Vi har prøvd Hololens, og det er ikke helt som på dette bildet

27. juli 2015 10:26

LOS ANGELES (PressFire.no): Under årets pressekonferanse i anledning E3 i Los Angeles, valgte Microsoft å demonstrere hvordan «Minecraft» kan fungere med deres nye holografiske Hololens-briller.

Det er mer korrekt å kategorisere teknologien augmented reality.

Med hjelp av et augmented reality-kamera fikk vi der se hvordan et tredimensjonalt utsnitt av spillet dukket opp på et bord, og hvordan mannen med brillene kunne interagere med spillet. En demonstrasjon som imponerte mange.

Microsoft hadde mer på lager, og inviterte oss til å teste et spesialsnekret teatralsk opplegg rundt Xbox One-spillet «Halo 5: Guardians».

Ikke meg.
(Foto: Microsoft).

Øyeundersøkelsen

Derfor sitter vi og venter på at en mann i hvit frakk skal måle pupillavstanden min med et optikerredskap. Dette for å kalibrere Hololens-brillene for fjeset mitt.

Tallene blir skrevet ned på en lapp hengende rundt halsen min og jeg får beskjed om å gå inn i neste rom. Det er her vi får en kort bruksanvisning av brillene hvordan vi skal holde dem når vi tar dem på, og hvordan de kan justeres til hodet. Slike saker.

Omgivelsene har den rette smaken av science fiction og er naturligvis riktig dekorert med «Halo»-universet i framsetet. Det minner om en slags romstasjon, eller et skip med stålvegger og dempet belysning.

Det er i det neste rommet de får bruk for lappen med pupillavstanden min på for å kalibrere brillene.

Med Oculus Rift og Sonys Project Morpheus justerer man brillene selv, for å finne den rette avstanden. Vi vet foreløpig ikke hvordan Microsoft har tenkt at justeringen skal skje i den endelige forbrukerutgaven.

Skisse fra «Halo 5».
Skisse fra «Halo 5».

Move to waypoint, soldier

Kronet til konge med brillene godt montert rundt skalpen, får vi beskjed om gå til neste waypoint. Vi reiser oss opp og begynner å se rundt – ingenting.

Men idet vi kommer rundt hjørnet for å gå ned gangen til det neste rommet, ser vi et lyseblått waypoint-tegn henge midt i lufta og sentrert i gangen. Vi går igjennom punktet som anvist og ser at det forsvinner.

Veien går til høyre og inn i et nytt rom, men før vi går inn får vi øye på noe i «vinduet» til venstre. I effekt er det jo bare en vegg med en malt ramme. 

Gjennom vinduet ser vi hvordan et romskip lander i en konfliktsituasjon som er typisk for «Halo»-spillene. Bildet i vinduet tilpasser seg innsynsvinkelen med umiddelbar respons – uansett hvordan vi beveger oss rundt vinduet.

Følelse av avstand og høyde til bakkenivå er svært god.

Illusjonen om et vindu er imidlertid ikke spesielt god, fordi det er rett og slett ikke lagt på en glasseffekt.

Scene fra «Star Wars:
Jediridderen vender tilbake».

Mission briefing

Selve rommet vi beveger oss inn i er sirkulært med et rundt bord i midten, hvor det er tydelig at det skal skje noe.

Og ganske riktig – det dukker opp en briefing for et oppdrag på bordet – ikke helt ulikt den i «Star Wars: Jediridderen vender tilbake», hvor rebellene planlegger angrepet.

Her er det riktignok langt bedre animasjoner og detaljer. Det er ikke fulle farger og datagrafikk, men hologrameffekt-aktig.

Forberedelse før «Halo 5»-test

Oppdraget er tematisk skapt for «Halo 5»-seansen, som skal følge testen vår med Hololens.

Det er den nye Warzone-modusen i flerspillerdelen som forklares i detalj, og vi får se hvordan romskip kommer inn og ut av bildet og hvordan soldater skal, bør og kan bevege seg.

