 000 pund, for eksempel. Dette blir altså et premiss for eventuelt videre tautrekning om penger, klausuler og bonuser. I «Football Manager 2011» ble agentene en viktig del av forhandlingene av nye spillere, men i år vil du få litt flere strenger å spille på.

Overganger, det å finne potensielle røverkjøp og det å holde styr på alt som foregår i et transfervindu, er en viktig del av «FM»-opplevelsen. Utviklerne i SI Games har derfor lagd et renovert transfersenter der du ikke bare ser hvilke bud du har lagt inn, men nå også skal få oversikt over hvilke andre klubber som er interesserte i de samme spillerne som du jakter på. Informasjonen dukker opp på en ryddigere måte i Transfer Center, og viser i hvilken fase forhandlingene befinner seg.

 

Goal Analysis - avslører
lagets styrker og svakheter.

Avslør svakhetene i troppen din

Et annet viktig poeng i presentasjonen er noen nye undermenyer som på grafisk vis er ment å hjelpe deg å nå potensialet som ligger i laget. Den ene er kalt Goal/Assissts Analysis, og viser i en ryddig oversikt hvor på banen innleggene eller pasningene som resulteter i mål kommer fra.

På samme måte også hvor motstanderne har funnet svakheter i ditt lag, og når mål blir sluppet inn eller scoret.

Det gir deg en klar indikasjon på hvor du trenger å styrke laget ditt, og om du bør justere måten du snakker til spillerne på i løpet av pausen. Har du en udugelig høyreback, som har latt for mange målgivende innlegg passere, kan det være greit å finne en erstatter i neste overgangsvindu. På samme måte: Ser du at nesten alle målene du har scoret har kommet etter innlegg fra din høyre ving, er det et betimelig spørsmål å stille seg om din venstreside trenger forsterkninger eller litt nytt blod.

Posision Strength er på samme måte en ny undermeny der du enkelt kan klikke på en posisjon i formasjonen din, og får opp en liste av spillere i troppen din som kan bekle nettopp denne rollen. Du får også opp en rangering som viser hvor effektive de er i denne rollen, basert på én til fem stjerner. Team Comparison gir deg statistikk som viser hvordan du gjør det sammenlignet med andre klubber i divisjonen. Hvor god er pasningskvaliteten i laget ditt, er dine spillere sterke eller aggressive målt mot de andre lagene? Alle slike statistsikker er mulig å finne i denne menyen. Og igjen; nok en fiffig, liten nyhet som er ment å gjøre manageropplevelsen litt mer ryddig, helhetlig og oversiktelig.

- Med disse nyhetene er det nesten som om alle disse områdene i spillet nå har modnet litt. Når ett element dukker opp, blir det fort åpenbart hvordan denne skal fungere etter litt tid. Utviklerne i SI Games får ideer om hvordan et aspekt som interaksjonen med spillere kan bli et best mulig tilskudd til «Football Manager», og det ser vi flere eksempler på i «FM 2012», sier David Kempshall til PressFire.

- Jeg tror de fleste som spiller denne serien er enige i at ikke alle nyvinningene er perfekte eller fungerer optimalt det første året. Men etter et par år blir dette tilpasset til å tilby noe meningsfullt. Og der er tilbakemeldingene fra de som spiller viktig.

Tactical Analysis er den siste av disse menynyhetene som ble vist, der du kan se hvor godt laget ditt presterer under din valgte formasjon og taktikk. Det kan fort vise seg å bli den viktigste av disse nyvinningene, for er du en stabukk og klorer deg fast til en 4-4-2-formasjon, uten å få suksess, finner du de harde, brutale tallene i Tactical Analysis som kanskje også indikerer hvorfor resultatene uteblir – og kan tvinge deg til å tenke på en formasjonsendring.

 

Ny opplæringsdel,
og trimmet 3D-kampvisning.

Bedre, mer realistisk kampvisning

De siste par-tre årene har «Football Manager»-serien introdusert en del endringer som SI Games siden har brukt mye tid og ressurser på å raffinere. For eksempel 3D-kampvisningene, som ble introdusert til «FM 2009».

Vi fikk se en video med in game-bilder, og ut i fra det vi så har det skjedd en hel del siden sist. Noen nye kameravinkler, muligheten til å følge dramaet bak ryggen på en spiller som skal ta et straffespark og penere grafikk, er noen stikkord. (Se denne videoen nederst).

- 3D-kampmotoren har vært et stort fokus, og jobbes med av et team som har dette som sin eneste oppgave. Og det har vært tilfelle siden den ble introdusert for et par år siden. En av hovedmennene bak de første spillene, mens det het «Championship Manager», jobber med dette. Og bruker Ray Houghton, tidligere Liverpool-spiller, som konsulent.

- Animasjonene, og måten spillerne ser ut og reagerer når de er på banen, er kraftig forbedret i år. En sklitakling ser mer realistisk ut nå, og hvordan en keeper griper inn i feltet… nå ser det ikke lenger ut som om målvakten gjør sinnsyke ting. Stadionene, publikum og væreffektene er også endret til det bedre, sier Kempshall.

Når det gjelder selve menyene og hvordan spillet fortoner seg i første øyekast, er det færre omrokkeringer. Til «FM 2010» renoverte SI Games menyene totalt, og har du spilt «FM» siden da vil du nok raskt kjenne deg hjemme.

