Slik skaper de digitalt liv på PlayStation 3

Med god hjelp fra «Twilight»-skuespiller. Se hvordan «Kara» ble til.

23. mars 2012 08:05

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Den imponerende demonstrasjonen av «Kara» var et av høydepunktene under årets Game Developers Conference (GDC) tidligere denne måneden.

David Cage, mannen som sist ga ut «Heavy Rain», viste fram den nyeste teknologien i en innbydende demo. Her møter vi en androide, kalt Kara, som allerede før hun har forlatt samlebåndet viser spor av fri vilje, et bredt følelsesregister - og en anelse for mye menneskelighet for enkeltes smak.

Sony har nylig sluppet en filmsnutt som viser litt av prosessen bak teknologidemoen. Deler av denne ble også vist på GDC, og tar for seg prosessen fra skuespillerauditionen, øvelser, opptaksfasen til ferdig resultat. (Se videoen nederst).

NB! Her finner du flere saker fra GDC 2012.

- Har enda bedre teknologi i dag

Før David Cage viste oss teknologidemoen, som alle i salen satt spente og ventet på, gikk han grundig til verks for å forklare hvordan hans Quantic Dream-studio har utviklet sprek og ny teknologi.

- «Kara» er ikke mitt neste spillprosjekt, understreket han. Dette er mest av alt et bevis på hvordan den nye spillmotoren utvikler seg. 

- Det du ser i «Kara»-videoen er for øvrig en ett år gammel versjon av den nye spillmotoren. Nå jobber vi med en langt bedre utgave. Versjon tre, hevdet Cage på GDC.

David Cage gikk først gjennom evolusjonen fra «Omikron: The Nomad Soul» i 1999, via «Fahrenheit» (2005) og «Heavy Rain» (2010). Grunnlaget var å forklare hvordan Cage og hans folk har skapt det de i dag omtaler som full performance captive. Dette innebærer at skuespillere blir filmet på sett, dialog tas opp og ansiktsuttrykk foreviges - samtidig.

Etterpå havner dette i spillmotoren.

- Til «Omikron» tok vi nøkkelbilder til lyder som «eeeee», «aaaaa», «ooooo» og så videre. Hver gang disse fonetiske lydene dukket opp i den innspilte i dialogen, hadde vi en lydtekniker med et midi-keyboard som trykket på tangenter for å trigge animasjoner, forteller Cage.

Keyboardisten lyttet intenst, og forsøkte altså å «spille» lydene live. Slik ble et begrenset antall ansiktsanimasjoner inkludert i spillet som David Bowie medvirket i. Dette var altså Quantic Dreams første skritt i utviklingen.

Hva så med neste steg?

Fra keyboard til dukkespiller

- Til «Fahrenheit» hadde vi ikke en keyboardist, men i stedet en slags dukkespiller som var utstyrt med «bevegelseshansker». På den ene hånden var en hanske som trigget lyder. Den andre hånden kontrollerte et begrenset sett ansiktsuttrykk.

Denne hansken var lagd slik at en dukkespiller lagde bevegelsene, for å gjenskape mest mulig naturtro scener.

- Dere skulle sett han i aksjon! Det var virkelig et imponerende syn, smiler Cage.

Til demoen «The Casting» (2006), og det som senere skulle bli «Heavy Rain» fire år senere, var teknologien til Quantic Dream enda mer sofistikert. Da ble det benyttet såkalt split performance, der man kunne ta opp ansiktsbevegelser eller lyd. Men ikke samtidig.

- Dette var et stort fremskritt, men vi mistet litt av magien. Fordelen med split performance er at det ikke er så dyrt – og resultatet blir ganske bra.

Trengte over 100 kandidater for å finne Kara

- Til «Kara» var målet å utvikle en ny prototype, men samtidig også gi oss selv en utfordring. Vi ønsker å lage verktøy som har høyest mulig kvalitet, med lave utgifter, men som samtidig kan håndtere svære mengder data, sier Cage.

I tillegg til å avduke teknologidemoen for første gang på GDC i San Francisco, viste han også bakomfilmen som du ser nederst. På filmsettet er det mellom 28 til 65 kameraer, avhengig av hvilken scene Quantic Dream jobber med. 90 markører er festet til skuespillerens kropp. Like mange slike referansepunkter er plassert i ansiktet når Cage virkelig vil ha følelsene til å renne over skjermen.

Valorie Curry, som er med i den neste «Twilight: Breaking Dawn»-filmen, ble til slutt Cage sitt soleklare valg. Inntil han landet på det han selv med et glis omtaler som «en helt naturlig androide», hadde spillskaperen hatt over 100 håpefulle på audition før han til slutt fant sin Kara. I filmen under ser du litt av prosessen til nå.

Her er bakomfilmen fra «Kara». (Den «ferdige» teknologidemoen ser du her):

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3