Grisevær med vannplaning i «Forza Motorsport 6»: – Spennende og høyintenst

31. august 2015 19:24

KØLN (PressFire.no): Forvent mer enn 450 biler. 24 biler er på banen samtidig, det er det dobbelte sammenliknet med «Forza 5», og du får 26 ulike steder å besøke.

Dessuten; «Forza Motorsport»-serien fyller tiårsjubileum i år.

Sjefen for bilspillserien, Dan Greenawalt, teppebombet oss med slike tall innledningsvis da han åpnet panseret under den tyske spillmessa GamesCom. Nå er åpenbart en del av jobben hans å få lakken til å skinne igjen, etter mye sur nedbør over «Forza Motorsport 5» i 2013.

Nådeløs presisjon og regn

«Forza Motorsport 6» har gitt utviklerne i Turn 10 Studios mer tid med Xbox One enn tilfellet var med femmeren – et spill som virka rusha for å rekke konsollansering. Det er sannsynligvis forklaringen til at det er flere biler og baner med i årets «Forza», og nye måter å spille på blir det også.

Samarbeidet med britene bak «Forza Horizon», Playground Games, gjør at nyheter introdusert i det ene spillet har en tendens til å overføres.

Nattkjøring og regn er eksempler på det. «Forza Horizon 2» skiltet med dette i fjor.

Når bilsimulatoralibiet til Microsoft skal utfordre omgivelser og fysikk med regnplask og våte veier, er det en grundigere jobb som ligger bak sammenliknet med i det mer arkadevridde «Horizon». «Motorsport» handler om nådeløs presisjon og jakten på hundredeler. «Horizon» om å lage en stor, vakker verden som innbyr til utforskning og moro bak rattet med litt lavere puls.

NB! I videovinduet kan du se en nærmere presentasjon av en av de store nyhetene i spillet, nemlig regn og effekten av våte veibaner.

– Regn gjør kjøringa mer intens,
mener Dan Greenawalt.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Hemmeligheten bak en god vannplaning

Folk har etterlyst nattkjøring og regn i «Forza Motorsport» i lang tid. Noe av grunnen til at folk har hatt forventninger til dette, er at de vet hvordan vi vil behandle slike nyheter. Spør du en profesjonell racing-sjåfør hvordan er det å kjøre i regnvær, vil vedkommende lyse opp – for det er høyintense saker, forteller Greenawalt.

– Det er mye spenning og intensitet involvert i det å kjøre på regnføre i spillet.

Dan Greenawalt og kollegene hans i Turn 10 er selvoppnevnte fysikknerder og har tatt dette aspektet på alvor i «Forza»-spillene.

Spa-banen, badet i vann.
Spa-banen, badet i vann.

Når Greenawalt begynner å forklare hvordan introduksjonen av regn påvirker kjørefølelsen og fysikk i spillet, gnistrer det i øynene hans:

Se på denne banen. Det er asfalt, betong, gress … mer enn 150 ulike materialer og overflater rundt omkring på banen, men det er ikke godt nok å ta alt dette og bare redusere friksjonen likt. Dét hadde ikke vært en presis måte å gjenskape regn på. Vi dro i stedet ut og målte alle overflatetypene for å finne ut hvor mye friksjon de gir når det er vått – og gjenskapte det (i spillet).

Vi gjorde også leksene våre når det handler om vannplaning. Det er en kombinasjon av både dekk, slitasjen på disse, vekta på bilen og fart. Vi klarer dynamisk å simulere hva som skjer når en bil får vannplaning, hevder Turn 10-sjefen.

Smakebiten kommer denne uka

PressFire fikk en kjapp test, både en runde med nattkjøring og en bane av det våte slaget under GamesCom i Køln.  

Trolig den samme smakebiten Microsoft gjør tilgjengelig i «Forza 6»-demoen som rulles ut til Xbox One tirsdag 1. september.

