Tidenes avføringsmanøver i «Metal Gear Solid V»

Se 22 minutter fra spillet.

22. august 2014 11:16

KÖLN (PressFire.no): Hideo Kojima, sjefen bak «Metal Gear Solid»-spillene, var selv i Tyskland forrige uke.

Han dukket blant annet opp på scenen til Sony, der pappeskene var i fokus.

Nye snikemuligheter venter oss i «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain», fikk vi vite, der lettkledde damer kan være en effektiv avledningsmanøver.

Men det var enda mer som ventet under GamesCom-spillmessa fra dette spillet.

Vår halvtimes lange «Metal Gear»-avtale inneholdt kun en videovisning.

Ingen skjellsettende presentasjon fra Kojima selv, heller ikke en flammende PR-tale fra en Konami-representant. Kun filmen du kan se i videovinduet i denne saken, som nettopp er sluppet i sin helhet fra utgiveren.

NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.

Tøft kosthold?

Minst ett spørsmål meldte seg etter å ha fått den 22 minutter lange videoen servert: hva har egentlig hesten blitt fôret med?

(Denne sekvensen kommer etter cirka fem minutter i filmen).

Dette er det samme oppdraget som ble vist under E3 i Los Angeles i juni, men Konami ville gjerne vise mer valgmuligheter og fleksibiliteten i spillet under GamesCom.

Ruta velges langs et annet sted enn vi så forrige gang. Hesten viser også mer... allsidighet.

Villmarksliv

Såpass selvbevisst er denne GamesCom-filmen at du også ser skilt rundt i landskapet som symboliserer hvilken rute som ble valgt forrige gang dette oppdraget ble vist.

På E3 var det en Rambo-aktig tilnærming til basen. På GamesCom i forrige uke ville Konami gjerne vise at du har flere strenger å spille på.

Ikke bare det fra hesten din, men også en smak av villmarkslivet som venter. Noen ulver skimtes i bakgrunnen – pluss løfter om at du kan treffe noen av disse rovdyra om du tar turen ut i ødemarka.

Hvor startet egentlig hesteidéen?

Det er ingen tvil: «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» ser veldig lekkert ut. Det er en sandkasse med flere av elementene kjent fra denne serien før.

Hideo Kojima har lagd et spill som er helt åpent, det ligner på «Red Dead Redemption» sett fra hesteryggen og du får mange strenger å spille på når du skal infiltrere basen til fiendene.

Kojimas tidligere uttalelser om at han gjerne vil lage et western-spill og/eller komedie popper opp i bakhodet samtidig med at PressFire ser denne sekvensen for første gang: hesten din kan legge igjen avføring midt på veien.

Bilen med soldatene fra fiendebasen nærmer seg, treffer denne brune klatten og starter å spinne rundt.

Ser vi et geni som endelig blomstrer?

«MGS V: The Phantom Pain» er kanskje endestasjonen for Kojimas særegenheter og ambisjoner vi bare har sett noen nivåer av hittil?

Er dette punktet der han ikke lenger orker å hinte eller holde tilbake lenger, tidspunktet der han har nok pondus og makt i Konami til at han en morgen troppet opp og pitchet idéen: «Hei, vet dere hva som vil være en bra snike-mekanikk? Hesteavføring!».

Helt til slutt i denne 22 minutter lange filmen, kan du få et nærmere bekjentskap til hvordan flerspillerbiten i «MGS V: The Phantom Pain» blir.

Vi fikk klar beskjed under GamesCom at filmen ble vist på en PlayStation 3, men kvaliteten representerer det du kan «forvente å spille på en PlayStation 4».

NB! Spillet lanseres til to generasjoner Xbox og PlayStation, pluss pc. Ingen dato er foreløpig bekreftet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3