KÖLN (PressFire.no): Vi har hørt det mange ganger før. Forsmådde Konami-spillfolk har yppet seg litt og kommet med spark på leggskinna til kjempen «FIFA».

Denne årgangen av «Pro Evolution Soccer» har imidlertid blitt flagget som en langvarig satsning fra denne kanten. I fjor droppet de å bli med over til de nye konsollene.

Hva har «PES 2015» å by på? Veldig mye godt nytt om du har savnet en real match mot EAs «FIFA» igjen eller ventet på et comeback fra Konami.


Sjela er tilbake

Det er lett å se at det meste er bygd på nytt, for det er svært lite her som minner om fjorårets «Pro Evolution Soccer». Fox Engine, spillmotoren også brukt i «Metal Gear Solid V», har blomstret.

Spillet er nå tightere og mer taktisk ute på banen, med mindre plass og oftest får du et høyere press fra motstanderlaget med smartere kunstig intelligens involvert på begge sider av banen.

Dette er selvsagt positivt og føles i første omgang som et lite skritt nærmere «FIFA»-opplevelsen. «PES» har noen ganger føltes litt ensomt på matta, uten dette presset og jaget fra motstanderne.

Men det finnes minst ett nivå til, når du skreller «PES 2015». Under finnes karakteristikker vi forbinder med gullalderen fra denne serien, før «FIFA» reiste seg og ble monsteret som glupskt begynte å spise markedsandeler samtidig som «PES» feilet år etter år i PS3- og Xbox 360-æraen.

Sjela til «Pro Evo» er på plass igjen. Det har blitt satset på å gjenoppdage og være tro mot seg selv.

 

Valget av Götze som posterboy ble
gjort før VM-finalen, hevder Konami.

Var det egentlig hands, Robben?

Det handler blant annet om viktigheten av den nest siste berøringen, superpasningen din som åpner opp for en kjempesjanse, eller innlegget inn i feltet.

Nederland - Spania er første kamp. Spillerne ser mer realistiske ut enn før, men det er fortsatt ikke helt på nivå med «FIFA».

EA Sports har i år 3D-scannet over 200 spillere på nytt for å løfte presentasjonen noen hakk. «PES» har ikke slik luksus.

Konami har heller ikke Premier League-rettighetene EA nylig forlenget, men skilter i stedet med tungt fokus på Champions League og Europa League.

Spillet fremstår flytende, dynamisk og ikke så låst i animasjoner.

Når du ser Robben frese ned langs krittet kjenner du igjen trekk fra virkeligheten. Utviklerne hevder de skal klare å få på plass flere slike karakteristikker før spillet er ferdig i høst.

Løpesett og utseende er én ting, små detaljer som hvordan ulike fotballspillere foretrekker å brette strømpene sine på(!) – eller Özils høye, spisse albuer når han er ivrig i aksjon, er andre ting de jobber med å gjenskape.

Van Persie kommer seg mot dødlinja og prøver på et skudd uten å lykkes. Returen, via baken på Ramos, har en uforutsigbar, høy bue og får retning tilbake mot sekstenmeterstreken.

Der hopper Robben opp, demper på skuldra (var det egentlig hands?) – før han klinker til på hel volley. Ballen sniker seg i lengste: 1-0!

Der og da kommer lykkefølelsen umiddelbart snikende. Den som har manglet i «PES»-sammenheng i flere år, eller har vært skjemmet av stygge feil, statisk banespill eller generell skuffelse – år etter år.

 

Menyene har blitt redesignet i år.

Er ikke ferdig før november

I reprisene etter kampslutt er det lett å bli fascinert over de små nyansene. Måten spillerne veksler på å flikke ballen med ytter- eller innersida av foten, hvordan van Persie kjemper for å holde balansen mens han tar den siste lille berøringen.

Grafikk og utseendet på spillet, da?

Kanskje ikke overraskende for dem som har fulgt fotballspillene fra Konami og EA en stund: sistnevnte er veldig gode på presentasjon. Spillene fra denne gjengen ser unektelig penere ut, i hvert fall per i dag.

Dette kommer neppe til å endre seg i år heller, men «PES» har tatt noen solide klyv for å nærme seg. Det skal bli spennende å se hvordan de neste månedene med polering og forbedring til slutt manifesterer seg til «PES 2015».

For det er nemlig en stund til dette spillet kommer ut.

Da «PES 2015» ble annonsert tidligere i år, understreket Konami at jobben med å fôre realistiske styrker og svakheter inn i spillet får et nytt nivå i år. Formen til spillerne skal reflekteres i spillet, slik at en Tevez i målform for Juventus også skal by på en giftigere argentiner i «Pro Evolution Soccer», gjennom jevnlige oppdateringer.

Gressmatta ser nå litt tam ut. Livet på tribunen imponerer ikke, men en morsom detalj er alle de «hjemmelagde» supporterflaggene som henger rundt og gir litt realisme. Lyseffektene ser også friskere ut i år.

«Pro Evolution Soccer 2015» ser ut til å bringe tilbake sjela igjen, og briljerer tidvis med de uforutsigbare, frie, dynamiske og potensielt magiske øyeblikkene på banen som jo er så viktig.

 

Den første testen av «PES 2015» ble en real opptur, en av overraskelsene fra GamesCom i år. Minuset er at ventetiden på dette spillet blir ekstra lang. Konami har bestemt seg for å drøye til 13. november, angivelig fordi utviklerne ikke tør gamble på at de slipper et produkt med stygge riper som i fjor.

Det er jo i år de innstendig har mast om å få en ny sjanse.

En demo fra spillet blir lansert først 17. september, og «Pro Evolution Soccer 2015» kommer ut til to generasjoner Xbox og PlayStation, i tillegg til pc. NB! I denne YouTube-filmen (fra Stylo_432) kan du se en samling av Vine-snutter Konamis Adam Bhatti la ut i løpet av GamesCom.

Annonse

Kommentarer