Syns «Battlefield» er barnemat i forhold til å lage «Mirror’s Edge Catalyst»

30. august 2015 18:56

KØLN (PressFire.no): «Mirror’s Edge» går tilbake til kildematerialet og er verken en remake eller oppfølger.

DICE prøver å fullbyrde visjonen de opprinnelig hadde for den spretne budbringeren, Faith.

«Catalyst» kommer tidlig neste år, og tar mål av seg å plukke elementer fra det sju år gamle førstespillet – samtidig som svenskene blåser opp størrelsen og ambisjonsnivået kraftig.

Sara Jansson er sjefsprodusent.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Har mast etter mer

«Mirror’s Edge» kom ut i 2008, i en periode hvor Electronic Arts satset friskt på helt nye merkevarer og dristigere prosjekter. Det ble ingen storselgende suksess, i hvert fall ikke umiddelbart, men det fant en dedikert fanskare som har brukt enhver anledning til å mase etter mer.

Starten på prosjektet, slik EA-topp Patrick Söderlund skildret det i fjor sommer da «Mirror’s Edge» ble annonsert, er noe forenklet, mener Sara Jansson.

Vi traff sjefsprodusenten i forbindelse med GamesCom-spillmessa i Tyskland tidligere denne måneden.

Hun har ledet jobben med å lage et nytt «Mirror’s Edge» og blir av Söderlund kreditert som den forløsende faktoren for at prosjektet i det hele tatt fikk livets rett.

– Etter første «Mirror’s Edge» tok det litt tid før vi innså at det faktisk var veldig mange som ønsket seg et nytt spill. Patrick Söderlund var en av dem som fikk spørsmålet i alle intervjuene: «når kommer det et nytt Mirror’s Edge?».

 Vi testet en rekke konsepter, lagde flere prototyper – men vi var lenge usikre på hvordan vi skulle løse det. Söderlund spurte et lite team, meg inkludert, om vi skulle gjøre det. «Skal vi satse på det nå, bruke penger og virkelig gå for det?»

Faith i fri dressur

En av grunnidéene som løsnet opp i flokene hos DICE og satte prosjektet i bevegelse, var tanken på å lage en hel by. Ikke bare løst sammenvevde brett eller nivåer.

Faith, den spretne budbringeren, fortjente større boltreplass.

Nye konsoller og mer kraft tilgjengelig sammenlignet med i første «Mirror’s Edge», var også en viktig bidragsyter til å få «Catalyst» til å rulle. Det hadde ikke vært mulig å lage et slikt spill til PS3 og Xbox 360, hørte vi DICE hevde på E3-spillmessa i sommer.

– Vi bestemte oss for å droppe våpnene. Det som solgte inn konseptet var å bygge en by der du fritt kan bevege deg rundt og gjøre hva du vil, og selv bestemme hvilken vei du vil gå.

Det store, åpne og sømløse var altså konseptet. Å kunne vise fram Faith på best mulig vis.

– Ting vi tidligere ikke engang kunne våge å drømme om å få til, sier Jansson til PressFire.

Pusher grensene

I 2008, et par-tre år inn i konsollgenerasjonen med Xbox 360 og PlayStation 3, var «Mirror’s Edge» noe av det peneste på markedet.

Designet og grafikken DICE demonstrerte, var i en egen klasse.

– Nå, med «Catalyst», og nye konsoller, er det en forpliktelse dere har om å få spillet til å gnistre like mye? 

– Absolutt! Vi vil selvsagt lage noe som føles og ser ut som et «Mirror’s Edge», men på neste generasjon. Akkurat som tilfelle var med det første spillet, pusher vi nå grensene på disse konsollene. Det pusher Frostbite (DICEs spillmotor – journ. merk.) hardest, syns jeg, fordi vi gjør så mye på én gang i denne store, åpne byen.

«Battlefield» er noe annet, for der er det snakk om åpent terreng, og uten så mange objekter. Men nå skal vi sømløst strømme en hel by, og har med parkour. Hvert eneste objekt er med i gameplayet – det er der for at du skal kunne interagere med det, og ikke inkludert for at det skal se vakkert ut. Vi har også dynamisk lys, det er natt og dag, vi har fokusert masse på refleksjoner…

Sjefsprodusenten, som har lang erfaring med å lage «Battlefield»-spill, trekker pusten før hun fortsetter å ramse opp hva som bidrar til kompleksiteten:

– At spillet vårt er så innmari «clean», gjør at det er vanskeligere å få det til å se bra ut. Hver detalj vises. Det er mye enklere å lage spill som ser skittent ut, for da kan du lett gjemme bort ting.

– Mitt team har jobbet mye med refleksjonene. Vi har et system med tre ulike teknologier kjørende for å få til det. Hver skjerm i spillet som viser reklamer eller filmer reflekteres, så ja, dette har vært veldig komplekst.  

En spilldesigners drøm, eller verste mareritt

Det er ikke så vanskelig å bli imponert av en «Mirror’s Edge»-demo eller en filmsnutt lik den du kan se i videovinduet i denne saken.

(Traileren er en fem minutter lang gameplay-seanse fra GamesCom).

Svenskene viser igjen at det ikke er noe i veien med stilsansen. Det ser utrolig pent ut.

Vi fikk dessverre ikke teste selv på GamesCom, så det gjenstår å finne ut om dette er noe moro å spille.

Etter å ha fått en lengre gameplay-demonstrasjon på EA-bakrommet i Tyskland, er det lett å begynne å filosofere litt over arbeidet som faktisk ligger bak – på kompleksiteten det innebærer å gi Faith en hel verden å turne i.

Hvert objekt er der enten for å kunne klatres på, hoppes over eller det skal subtilt hinte hvor i denne åpne byen du skal gå, og samtidig verken fordumme eller forvirre.

Er unnfangelsen av denne byen enhver designers drøm – eventuelt verste mareritt?
Komplekst

– Hva kommer først i «Catalyst»: level-designet eller historien – for man kan jo tenke seg at måten vi treffer Faith i spillet har direkte kobling til utformingen av denne verdenen?
»

Hintet om Faith-comeback i «Battlefield 3

Sara Jansson har jobbet hos DICE i ni år, og forteller oss at fingeravtrykkene hennes er spesielt synlige i «Battlefield 3».

En liten fun fact, for spesielt interesserte: en av tilleggspakkene lansert i kjølvannet av «Battlefield 3» – en dose DLC kalt «Close Quarters» – minnet veldig om nettopp «Mirror’s Edge» da vi første gang fikk teste disse brettene på GDC i 2012.

Det er noe med fargevalget, de sterke kontrastene og designet generelt som fremkalte «Mirror’s Edge»-følelsen.

– Var det tilfeldigheter eller et planlagt lite hint om fremtiden?

– Jepp, det var et lite hint, sier Jansson med et smil.

– Vi liker å legge igjen slike små hint mellom spillene våre. Det er morsomt overfor fansen vår. Å gi dem noe tilbake.   

Da kan vi altså bare pusse brilleglassene og lete etter «Battlefield 5»-ledetråder i «Mirror’s Edge Catalyst»!

NB! Nye «Mirror’s Edge» lanseres til PlayStation 4, Xbox One og pc 26. februar. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3