Slik ble blodspruten i «Fight Night Champion» skapt

- Vi liker hud, sier utvikleren.

7. mars 2011 08:28

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Vicki Ferguson er en av spillskaperne fra EA Canada, som står bak det nylig lanserte boksespillet «Fight Night Champion». Hun holdt en interessant tale under Game Developers Conference (GDC) i San Francisco forrige uke.

I programmet var talen døpt: Iterating Realistic Human Rendering: Boxers in «Fight Night Champion». 

Som du skjønner, GDC lar deg virkelig komme under huden på spill – om du også er interessert i detaljene og er ute etter å få et annet perspektiv på denne bransjen. Ikke bare griper tak i pressemeldingene som tikker ut med motiver om at et nytt spill formelig skal fly ut av butikkhyllene ved lansering.

Og det var mye hud i Fergusons tale. Hun er en av dem som jobber med å gjenskape mest mulig nøyaktig gjengitt hud, blod, snørr og gørr – som jo kan bli utfallet etter en heftig runde i bokseringen. Og alt dette er definitivt aspekter ved en boksespillopplevelse som bør se mest mulig realistisk ut.

Les vår anmeldelse av «Fight Night Champion» her.

«Battlefield 3»-skaperne er tydeligvis fascinert av boksing

Ved siden av oss i salen satt en av utviklerne til «Battlefield 3», som noterte flittig underveis. Og det til tross for at disse to utviklerstudioene er en del av samme selskap (Electronic Arts), og i teorien kan utnytte hverandres teknologi.

Men det handler jo ikke bare om å teknologien slengt i fanget, man må også lære seg å bruke den – noe som ble eksemplifisert da vi møtte en duo fra DICE etter det spektakulære «Battlefield 3»-eventet i samme by for noen dager siden. De to fra DICE mente at det ikke er truende om de tidligere Call of Duty-sjefene i Infinity Ward får kloa i deres nye, imponerende grafikkmotor kalt Frostbite 2.

- Ettersom det er vi som har laget motoren, vet vi også best hvordan den fungerer. De som eventuelt måtte få tilgang på den, må deretter lære seg hvordan de skal bruke den - og det kan fort ta et par-tre år. Da er vi allerede i gang med noe nytt, sa «Battlefield 3»-produsent Patrick Bach til PressFire.no

«Fight Night»-boksespillene har i en årrekke vært kjent for å kunne tilby noe av den aller råeste grafikken når det gjelder ansikter, hud, blod og detaljer – alt dette i et salig samspill.

Når du langer ut en velplassert uppercut i et «Fight Night»-spill, forventer du å få valuta for penga når det gjelder slike aspekter ved grafikken. Og det var nettopp dette Vicki Ferguson fokuserte på i sin GDC-tale. Dette aspektet av spillutviklingen er tross alt jobben hennes. 

Hun har arbeidet med «Fight Night»-spillene siden EA Canada overtok ansvaret i 2006. Og noe av det største fokuset i forhold til forbedring fra «Fight Night: Round 4» til «Champion», handlet nettopp om hud, sier Ferguson.

- Det nye «Fight Night» er temmelig lekkert, om jeg får si det selv. Jeg har jo tross alt jobbet med det, smiler EA Canada-utvikleren innledningsvis.

- Men vi måtte inngå noen store kompromisser. Da vi ga ut «Fight Night: Round 4», virket det som om boksesporten var i nedgang – til tross for gode anmeldelser og et anstendig salg, lurte vi en periode på om det var en god idé å lage et nytt spill i denne serien. Vi ble inspirerte av boksefilmer, som klarer å formidle en engasjerende historie. Så vi bestemte vi oss for kombinere spillene med disse filmene – og lage Champion-modusen, der du får prøve deg som en bokser på sin vei mot ære og berømmelse. 

På dette tidspunktet i talen sin viste Ferguson frem et bilde av et lite knippe klassiske boksefilmer – fra «Rocky» til Oscar-vinneren fra i år, «The Fighter». Det ligger tydelig mellom linjene at EA gamblet på at den gamle, gode «Rocky»-historien – der vi følger en slåsskjempe på veien mot toppen, var noe som motiverte utviklingen av «Fight Night Champion». Som om man fra EA-hold visste – eller gamblet på – at «The Fighter» kom til å slå an. 

Utgivelsestidspunktet, for både «The Fighter» og dette spillet, passer også perfekt, ettersom det bare er få dager siden denne filmen fikk mye oppmerksomhet under Oscar-utdelingen i Los Angeles.

- Vi måtte ofre noe

Gjennom introduksjonen av Champion-modusen, der flere karakterer vises på skjermen samtidig, sammenlignet med før – og det målet EA Canada satte seg om å lage mer naturtro ansikter, bedre blod og realistisk hud, måtte likevel noe ofres. 

- «Fight Night» har alltid vært kjent for sin slående pene grafikk, og «Champion» kunne jo ikke være noe unntak. Flere prosesser i utviklingen måtte endres. Vi er veldig stolte over den jobben vi gjorde med «Fight Night 4», men da vi startet jobben med «Champion» hadde vi to vanskelige spørsmål å ta stilling til: For det første, hvordan kunne vi øke den visuelle kvaliteten uten noe ekstra hardwareressurser? For det andre; hvordan kunne vi lykkes med dette på en kort tidsfrist – på halvannet år før spillet skulle være ferdig? 

I mellomtiden har Vicki Ferguson rukket å vise frem bilder som sammenligner de to siste spillene i «Fight Night»-serien, og synliggjort at det er en stor forskjell. Hun beskrev ansiktsanimasjonene fra «Fight Night 4» på følgende vis; «som boksere mest like zombier». Ferguson viste også nærbilder fra «Champion« – av nesegrev som bare kunne ha tilhørt en bokser, med tydeligere detaljer.

- Spoiler: Vi tillot oss faktisk flere hardwareressurser! Vi måtte gå ned fra 60 til 30 bilder i sekundet, for å ofre noe, men dette var ikke en lett avgjørelse å ta.

Ferguson forklarer at man i stedet kompenserte for noe av den manglende flyten ved å forsøke å endre – og øke – den grafiske stilen i spillet, for man ville ikke at «Champion» skulle føles dårligere enn de tidligere spillene i serien.   

Og grunnen til at man droppet et hakk i bildeflyt?

Selvsagt ønsket om å fokusere knallhardt på porer i huden, ansiktsuttrykk og detaljer som skal sørge for at dette boksespillet føles enda mer realistisk. 

Vicki Ferguson viste flere bilder som sammenlignet «Fight Night 4» og «Champion». Årsaken til at dette aspektet i spillet nå fremstår mer naturtro, handler om et bur omgitt av 156 kameraer – og en kvinnelig skuespiller som ble hyret inn for å hjelpe utviklerne med ansiktsdetaljene. Hun ble fotografert og filmet for å få med alle nyansene i hudtoner, deretter begynte utviklerne å overføre dette i spillet – og utvikle teknikker som du ser i «Champion».

Fokuset på blod ble belønnet med strengeste aldersmerking 

- EA Canada opplevde på et punkt at det enorme fokuset på hud og ansikt førte til at alt annet grafisk i spillet bare måtte få mer oppmerksomhet, når man nærmet seg denne fasen utviklingsprosessen. Blod måtte man heller ikke glemme.

For å gjøre dette til virkelighet, inviterte utviklerne eksperter på slike effekter fra filmens verden for å komme på besøk – for å vise frem hvordan man sminker en skuespiller til å se mørbanka, forslått og biff tartar ut. Gjennom flere bilder, viste Ferguson hvordan transformasjonen gikk til under denne sminkeseansen. Resultatet ser ut som noen av de mer blodige øyeblikkene du kan oppleve i «Fight Night Champion», naturlig nok. Dette var jo også målet. 

- Det førte til at vi lærte nye teknikker, og ikke bare økte omfanget av skade til ansiktet. Også mage og overkropp – og skade på disse kroppsdelene – ble et fokus hos oss etter vi var i gang med denne prosessen. 

Og dette er grunnen til at «Fight Night Champion» har fått den strengeste aldersmerkingen. I det rigide USA i hvert fall.

- Tidligere har «Fight Night»-spillene hatt en mildere aldersgrense, men nå ønsket vi å dra på med flere detaljer og gjøre spillet så blodig som mulig. Det har vi lyktes med!

«Fight Night Champion» er nå lansert til PlayStation 3 og Xbox 360. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3