SAN FRANCISCO (PressFire.no/Dagbladet): – Jeg forsøkte faktisk å lage en jentemodell til spillet, forteller den svenske «Minecraft»-skaperen Markus «Notch» Persson (32).

- Men den endte opp med å være ekstremt sexistisk, så jeg måtte skrinlegge den.

Sist uke snakket Persson på spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco, som en av de mest profilerte gjestene. Der fortalte han om utviklingen av det svært populære byggeklosspillet «Minecraft», som utelukkende består av store firkantklosser spillerne kan bruke til å forme sine egne opplevelser.

- «Minecraft» er en blokkete verden, noe som samtidig gjør det hele litt maskulint. Dermed passet det også bra at hovedfiguren var en mann. Skulle jeg introdusert ei jente, ville jeg trengt mer avrundede byggeklosser – og det finnes jo ikke i spillet, sier Persson.

Her finner du flere intervjuer, nyheter og tester fra GDC 2012.

 

Markus «Notch» Persson har tjent
godt på «Minecraft», og vil nå
betale for andres spillutvikling.
Foto: Snorre Bryne

Raskt i pluss

Allerede da Persson begynte å utvikle «Minecraft», gjorde han den tidlige koden tilgjengelig for nedlasting via nettet. Samtidig tok han også betalt for spillet, og gikk i pluss allerede etter én måned.

Fem millioner solgte spill (og rundt 20 millioner registrerte brukere) seinere er Persson nå svært godt bemidlet.

- «Minecraft» skulle egentlig bare være et ettårsprosjekt. Det jeg gjorde mest da jeg lagde det, var å løpe rundt og utforske verdenen. Da jeg oppdaget hvor moro det var, skjønte jeg at jeg var inne på noe, sier Persson.

Han innrømmer samtidig at spillet egentlig var tiltenkt en litt mer seriøs tone:

- Grunnideen var at det skulle være hakket mer seriøst enn det endte opp med å bli. Etter hvert som jeg spilte det jeg selv lagde skjønte jeg at det måtte være rart, mye på grunn av hvor morsomt fysikken påvirket spillverdenen, sier Persson.

Også de konstante tilbakemeldingene fra den stadig voksnere fanbasen var avgjørende for hvilken retning spillet tok, innrømmer spillutvikleren – som nå har tatt en kreativ pause for å «utvikle spill som aldri vil bli utgitt.»

 

Hadde møter med
Tim Schafer under GDC.

Vil betale for oppfølger

Mens Persson var i San Francisco, benyttet han samtidig muligheten til å snakke med Tim Schafer, mannen bak eventyrklassikere som «Monkey Island» og «Day of the Tentacle».

For noen uker siden twitret Persson at han gjerne ville bla opp for at Schafer skulle utvikle en oppfølger til det kritikerroste plattformspillet «Psychonauts», et spill som dessverre ikke solgte godt nok.

- Jeg møtte Tim, og han lurte på om jeg virkelig var seriøs. Det sa jeg at jeg var, men det er jo ganske åpenbart at han nå har hendene fulle med det nye eventyrprosjektet, sier Persson til PressFire.

Eventyrprosjektet han referer til, er et hittil lite detaljert drømmeprosjekt som Schafer har gått direkte til fansen for å få finansiert. Opprinnelig ba han om 400 000 dollar via nettjenesten Kickstarter, men det var tydelig at han traff en nerve – nå har fansen bladd opp over tre millioner dollar.

- Jeg ga den nest største summen man kunne gi. Den som ga mest fikk møte Tim, og siden jeg allerede skulle det ville jeg ikke ta fra noen andre den sjansen, sier Persson, som ikke vil gi opp håpet om en «Psychonauts»-oppfølger:

- Jeg håper vi en dag får en oppfølger, jeg virkelig elsker det spillet. 

 

«Minecraft» kommer snart også til Xbox 360. Vi testet denne versjonen nylig. Her er en trailer:

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer