Sony brukte sine tilmålte GamesCom-minutter på en litt annen og mer tradisjonell måte i går. De hadde snekret sammen et klassisk spillmesseshow med annonseringer i en større målestokk.

Når Microsoft i dag inviterte til sin pressebrief, ble journalistene møtt av scenedesign som raskt gjorde det klart at det kom til å bli mye Peter Molyneux - sjefen for Lionhead Studios.

Her finner du alle GamesCom-sakene våre.

Det ble Molyneux-show i Köln, for han var hele beholdningen under denne seansen.

(Se også den aller første teaservideoen til «Fable III» nederst i saken).

 

Konseptkunst fra Fable III.

«FABLE III» NESTE ÅR

At Lionhead hadde noe på hjertet, visste vi.

Etter forrige ukes hjemmesidefristing – der de hadde brukt sitater fra kjente, historiske personer, var det egentlig bare to ting man kunne forvente seg:

Enten annonseringen av et nytt Fable, eller mer nytt om deres «Milo and Kate», spillet som ble avduket under E3 i sommer i sammenheng med Microsofts bevegelsesstyrte kontroller, Natal.

Det ble raskt klart at det meste skulle handle om Fable da Molyneux entret scenen. Først annonserte han planene om en episodebasert «Fable II»-versjon, fem segmenter totalt, som rulles ut fra 29. september.

Den første episoden er gratis å spille, og du får valget om du vil handle neste del etter å ha spilt denne første delen, fortalte Molyneux. Dette er det samme spillet som kom i fjor, bare stykket opp.

«Fable II» blir delt opp på en ”naturlig” måte, med pauser mellom hver del, forklarte Molyneux. Den episodebaserte versjonen av «Fable II» vil være kompatibel med de to nedlastbare utvidelsene, «See the Future» og «Knothole Island».

Les også: Vår anmeldelse av «Fable II».
Les også: Vår anmeldelse av «See the Future».
Les også: Vår anmeldelse av «Knothole Island».

Kanskje mer interessant for de fleste, var annonseringen av et helt nytt Fable. Det tredje spillet i serien vil komme neste år, muligens sent i 2010, og som vanlig var ikke Peter Molyneux beskjeden når han tegnet og forklarte hva slags forbedringer spillet vil by på.

- Hvordan kan vi overraske med historien og dramaet, spurte Molyneux forsamlingen.

- I det første Fable var du én av mange helter. I «Fable II» var heltenes tidsalder i ferd med å dø ut. Hvordan kan vi ta et stort skritt videre med «Fable III»?

- For meg koker alt ned til makt. Om å få deg til å føle deg mektig.

Molyneux tok så litt tid til å vise alle teasersidene fra Lionheads nettside de siste dagene. Fem mektige, revolusjonære personer danner denne buketten.

- Det er slik du kommer til å bli i «Fable III»: Herskeren over hele Albion.

 

 

Albion fremstår mektigere i Fable III.

BLI EN BEDRE LEDER ENN OBAMA

Et av kjennetegnene i Fable-spillene, bortsett fra en bisarr form for humor, er måten moralske valg er implementert på.

Så langt har ikke Molyneux fått ut hele potensialet når det gjelder visjonene han har trukket opp på forhånd, men denne gang mener han at studioet nærmer seg.

De valgene du gjør vil ikke bare påvirke deg, men hele kongeriket.

- Jeg vil at spillere skal FØLE hvordan det er å være hersker, sa Molyneux.

- Se på vår tids ikoniske herskere: Gordon Brown (latter) eller Obama. Menneskehetens historie er basert rundt slike ledere. Vi vil ikke gi deg denne makten med det samme. Halve spillet er bygd opp slik at du skal komme deg dit.

Du starter spillet som sønnen eller datteren fra savegamet ditt i «Fable II». Fiffig nok, dette, Lionhead.

Du bevarer dermed DNA’et fra forrige runde i Albion.

Den røde tråden i oppbygningen mot en GamesCom-lansering, var ordet «revolusjon». De kjente skikkelsene som teaset oss fra hjemmesidene hadde alle denne fellesnevneren, og Molyneux fortalte hvordan dette kan ses i kontekst til «Fable III».

Albion styres av en despot, en tyrann, når du starter spillet. Målet ditt blir å brygge opp til en revolusjon gjennom å få støtte fra grasrota, og omsider velte byens leder.

- Dette er noe som skjer den dag i dag, og vi har virkelig blitt inspirert av mennesker som Joan of Arc og andre historiske skikkelser.

- Det virkelig interessante blir om du klarer å holde løftene du ga før du fikk makten. Kommer du til å være i stand til det? Mange politikere eldres fort når de kommer til makten. Se på Obama. Han er ikke like frisk lenger.

 

 

Smakebit fra teaservideoen du ser lenger ned.

DYNAMISK STRATEGI

Når det gjelder Albion som spillverden, har vi enda ikke sett alt verdenen inneholder, forsikrer Lionhead-sjefen.

Det store problemet med spill flest, også «Fable II», er at man ser historien for sent.

Ofte ikke før spillet er mot slutten. Dette vil Lionhead gjøre noe med i treeren, sa han.

Skuespillere og manusforfattere jobber som teater- eller filmfolk, og spiller ut scenene før de spiller inn dialogen.

Molyneux kom så med en overraskende uttalelse.

- Dere sniker i pressen, tenker sikkert at dette vil bli et RTS-spill? Men nei, vi har inkludert en ny mekanikk.

For å illustrere hva han mener, skisserer han et scenario du kan møte i spillet som gir deg en ny dybde i måten du tar avgjørelser på i kontrast til å bare velge alternativ 1, 2 eller 3.

Om en jente blir fersket mens hun stjeler mat. Du hører historien hennes, får fortalt fra kokken hva som skjedde – og om hun sier at hun stjal fordi familien sulter, kan du besøke hjemmet hennes for å verifisere historien.

Når som helst kan du velge å gi henne straff, men basert på kunnskapen du har fått kan det gi konsekvenser i den ene eller andre retningen.

Enda en nyhet, som på mange måter vil erstatte uttrykkene og handlingene figuren i «Fable II» kunne utføre for å få popularitet, kalles Touch.

Molyneux sier at det å fise, ikke sømmer seg for en hersker. Fjertingen i «Fable II» sørget for at spillet solgte 20% bedre, fleipet spillskaperen.

- Når du først møter noen, kan du enten håndhilse eller la være. Senere i spillet, kan dette håndtrykket utvikle seg til å bli en klem, en omfavnelse eller mer.

- Du trenger ikke mye fantasi for å se hvor dette kan ende...

 

«Fable III» er ventet sent neste år, mens den episodebaserte versjonen av «Fable II» slippes 29. september.

Se teaseren her:

Annonse

Kommentarer