I revesaksa med Lara Croft

Vi har spilt det neste «Tomb Raider».

22. august 2012 19:45

KÖLN (PressFire.no): Tidlig neste år er Lara Croft tilbake. En mer sårbar og skremt Lara, som skal vise oss hvordan actionheltinnen vi kjenner så godt ble «unnfanget» på en øde øy som 21-åring.

Selvsagt er noe av målet ved denne reisen å la oss bevitne hvordan hun modnes i et miljø der farene lurer bak hver busk.

På GamesCom-spillmessen i forrige uke fikk vi en kontroller i hånden, og mulighet til å oppleve begynnelsen på det neste «Tomb Raider»-eventyret.

NB! Her kan du se vårt videointervju med spillprodusent Kyle Peschel, fra E3 i juni.

Et koldtbord av farer

Det åpner med at vi ser restene av skuta som har ført Lara og hennes folk hit. Båten ligger og skvulper, men er knust til pinneved.

Lara er forlatt og ensom, og stormen raser. Noen vrakdeler ligger strødd rundt omkring, men det er ingen spor fra de andre overlevende i starten.

Selvsagt tar det ikke mange minuttene før et helt koldtbord av farer åpenbarer seg – både fra mennesker og ikke minst den ville naturen.

Crystal Dynamics, som lager dette spillet, har fokusert på at de denne gang har tenkt å la oss oppleve en langt åpnere spillverden enn før i «Tomb Raider»-sammenheng. Actionheltinnen har siden glansdagene fått knallhard konkurranse fra blant annet «Uncharted»-spillene, som introduserte oss for den stil- og treffsikre Nathan Drake.

Nathan bidro til å modernisere denne actioneventyrsjangeren som på mange måter Lara Croft tidligere dominerte.

Noe måtte gjøres, har Crystal Dynamics kommet fram til. I tillegg til å gi oss følelsen av at dette er en åpnere spillverden, har de også innlemmet et system der du sanker heftigere våpen og tjener poeng som igjen kan brukes for å øke Laras ferdigheter og styrke hennes overlevelsesinstinkt.

Befølt, sniffet på og truet

Vi skal prøve å hoppe elegant over viktige avsløringer fra testen vi fikk i Köln for noen dager siden.

Det blir raskt klart hvorfor utviklerne var interesserte i å la oss oppleve begynnelsen.

Den leder nemlig opp til den tilspissede sekvensen (se de siste ti sekundene) der Lara treffer på noen skurker i en leir, den som endte med at en av spillskaperne i et Kotaku-intervju brukte uheldige ord som «voldtekt» på E3-spillmessen for å beskrive situasjonen.

Dette var garantert ikke en del av PR-planen, for like etterpå var Crystal Dynamics ute og begynte brannslukningen.

Den aktuelle scenen, og ikke minst det som utspiller seg like etterpå, danner et (over)tydelig inntrykk av at vi her bevitner fødselen av den tøffe Lara. Jenta som blir voksen, den jaktede som blir jeger, og alt det der.

Etter først å ha blitt befølt, sniffet på og truet med seksuelle undertoner, avvæpner hun situasjonen med å sette en kule i pannebrasken på denne mannspersonen, etter først å ha sparket strategisk fra seg.

Lara har drept for aller første gang – og badet i blodsprut zoomer kameraet ut mens hovedpersonen selv går fra et øyeblikk med panikk, hiksting og hulk, til å ha en langt mer bestemt og modig mine i ansiktet. («LARA ER FØDT!» En slik undertekst er det eneste som mangler her).

Husker jeg ikke helt feil var det også heltemodig musikk i bakgrunnen i dette øyeblikket.

Lener seg tungt mot «Uncharted»

En ting det er umulig ikke å legge merke til, er hvor mange åpenbare likheter dette har til «Uncharted»-spillene.

Klatringen og opplæringsdelen er som snytt ut fra nesa på introen i «Uncharted 2: Among Thieves», der Nathan Drake kommer til seg selv i en snøstorm og etterpå må klatre opp et togvrak som henger og dingler i løse lufta.

Noe av det første du gjør i «Tomb Raider» er å klatre opp et flyvrak som henger fra trærne, like ved stedet Lara sekunder tidligere har speidet ut mot skipsvraket. Flyet har sannsynligvis krasjet for en stund tilbake, for det er i dårlig forfatning.

Den eneste forskjellen i forhold til i «Uncharted 2: Among Thieves» er at du her også har et lite øyeblikk med Quick Time Events.

Etter å ha lekt litt rundt på øya, riktignok ved godt merkede stier og med blinkende hint om objekter du kanskje vil utforske, får du muligheten til å fylle opp med dine første poeng for å gjøre Lara enda mer robust.

Misser en kjempesjanse

Illusjonen om at dette er en sandkasse, der du kan velge å løse oppgaver på flere måter eller gjøre ting i rekkefølgen du vil, er ikke til stede i den demoen vi fikk spille.

Flere ledetråder hjelper deg for eksempel først til å finne en bue.

Like etter krydres landskapet med ville dyr, flust av ville dyr. Beleilig nok akkurat når Lara sukker at hun er skrubbsulten. Nye piler til buen trenger du ikke bekymre deg for, påfyllet lurer nemlig bak neste trestubbe - godt synlig i tussmørket.

Jeg syns utviklerne misser en kjempesjanse til å få deg til å bry deg mer om Lara og forstå at du er i et ubarmhjertig miljø i én sekvens:

Lara finner en fyrstikk, noe som står mellom at hun kan legge seg mett og varm den kvelden – eller våkne opp frossen og gretten. Hvorvidt hun får fyr eller knekker fyrstikken, burde vært et åpenbart spillelement. Et skjebnesvangert øyeblikk.

I stedet er det hele løst gjennom et filmklipp der hun lykkes å tenne bålet …

Potensial i revesaksa

Enda flere filmklipp erstatter det lille som er av utforskning med at du plutselig har fått erstattet en fakkel med et våpen, rett og slett fordi Lara trenger en skyter i møte med det som skjuler seg bak neste busk.

Dessuten har du gjennom å trykke en av skulderknappene muligheten til å få enda flere hint, om du til tross for alle hjelpemidlene trenger det.

Det er flere slike eksempler på at denne øya ikke er så uforutsigbar og utemmet som vi hadde trodd. Men for all del: dette er veldig tidlig i spillet, Lara kan for alvor kan ta fatt på eventyret etter dette. Forhåpentligvis er fortsettelsen friere og mindre styrt.

En titt dypere inn i menyene avslører at du har en rekke egenskaper som kan låses opp: evnen til å oppdage mer i terrenget, for eksempel, eller få mer ammunisjon, finne flere planter og dyr for å overleve – eller gjøre våpnene kraftigere.


Opptakten til den dramatiske E3-sekvensen vi så i juni, der Lara sparker fra seg og rister av overfallsmenn, består av et møte med enda flere mennesker like før. Lara snubler først i en revesaks og sitter bom fast med bare en pil og bue for hånden.

Det begynner å riste og rasle i buskene, mens mer enn bare nattemørket sniker seg nærmere.

Dette etterlater deg som spiller i samme sinnstilstand som den inntil videre uskyldsrene Lara er i. Forhåpentligvis består «Tomb Raider» av enda flere slike øyeblikk, for her så vi spor av det utviklerne har forskuttert når de har snakket om det sårede dyret som vokser opp fra å være en bortskjemt jente, og forvandlingen fra zero til hero.

«Tomb Raider» lanseres til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 5. mars. Denne traileren ble sluppet i forbindelse med E3-spillmessen i juni:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3