KÖLN (PressFire.no): Electronic Arts avslørte sin EA Access-tjeneste tidligere i sommer.

Denne gir medlemmene tilgang til et arkiv av spill fra dette selskapet i bytte mot en slant penger per måned eller for et år.

PressFire traff EAs Peter Moore på GamesCom i forrige uke og ba ham kaste lys over hva slags tilbud vi egentlig kan forvente oss fremover.

NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.

 

Daglig leder i EA, Peter Moore.
(Foto: Gus Ruelas, Reuters/Scanpix).

Flere alternativer

Vi vet allerede at Xbox One blir eneste plattform med EA Access, inntil videre.

Sony er skeptiske og mener «Access ikke tilfører nok verdi til PlayStation-kundene våre.». Sony satser på sin egen PlayStation Now-spillstrømmetjeneste.

Peter Moore ser det som ventet på en annen måte, og betrakter dette initiativet som et viktig skritt inn i fremtiden.

 Tror du Ubisoft, Activision og flere vil følge etter EA med sine egne Access-varianter?

 Vi får se. Jeg er ikke særlig opptatt av hva de gjør, for vårt fokus er spillerne våre – og å gi dem alternativer til hvordan spill kjøpes og oppleves, sier Moore til PressFire.

 

– Nye spillere, nye behov

Samlingsstedet der du finner EA-titlene, selve arkivet, er kalt The Vault. Her vil det altså fortløpende havne nye spill i tiden som kommer.

Access-medlemskapet er delt i tre biter:

– The Vault kommer til å vokse over tid. Tidlig testing er også del av EA Access, der du kan prøve et spill noen dager før slipp og finne ut om du liker det. Det tredje er en flat rabatt på alt av spillinnhold [ti prosent].

– Dette handler om å tilby verdi og valgmuligheter, men også legge til rette for oppdagelser. Mange av tilbakemeldingene fra beta-testere de siste ukene er: «jeg spilte fordi det lå i The Vault.» Noen amerikanere har prøvd «FIFA», folk som aldri har sparket en ball før.   

– Det representerer god verdi, syns jeg. Vi prøver nye ting for å møte behovene til flere typer spillere, sier Moore.

 

Lisenser kan tvinge
EA til å fjerne spill i fremtiden.

– Målet er å la spillene ligge

CVG snakket med Peter Moore om Access tidligere denne måneden. Da fortalte han at alle spill som havner i The Vault blir værende der.

– De kommer ikke til å bli tatt bort [fra din EA Access-samling], og det er en forpliktelse fra oss, sa Moore.

Til PressFire modererer han seg en smule og tar noen forbehold. Men grunnregelen er at selskapet ikke ønsker å fjerne spill, forsikrer EA-toppen.

Legges spillet i The Vault, blir det liggende der. Men, det som kan skje, er noe som ligger utenfor vår kontroll. Lisenser, for eksempel. Lisenser utgår etter en periode og du er dessverre nødt til å ta ned spillet.

Sportstitlene våre: spiller du et som er to år gammelt og et nytt kommer inn i The Vault, beveger du deg over til det nye, sier Moore.

Målet er å bygge The Vault og la spillene bli der. Det kan oppstå situasjoner utenfor vår kontroll som gjør at vi må ta bort spill.

 

«Theme Hospital» fra 1997.

Gamle godbiter i The Vault? Neppe

Activision har nettopp børstet støvet av Sierra, den salige, gamle logoen synonymt med gode minner for mange spillere. Nye Sierra skal bli labelen der både klassiske serier gjenoppstår og helt nye «indie-spill» også dukker opp.

EA sitter selv på en del arvesølv. Westwood Studios («Command & Conquer») og Bullfrog Productions  («Populous», «Syndicate», «Theme Park»), for eksempel.

– Er EA Access en anledning til å revitalisere eller bringe tilbake noen av de gamle klassikerne?

– Det kan være det. Access er til Xbox One, så du plukker bare ikke et 15 år gammelt spill uten å remastre det først. Du må også være sikker på at det finnes et publikum, for det koster penger å remastre et 15 år gammelt spill og få det opp til nivået av forventingene en Xbox One-spiller har.

Det [Access] handler mer om å se fremover. Nye titler til Xbox One blir lagt til The Vault. Om to år vil det være mange spill i The Vault, for vi er fortsatt så tidlige inn i denne konsollgenerasjonen, sier Peter Moore til PressFire.

EA Access rulles ut til flere land «i løpet av sommeren». Norge står trolig ikke først i køa, har vi tidligere hørt. Prisingen er fem dollar for en måned og 29,99 dollar for et år (norske priser er ikke bekreftet).

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Utelukker ikke «Half-Life: Alyx» til PlayStation VR

- Sonys plattform har vært en kjempesuksess for mediet.

Les mer