LONDON (PressFire.no): Forrige gang vi fikk demonstrert dette boksespillet, var de nye kontrollene i fokus. Samtidig hintet sjefsprodusent Brian Hayes den gang om en nært forestående nyhet til «Fight Night Champion» som «hadde noe med spilltittelen å gjøre».

Begge deler – altså kontrollene og den nye Champion-modusen – fikk vi muligheten til å grave og spørre om. For Mike Mahar, produsent bak spillet, representerte nylig i London.

Det er helt sikkert moro å grisebanke en kollega. Jeg kan etter en test imidlertid fortelle at det er langt mindre moro å få juling i flere matcher på rad. Mitt syltynne forsvar er at jeg mener Tyson vs. Ali også var feigt i «Fight Night Round 4» (2009), da disse slagkraftige herrene prydet coveret. Spesielt om Ali har lært seg hvordan han skal utnytte rekkevidden og prikke inn de avgjørende slagene.

Men, la oss prøve å ikke fremstå som dårlige tapere. Bare beskylde kollegaen som insisterte å spille som Muhammad Ali at dette aldri i realiteten kunne bli en fair kamp...

 

Nye kontroller, nye muligheter

Det er mye som tyder på at EA har tenkt å alternere mellom MMA- og Fight Night-seriene fremover. Mange er av den oppfatning at nettopp denne spillsjangeren trenger litt luft mellom hver utgivelse.

Selv om «EA Sports MMA» ikke ble en kommersiell suksess er det mye som tyder på at en oppfølger kommer neste år.

Mike Mahar (bildet) bekrefter langt på vei at det er tilfelle. Samtidig innrømmer produsenten at han gjerne skulle sett et nytt «Fight Night» i hyllene hvert bidige år.

- Er planen å lansere et nytt «MMA» og «Fight Night» annet hvert år fremover?

- Spør du Electronic Arts, vil nok de si at nettopp det er tilfellet. Jeg tror nok at vi kommer til å alternere mellom disse to spillmerkenavnene. Dessuten er MMA- og Fight Night-gjengen nå ett stort team i EA, så begge disse spillene er vårt ansvar.

- Men overhengende ligger det at vi alltid vil lansere et spill som er best mulig, om det innebærer at det går to eller tre år mellom hver tittel. Men klarer vi å lage et fantastisk spill på bare ett år, så gjør vi gjerne det også, sier Mahar.

I Fight Night-sammenheng har vi fått mange ulike kontrolloppsett. I år mener spillskaperne at de har forenklet og tydeliggjort dette – og kommet fram til den beste måten å spille et boksespill på.

- Standardoppsettet er lagt opp til at du kan bruke både knappene og høyre analogstikke. Det har vi gjort for å gjøre spillet tilgjengelig overfor den gruppen som foretrekker å bare bruke knappene, samtidig som vi også har forenklet måten du bruker den høyre analogstikken på.

- Du finner også langt flere animasjoner i forbindelse med slagene, som betyr at du kan vinkle slagene dine på en mye mer omfattende måte enn før. Det er utvilsomt en fordel om du spiller med analogstikken. Der har du hele spekteret av slagtyper, mens på knappene finner du bare de mest elementære.

Dette systemet har utviklerne kalt Full Spectrum Punch Control.

 

- «Fight Night» med Kinect eller Move ville ha sendt deg til sykehuset

Mange lurer på om EA Sports har tenkt å ta inn over seg at Move og Kinect er lansert til hver sin konsoll, henholdsvis PlayStation 3 og Xbox 360.

Denne «nye» måten å spille på må da være perfekt å inkludere til et boksespill som Fight Night?

- Nei, mener Mike Mahar.

Resultatet er rett og slett at du ville ha slitt deg ut på et kvarters tid, forteller han. Utviklerne har testet dette, og fant ut at selv en godt trent person ville ha havnet på intensiven om EA skulle ha tilbudt deg en boksekamp mot Mike Tyson – der du sto foran TV-skjermen og svettet mens du skyggebokset for harde livet.

Morsomt er kanskje det siste ordet som hadde dukket opp i hodet ditt etterpå, hevder utvikleren.

- Det ville ført til at spillet ble veldig vanskelig for folk flest. Det å uavbrutt kaste ut puncher i ti runder er bare utmattende. Men vi har noen planer vedrørende disse kontrollsystemene. 

- Kanskje vi inkluderer noe, i form av et minispill eller lignende. Enten i «Fight Night Champion», det neste «MMA»-spillet – eller kanskje vi rett og slett lager et helt nytt spill basert på denne teknologien? Det er definitivt noe vi vil se nærmere på, røper Mahar.

- Den beste måten vi kan gi deg en fightingsimulasjon på er per i dag fortsatt forankret i håndkontrolleren.

 

Hyret inn Hollywood-hjelp for å lage en ny karrieremodus

Karrieredelen i Fight Night-sammenheng, og i fightingspill generelt, blir ofte redusert til en ensformig tålmodighetsprøve der du mellom noen økter med hoppetau og vekttrening må klikke deg gjennom en kalender på jakt etter noe menighetsfullt å bedrive.

Det virker som «Fight Night Champion» tar mål av seg å gjøre det som burde være opplagt i et boksespill: Gi deg den klassiske, «Rocky»-aktige karrierestigen – med masse historie og et tydelig mål i horisonten.

Hvorvidt «Eye of the Tiger» er lisensiert til spillet, er uvisst. Det som virker sikkert er at denne nye måten å spille Fight Night på skal inneholde masse drama. Og foretrekker du en ny runde med hoppetauet, er det greit å vite at de andre spillmodusene som er forbundet med denne serien fremdeles er inntakt. Inkludert den «gamle» måten å få seg en boksekarriere på.

Denne nye, kalt Champion Mode, er ment som et tilskudd.

- Dette er en helt ny modus i spillet, og er i bunn og grunn som å spille ut handlingen fra en film. Historien er skrevet av den Oscar-nominerte Will Rokos, som blant annet står bak manuset til «Monster’s Ball».

Her møter vi på bokseren Andre Bishop, og tidslinjen hopper litt for å gi deg noen kamper mens hans skjebne brettes ut.

- Dette er som å blande en boksefilm med et spill. En helt ny og annerledes opplevelse som så vidt meg bekjent ikke er gjort i et simulatorbasert sportsspill før.

Grafikken ser strålende ut, slik den ofte har gjort i «Fight Night»-sammenheng. Serien har pushet grensene i all sin overdrevne voldelighet flere ganger tidligere. Detaljene i sakte film når du treffer kjaka på din rival, fikk i hvert fall meg til å fnise i forbindelse med Xbox 360-slippet av «Fight Night Round 4» i 2006, og nå blir det enda litt råere:

«Fight Night Champion» er nemlig det første spillet fra EA Sport som har fått M-rating hos sensurmyndighetene i USA. Og det skortet da heller ikke på blodsprut og desformerte kjever da vi fikk noen runder i ringen.

NB! Se en liste over de 50 bokserne som så langt er bekreftet til spillet her.

Det gjenstår å se om «Fight Night Champion» hører hjemme i fjærvektklassen eller aspirerer til tittelkamp. En demo er rett rundt hjørnet, ute til Xbox 360 og PS3 denne uka. Da får du selv sjansen til å teste litt.

 

«Fight Night Champion» lanseres til Xbox 360 og PlayStation 3 den 3. mars. 


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Utelukker ikke «Half-Life: Alyx» til PlayStation VR

- Sonys plattform har vært en kjempesuksess for mediet.

Les mer