Det er ingen grunn til å frykte at bilene plutselig oppfører seg som om de danser ned veier med såpevann. Det er ingen store, dramatiske utslag på kjøringa – mer en aksentuering av hvordan bilens fysikk reagerer. Er du for eksempel litt hissig på gassen ut fra en sving og ikke har helt kontrollen, blir kanskje resultatet en fuktig sladd.

Det er førsteinntrykket vi sitter igjen med nå.

Nattkjøringa er jo ikke like interessant ut ifra et fysikk- eller kjørefølelsesperspektiv, men det ser virkelig lekker ut!

«Forza 5» fikk pepper for helt andre forhold enn det visuelle – at spillet var smurt for tynt ved lanseringa og innledningsvis hadde en litt for frisk og grådig mikrotransaksjonsmodell.

Dobler antallet konkurrenter

Menyene i «Forza Motorsport 6» er fylt opp i forhold til i «Forza 5».

For eksempel med Online Leagues, den nye spillmodusen. Antallet biler på banen går opp fra 12 til 24. Multiplayer-porsjonen av «Forza 6» ble annonsert på E3-spillmessa i juni, men under GamesCom gikk utviklerne i dybden på Leagues.

Den har selvsagt også innbakt esport-ambisjoner – og Turn 10 planlegger åpenbart å gjøre Leagues til en levende og essensiell bit av «Forza Motorsport 6» også i månedene etter slipp.

Fargesprakende og solrikt i Rio.

I Online Leagues stappes folk sammen til løp, med førere på samme nivå. Du havner i en divisjon. Desto mer du spiller, jo bedre vil spillet lære deg å kjenne. Treffsikkerheten og matchmakinga blir også bedre, og du rykker oppover i divisjonene basert på ferdigheter og poengsanking.

Dette høres kanskje banalt ut, for det er liknende systemer i sving i andre spill. Men for «Forza» er dette ferskt når du tenker på alle bitene bakt inn.

Inne i Leagues-modusen ser du flere løp som er igang. Grønne og røde symboler viser hvilke som er åpne eller stengt. Det er en meny med løp du i teorien kan bli med i. Tilgangen og antallet åpne løp er størst når folk spiller mest, det er stor sjanse for at du vil havne sammen med folk fra din egen del av verden.

Blir «Forza» den nye Twitch-favoritten?

«Forza»-generalen forklarer at Leagues også blir en arena der de kommer til å arrangere «special events». Enten med noe gøy i premiepotten, eller ved å invitere ekte råskinn av noen sjåfører til å kjempe mot andre profesjonelle.

 Hadde det ikke vært moro å se på en F1-sjåfør konkurrere mot en ekte IndyCar-stjerne, og kanskje også en tidligere F1-proff er med i dette feltet? Det er noe vi kan gjøre i Leagues, som også får en «spectator mode» slik at alle kan logge inn og se på slike oppgjør. Det kan strømmes på Twitch og det går an å gå fra utsikten til alle de forskjellige bilene som er med i løpet, bytte kameravinkler og se repriseklipp.

Leagues er noe vi tror tilbyr en totalpakke: det er multiplayer og løp når jeg vil kjøre.

– Det er en spesialsydd karriere, og passer deg som hånd i en hanske, hevder han.

Overdriver ikke regnbygene

Når en spillutvikler er kjempefornøyd med å ha gjort noe nytt i en slik serie som «Forza», melder alltid spørsmålet seg om hvor mye de ønsker å vise fram dette. Og hvor hyppig.

 Hvor mye regn og hvor mye nattekjøring blir det i «Forza 6»?

Vi har med nattekjøring på baner som er berømt for nattekjøring, og regnet kommer på baner kjent for uvær. Det betyr at ikke alle banene får slikt – for oss er det viktigere at det blir gjort rett, så vi gjorde en hel del research, sier Dan Greenawalt til PressFire.

NB! En demo-smakebit fra «Forza Motorsport 6» havner i Xbox One-menyene tirsdag 1. september. Det ferdige spillet lanseres 18. september. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3