– Hvis vi ikke lagde «Fallout 4» nå, hadde vi havna i trøbbel

8. oktober 2015 18:47

KØLN (PressFire.no): «Fallout 4» er, ifølge en fersk undersøkelse gjort i USA, på andreplassen når det gjelder store sikle-spill i år.

Bethesdas markedssjef, Pete Hines, er helt sikkert fornøyd med temperaturen rundt den postapokalyptiske oppfølgeren.

Et spill det har florert rykter om i flere år, og som i november endelig kryper ut av den atomsikre bunkeren.

Pete Hines fikk bare fem måneder på
å forberede «Fallout 4».
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).
– 

En perfeksjonist

Det er veldig få spillselskaper som sender markedssjefen sin på en PR-turné, helt uten barnevakt. 

Trolig er det andre aktører i denne bransjen som slettes ikke tør å gjøre det samme.

Todd Howard er mannen som styrer mye av den kreative biten av Bethesda. Inkludert «The Elder Scrolls»- og «Fallout»-seriene.

Det er en dynamikk mellom Hines og Howard – representanter for henholdsvis børs og katedral – som noen ganger bobler opp til overflaten: 

Hvorfor vente helt til juni i år med å bekrefte «Fallout 4», bare fem måneder før lanseringa skjer? Tidsskjemaet er jo vanvittig i en spillbransje som elsker å mate oss med trailere og små drypp av informasjon for å øke appetitten i mange måneder, ofte flere år, i forkant.

– Jeg tror vi har nok tid på oss, sier Hines til PressFire i forbindelse med den tyske spillmessa GamesCom tidligere i år.

Han tenker på tilstrekkelig tid til å få forhåndssalget til å rulle, gjøre de nødvendige avtalene og få PR-maskineriet til å dampe.

 Vi tenkte [på annonseringstidspunktet] en hel del, faktisk. Hadde Todd fått viljen sin hadde det trolig skjedd dagen før lanseringa: «Her er «Fallout 4», og det er ute i morra!» 

Han liker vanligvis ikke å vise folk hva han jobber med før han er ferdig. Todd er en perfeksjonist. Han vil fortsette å fikse på selve spillet, og helst ikke kaste bort tid på å lage en demo til en presentasjon. 

«Superversjonen» av spillet
er for lengst utsolgt.
«Superversjonen» av spillet
er for lengst utsolgt.

Startet falsk «Fallout 4»-nedtelling

Bethesda er et selskap med utålmodige fans. Såpass ivrige at noen til og med startet en falsk nedtellingskampanje til «Fallout 4».

(To år før spillet formelt ble avslørt).

Selskapet drysser gjerne ut påkosta samlerbokser og lager en antologi med alle de gamle «Fallout»-spillene. Hvor går grensa for Hines og hans kolleger når det gjelder å høste fruktene fra dette fan-forholdet og begrense det til «høsting», ikke «melking»?

Vi klarte ikke å lage mange nok av «Pip-Boy Edition». Disse ble revet vekk, sier Pete Hines for å illustrere at forhåndssalget av «Fallout 4» ifølge ham «går helt greit».

Hva tenker du om fansen til Bethesda?

De er OK, sier han med et smil.

 Det [falske nedtellingsstuntet] stammer jo fra mye spenning og forventninger. Og lidenskap. Jeg er glad for at vi faktisk lager «Fallout 4» nå. Hadde vi annonsert noe helt annet, ville vi sannsynligvis stått overfor et problem. I hvert fall i en periode, inntil vi forhåpentligvis hadde fått tilgivelse.

«The Elder Scrolls V: Skyrim».

For avhengige av «Fallout» og «Elder Scrolls»?

Bethesda har to digre flaggskip. «Fallout» og «The Elder Scrolls». Det går gjerne fire til seks år mellom hvert spill til sistnevnte serie.

Ventetida mellom «Fallout: New Vegas» og oppfølgeren er fem år.

Er dere som selskap for avhengige av disse to seriene – er halvparten av fansen deres fornøyd nå, og den andre halvdelen bare går og venter på et nytt «Elder Scrolls»?

«Dishonored» ble en snikete
kritikerfavoritt i 2012.

– Jeg syns vi klarer oss bra. Det forrige «Elder Scrolls» singelplayerspillet kom i 2011. Siden da har vi opplevd stor suksess med «Dishonored». «Elder Scrolls Online», selv om det ikke er en ny merkevare. «The Evil Within» er ferskvare, og «Wolfenstein» tok en eksisterende serie og restarta den helt på ny. Tre av disse spillene stammer fra studioer vi aldri har gitt ut et spill med tidligere.

Vi har klart oss bra de seneste åra uten et nytt «Elder Scrolls» eller «Fallout». Vi har fått etablert nye studioer og ferske merkevarer som har gjort det veldig bra.

Bethesda er ikke et selskap som kun handler om «Elder Scrolls» eller «Fallout», pønsjer han tilbake.

Hines skyter inn at Bethesda jo også har «Dishonored 2» og «Doom 4» i planene sine, men understreker selvsagt at «Elder Scrolls» og «Fallout» er «to flotte serier» som «vi er veldig stolte av».

Artwork fra «Fallout 4».

Ingen eksklusivitetsavtaler

Samtidig som kamphanene Sony og Microsoft nå legger strategiene inn mot det viktige julesalget, der begge vil ha flest mulig Xbox One- og PlayStation 4-konsoller pakket pent inn og lagt under «alle» juletrær, har vi sett flere eksempler på ulike eksklusivitetsavtaler.

Microsoft har skaffet en slik med «Rise of the Tomb Raider».

Vault Boy GamesCom i Køln.

Sony pumper ekstra penger inn på den allerede velfylte Activision-kontoen for å kunne markedsføre «Destiny» og «Call of Duty», og tilby ekstra innhold først på PS4.

 Vurderte dere å gjøre noe liknende med «Fallout 4»?

Nei, egentlig ikke. Generelt er det alltid vår hensikt å gi ut samtlige spill vi lager til alle plattformer vi føler vil støtte oppunder den aktuelle tittelen. Derfor føler vi sterkt for å kunne gi ut «Fallout 4» til begge konsollene og pc, samme dag.

Hines har nylig bekrefta at det heller ikke blir forskjell på plattformene når det gjelder fremtidige utvidelser til «Fallout 4». 

Det var ikke situasjonen med «Fallout 3», der Xbox 360 og Windows-pc fikk dette ekstrainnholdet flere måneder før PlayStation 3.

Venter med å tenke på utvidelser

Bethesda har forskuttert flere doser utvidelser til «Fallout 4» i tida etter lansering i november. Det selges allerede sesongpass der alle fremtidige DLC-pakker er inkludert – men der innholdet av disse foreløpig er ukjent.

Første droppet kommer ikke «før tidlig neste år».

Hvor lang horisont har dere for fortsettelsen, etter «Fallout 4» er lansert denne høsten?

 Vi har et lengre perspektiv, men akkurat nå tenker vi ikke på noe som ikke bidrar til å få spillet klart til 10. november.

Vi må rydde bort alle hindre som står mellom oss og slippdagen.

 Holder blikket på ballen

En annen sak – ytterligere et slikt «hinder» Bethesda er nødt til å ta innover seg snart – er løftet fra E3-messa i sommer om at «Fallout 4» får støtte for «mods». Også til konsoller.

Modifikasjoner vi vanligvis bare finner til pc, der fans selv lager nytt innhold eller endrer på elementer og miljøer fra spillet slik det ble lansert.

Dette er et dristig løfte på mer enn én måte.

Microsoft og Sony har begge tillatt Bethesda å dytte brukerskapt innhold rett inn i deres økosystem og i «Fallout 4»-verdenen. Dette kommer først til pc. Deretter Xbox One og «forhåpentligvis litt senere på PlayStation 4», slik Hines formulerer seg.

Prat om hva åpninga av «mods»-slusa innebærer, gjør Pete Hines engasjert. Intervjutida vår var egentlig over, men Hines bruker seks bonusminutter til å diskutere dette. (For PressFires del betyr det at vi aldri fikk dratt videre til avtalen vår for å se et mindre interessant skytespill, vist under GamesCom).

– Vi har gjort «mods» før, på pc, men det funker jo egentlig ikke ennå på noen av konsollene. Vi må finne ut av den slags. Få det til å virke. Men først, og akkurat nå, er vi nødt til å holde blikket festet på ballen og ikke tenke på langsiktige planer for «Fallout».

– For hvis vi føkker opp selve spillet, har vi ingen plattform å stå på. Ingen vil bry seg om de langsiktige planene da. Først må vi gjøre spillet til en stor hit. En gedigen suksess.

Bestem utseende og kjønn...

 Et system som ikke eksisterer i dag

 Mange er nysgjerrige på dette: hvordan vil egentlig mods-støtte fungere på konsoll i praksis?

Jeg vet ikke, sier Pete Hines.

Du vet ikke? Du har ingen anelse?

– Vel, jeg mener … som jeg sa litt tidligere: dette er ikke et system som allerede eksisterer i dag. På et generelt nivå vet vi jo selvsagt hvordan det fungerer: du kan ta en pc-«mod» og dytte den på en konsoll til et av spillene våre. Dette er noe vi nå klarer på våre «dev kits» (utviklerkonsoller – journ. merk).

...og start «Fallout 4»-reisen
ut fra denne bunkeren.

– Utfordringa er at konsollprodusentene ikke er store tilhengere av å putte pc-filer på en konsoll.

– Sikkerhetsbekymringer?

Absolutt! Det å la folk «modde» en Xbox, legge egne ting der … dette er veldig lukkede systemer og slik har det alltid vært.

En million utfordringer med «mods»

Det er en helt ny måte å gjøre ting på. Noe som kan endre hele spillet, når du laster ned en «mod».

– Våre «mods» tillater deg å gjøre alt. Du kan for eksempel ta alle de mannlige datafigurene i [original]spillet og slette dem. Når du begynner å spille lurer du kanskje: «Hvor ble det av alle sammen? Hvordan bytter jeg tilbake?»

 Det er en million slike logistiske utfordringer knyttet til et slikt system, sier Hines.

 Hvordan klarte dere å overtale både Microsoft og Sony til å støtte «mods»?

 Jeg tror du må hete Todd Howard for å kunne spørre om noe slikt og få et «ja». Gjerne ha spill som «Skyrim» og «Fallout 4» på CV-en din, som demonstrerer hvordan vi kan få dette til å bli en svær greie.

Hittil har vi en ganske liten prosentandel som har spilt med en «mod», fordi det kun er knyttet til pc. Å lage et system som gjør dette tilgjengelig for flere, virker som en skikkelig god idé. Men det er mange tekniske og logistiske hindre å forsere, gjentar han.

Alle «mods» havner på konsoller

– Tenker dere på å sortere det aller beste og mest populære «mod»-innholdet, eller håndplukke enkelte brukerskapte opplevelser som skaper helt ny og interessant dynamikk til «Fallout 4», også til konsollene?

 I all hovedsak er premisset dette: «mods» du lager på pc, kan også bli spilt på konsoll.

 Alt?

Ja, så lenge det ikke bryter våre hovedregler. Det kan derfor ikke være elementer brukt i noen andres spill, du kan ikke ha med nakenhet… Slike ting.

«Fallout 4» lanseres 10. november. Spillet kommer ut til PlayStation 4, Xbox One og pc.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3