Ikke alt er som det kan virke fra PR-materialet

Men det er én ting Microsoft ikke har vært like tydelige på å kommunisere – synsfeltet for grafikken.

Promoteringsvideoene vi har fått se gir inntrykk av at brillene kan kle omgivelsene dine og hele synsfeltet ditt med grafikk, men realiteten er en helt annen.

Det er bare en relativt liten del av synsfeltet ditt som faktisk legger på grafikk. Vi vil si at det er som å se på en 42 tommers tv fra et par meters avstand.

Med andre ord er E3-demoen, hvor et område fra «Minecraft» dukker opp på et bord, ganske misvisende for opplevelsen bak brillene.

I ettertid har Microsoft sluppet en ny video som demonstrerer hvordan Hololens kan brukes i en medisinsk sammenheng, hvor det er mulig å få et bedre inntrykk av hvordan «vinduet» faktisk er. (Se den i videovinduet i denne saken).

Imponerer likevel

Likevel er det flere imponerende elementer med Hololens, blant annet hvor frittstående den er.

I en teknologisk hverdag hvor selv smartklokkene trenger en mobiltelefon for å fungere, er det imponerende at Microsoft har klart å lage en helt frittstående brille som kan kjøre Windows 10.

Vi har prøvd flere VR-briller, som alle krever kabler. Denne brillen er trådløs og gir en helt annen opplevelse, rett og slett på grunn av friheten til å bevege seg rundt.

Dette betyr at man må begynne å tenke helt nytt rundt opplevelser. Vi vil imidlertid påpeke at vi ikke har fått prøve noen interaktive elementer sammen med Hololens – alt har vært passivt – hvis man ser bort fra å observere i valgfritt perspektiv.

I «Minecraft»-demonstrasjonen ble det både brukt håndbevegelser og stemmebruk, og som vi vet fra før  lignende type interaksjon holder ikke alltid det den lover.

Dette er blant annet grunnen til at VR-brillene som snart slippes på markedet kommer til å ha spaker du holder i, med knapper du kan trykke på. 

«Minecraft» med Hololens, fra
E3-pressekonferansen i juni.

Spill er ikke grunntanken

Foreløpig har vi kun sett «Minecraft» som en spillopplevelse knyttet til Hololens, men det er ikke vanskelig å se for seg strategispill som tar i bruk brillene.

Når det er sagt, det er lettest å forestille seg hvordan brillene kan brukes i undervisning og for eksempel i museumskontekst.

Se dinosaurskjellettet bli levende foran øynene dine, eller få privat audiens hos Aune Sand som leser sine siste lyriske erotiske verk.

Fra spøk til alvor; det er tydelig fra PR-planen at Microsoft sikter på forskning, vitenskap og akademia.

Microsofts sjef, Satya Nadella, sier selv at Hololens i utgangspunktet ikke er skapt med tanke på spilling.

De lukker imidlertid ikke døra for spill, og har jo allerede møtt opp med brillene på en spillkonferanse for å vise dem. Nadella forklarer at de kjøpte «Minecraft» spesielt fordi det er en opplevelse som passer inn med denne typen opplevelser.

Foreløpig virker det derfor som «Minecraft» er som et «Minesveiper» eller «Kabal» i satsingen.

Andre elementer spiller naturligvis også inn. Pris, for eksempel. Men dette er en spennende dings å følge med på, det er sikkert.

Prototypefølelsen

Det  føles litt som en prototype ennå, og det er lett å se hva som skal skje med første oppgraderte modell.

Et større synsfelt står nok allerede på lista.

Vi synes også det er ganske merkelig at den ikke har en slags mulighet til å fungere sammen med Xbox One, i det minste tilgjengelig for utviklere å skreddersy opplevelser rundt. For eksempel slik som «Minecraft»-demonstrasjonen, hvor to personer kan delta i samme spill og samarbeide.

Spesielt med tanke hva Microsoft selv håper på – at det mest spennende blir å se hva kreative hjerner klarer å koke opp for dem.

NB! Ingen pris eller planlagt lanseringsdato for Hololens er foreløpig bekrefta.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3