SAN FRANCISCO (PressFire.no): Det var Nintendo som skulle ha hovedrollen på GDC-messen onsdag. Hadde det bare ikke hadde vært for at en herre ved navn Steve Jobs befant seg en håndfull meter unna, der han annonserte et nytt, trykkfølsomt vidunder. Det er nemlig vanskelig for de aller fleste å konkurrere med en iPad 2-avduking, rent oppmerksomhetsmessig.

Men Nintendo hadde fløyet inn et sterkt mannskap til California denne uken. Blant dem Hideki Konno, ansvarlig for 3DS-konsollen, som lanseres i Norge 25 mars.

PressFire var på plass i Amsterdam da Nintendo viste frem 3DS i januar, og fikk også testet konsollen for første gang på E3-spillmessen i Los Angeles i fjor sommer. Endelig nærmer det seg lansering for denne lovende 3D-spillkonsollen.

Litt tidligere denne GDC-dagen holdt Nintendo-president Saturo Iwata en tale der han også klarte å snike inn litt 3DS-propaganda. USA-sjef Reggie Fils-Aime gikk da opp på podiet for å misjonere litt, i tre dimensjoner, men det mest interessante som kom frem under Iwatas GDC-tale var at det kommer et Super Mario til 3DS. Dette nye Mario-spillet vil bli presentert grundigere på E3 i sommer.

 

- Hei, vil du lage vår neste håndholdtkonsoll?

Noen få timer etter at Iwata hadde gjort seg ferdig med å summere opp Nintendos fortreffelighet, sin egen karriere og vist frem 3DS på scenen, fulgte et mer interessant GDC-foredrag fra Hideki Konno (bildet). Han tok oss med gjennom den tekniske og innholdsmessige unnfangelsen til konsollen.

- Våren 2008, rett etter utgivelsen av «Mario Kart Wii», kom Miyamoto-san og spurte meg; «Hei, vil du ha ansvaret for å lage vår neste håndholdtkonsoll?».

- Da ideen om en 3D-konsoll kom først opp, kjente jeg hjertet mitt stoppe. «Skal vi virkelig prøve oss på 3D igjen?», tenkte jeg innledningsvis.

- Vi satte oss tre hovedmål da vi først startet arbeidet med å bygge en ny Nintendo-spillmaskin: Den skal være bærbar, du skal kunne koble deg til andre spillere – og sist men ikke minst; du skal få noe nytt innhold til konsollen hver dag.

Og selvsagt; den skulle være i stand til å gi deg 3D-grafikk uten at du behøver 3D-briller. Som et resultat av alt dette, bestemte Konno og teamet hans tidlig at det måtte designes nye applikasjoner og programmer som binder folk sammen. Via en nettverksoppkobling og på annet vis. StreetPass og SpotPass ble resultatet.

StreetPass lar deg enkelt sagt utveksle innhold med andre 3DS-eiere som du passerer på veien til skolen eller jobben, mens SpotPass avhenger av at du kobler deg på et nett på et eller annet vis. Det vil også knyttes flerspillermuligheter opp mot disse funksjonene, blant annet i det nye Street Fighter-spillet som lanseres til 3DS-konsollen.

- Jeg tror StreetPass har et stort potensiale, og flere av dere spillutviklere som sitter her i salen nå har kanskje allerede tenkt på innovative konsepter som kan inkluderes i StreetPass. Og under Iwatas tale litt tidligere, bekreftet vi at det vil dukke opp filmtrailere i 3D som du kan få tilgang til. Er det ikke fint å tenke på at du hver morgen kan våkne med nytt innhold på din 3DS?

 

- Jøss, det funker!

Konno fortalte også hvordan man jobbet internt med å finne ut hvordan selve hardwaren skulle sys sammen. Nintendo er et selskap som både har sin hardware- og softwareavdeling i samme bygning. Han understreket ved flere anledninger i sin GDC-tale at dette var og er helt essensielt for underholdningsgiganten, og forklarer noe av suksessen til Nintendo.

- Det å ha hele registeret av Nintendo samlet under samme tak, bidro også til å skape 3DS-konsollen, fortalte Konno.

- Ved å benytte oss av det siste innen innovasjon og LCD-teknologi, ble vi raskt trygge på at vi kunne klare dette – selv om vi har folk i staben vår som er litt brent av 3D (gjennom den mislykkede lanseringen av Virtual Boy – journ. merk.).

Det neste steget for Nintendo var å begynne å eksperimentere med selve konsollutformingen. Man brukte i de første fasene prototyper av en Nunchuk-kontroller (Wii) og utformet gradvis bryteren som sømløst lar deg skli over fra 2D- til 3D-grafikk.

- Vi fant fort ut at dette var en ekstremt bra innovasjon. «Jøss, det funker!», sa vi internt da vi testet konseptet. Steg tre ble de øvrige kontrollknappene, og vi gikk mange runder med disse. Både i forhold til fjæringen og andre justeringer. Vi brukte en port av «Mario 64» på en vanlig DS for å teste på.

Og slik fortsatte det, med spillutviklere og hardwareksperter som jobbet side om side med både innhold og teknologi helt til den nye konsollen var klar.

- Vi tenker hele tiden på hvordan vi kan overraske kundene våre. Det er essensen av Nintendo, konkluderte mannen som altså ledet arbeidet med å lage den nye konsollen.

 

Nintendo 3DS lanseres i Norge 25. mars, og har en veiledende pris på 2500 kroner.


Annonse

Kommentarer