Selv om SEGA oppskriftsmessig utbasunerte at «FM 2012» inneholder flere forandringer og forbedringer enn noen gang (800 ifølge pressemeldingen), så er de fleste av disse å finne under «topplaget». Ment å utfylle og forsterke fundamentet som allerede ligger der.

For eksempel har opplæringsaspektet i selve spillet blitt bygd helt om, forteller David Kempshall.

- Dette er en del av spillet som utviklerne ikke har vært helt fornøyd med, så de har brukt to-tre år på å lage en bedre «tutorial»-del.

Vi fikk ikke se eksempler på hvordan dette vil fortone seg i det ferdige spillet, men Kempashall sa at du steg for steg vil bli tatt med gjennom de viktigste aspektene ved det å være en fotballmanager, på en ny og oppklarende måte. Vil du ikke gå gjennom hele opplæringsdelen, kan du som før klikke på en «how to»-knapp som dukker opp om du ikke har deaktivert den. Her får du en ny og grundigere måte du kan sette deg inn i ett bestemt element ved «FM 2012», og søke opp kjente problemer om du står fast.

 

Seks ulike måter å snakke
med spillerne på, fra den myke,
forståelsesfulle tonen - til en
mer aggressiv og bestemt stil.

- Everton og José Mourinho bruker «FM» i jakten på talenter

Selv om brukergrensesnittet ser kjent ut, stort sett slik det har vært de siste to årene, så er det noe nytt på et mer grunnleggende nivå. Intelligent Interface tillater deg nemlig å tilpasse menyene etter hvordan du vil spille.

Ved å endre størrelsen på vinduet, får du opp et antall kolonner skreddersydd for hvordan du vil ha «FM» presentert. Et stort vindu gir deg ni kolonner med ulike nyheter og informasjon, mens om du minimerer vil du få opp færre. Men den viktigste informasjonen er med. (Dette ser du eksemplifisert i en av videoene nederst).

Så tilbake til der vi startet. Har en uregjerlig primadonna i laget ditt, ved navn Eidur eller ei: Måten du kan behandle og snakke med spillerne dine på har fått et ekstra lag med variasjon. Har du en stjernespiller som holder på å surne, kan du velge å ta av hanskene og bruke en hardere tone. Sliter din nye argentinske høyreback med hjemlengsel, og du ikke føler for å være like tøff, kan du si de samme tingene med en mykere tone i stemmen. Dette åpner for flere utfall, selvsagt.

Det kan potensielt også slå fryktelig feil ut – men det du får er muligheten til å være tøff når du trenger det, og statuere et eksempel som også kan gi deg økt respekt i klubben du styrer.

Hva kan SEGA og SI Games bekrefte når det gjelder en drøss rykter om ekte managere som bruker «Football Manager»-spillene aktivt for å orientere seg om spillere, finne morgendagens profiler og jakte spennende talenter? Blant annet har Ole Gunnar Solskjær uttalt at han er en ivrig «FM»-spiller. Det har også folka bak denne spillserien fått med seg.

- Everton bruker spillet aktivt, både David Moyes og speiderne til Everton. De har offisiell tilgang til vår database. Villas-Boas har uttalt at han lærte seg hvordan han skulle bli trener ved å spille «Football Manager», Jose Mourinho har sagt at han bruker «FM» til å skaffe seg flere opplysninger om spillere – og så har dere jo Ole Gunnar Solkskjær, som har sagt at han spiller masse.

Hemmeligheten bak denne store, realistiske spillerdatabasen pakket inn i «Football Manager», er input fra en rekke «speidere» rundt om i verden som følger både store og mindre lag. Informasjon fra disse mates inn i spillet, kontrolleres, og gjør sitt til at Everton og Villas-Boas for lengst har sett at Romelu Lukaku eller Eden Hazard kommer til å bli fantastiske spillere – også på aller øverste nivå.

- Det er tusenvis av folk rundt om i verden som jobber med spillet, i den forstand at de speider for oss på flere nivå. Naturlig nok har vi desidert flest speidere i England, mens i de minste landene har vi kanskje bare et par.

- Dette er mennesker som allerede følger sitt lag tett, og ser alle kampene. Ikke bare a-lagets matcher, men disse ser gjerne også reserve- og ungdomskampene. Speiderne er også store fans av «Football Manager»-serien, så de har et ønske om å bidra til å gjøre spillet mest mulig realistisk, forteller Kempshall.

 

«Football Manager 2012» kommer før jul. SEGA vil foreløpig ikke røpe en konkret måned eller endelig dato, men de siste års «FM» har blitt lansert i månedsskiftet oktober/november. Det kan være en bra indikasjon for når «FM»-fans sier adjø til alt av sosialt liv, når det blir kritisk i forhold til jobb eller eksamener, og der kjæresten eller samboeren kommer til å surne i ensomhet.

NB! Som vanlig vil det slippes en demo to-tre uker før lansering. Se to videoer fra FM 2012: først der brukergrensesnittet er i fokus, og deretter eksempler fra den nye 3D-kampmotoren:


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Utelukker ikke «Half-Life: Alyx» til PlayStation VR

- Sonys plattform har vært en kjempesuksess for mediet.

Les mer