«Total War: Warhammer»: – Fant ikke en drage vi kunne filme

Men mye blir som før, sier spillutviklerne. Se intervju.

5. juli 2015 18:12

(PressFire.no): «Total War»-serien har allerede etablert Creative Assembly som noen av de mest toneangivende strategispillmakerne.

Etter å ha latt oss oppleve slagmarkene i blant annet Romerriket, middelalderen, svingt samuraisverdet over Japan og bidratt til amerikansk frigjøring, blir det neste prosjektet noe helt nytt. 

Noe britene sier har fristet dem lenge.

Snart introduseres vi for gigantiske monstre og magi fra det populære «Warhammer»-universet.

NB! Se E3-intervjuet i videovinduet.

Al Bickham sier de har siklet på
«Warhammer»-rettighetene lenge.
(Foto: PressFire.no).

Femten års krigsbakgrunn

Det er femten år siden «Total War» startet med «Shogun: Total War».

Kjennemerket har vært noen av historiens største slag, eller kampen om fremveksten av banebrytende sivilisasjoner.

Al Bickham, kommunikasjonsansvarlig i Creative Assembly, sier til PressFire at det ikke blir så annerledes å nå bruke «Warhammer»-fantasysettingen som mange kanskje tror.

Vi har alltid likt tanken på å lage et fantasy-spill. Motoren vi bruker i spillene våre, formelen vi bruker, passer fantasy-settingen veldig bra. Mye fantasy er uansett middelaldersk i opprinnelsen. Vi snakker her om slag fra eldre tider, antikk krigføring, og tanken på å styre et kongerike med politikk og diplomati, sier Bickham.

Alt dette lar seg overføre perfekt til «Warhammer». Du har en middelaldersk fantasyverden, men med noen radikalt forskjellige faksjoner inni der.

Fortsatt et «Total War»-spill

 I et tradisjonelt «Total War»-spill, la oss si lagt til Romerriket, har du parter som grekere, romerne eller egyptere, men det er fortsatt bare én menneskerase. I «Warhammer» får vi raser og grupperinger som er helt ulike.

Bickham innrømmer at de derfor får helt andre balansehensyn å tenke på, når de nå syr sammen «Total War: Warhammer» men de håper å tilby helt nye strategiske muligheter når de har gjort unna den jobben.

– Dette blir fortsatt et «Total War»-spill i ryggmargen, et sandkassestrategispill om å erobre og bygge imperier, forteller Bickham til PressFire.

Han utelukker ikke at noen av endringene de gjør i «Warhammer» også kan havne i flere «Total War»-prosjekter i fremtiden, også de historiske. For han sier de ikke har tenkt å forlate den stien for godt, selv om de nå har innledet et tett samarbeid med Games Workshop.

Når Creative Assembly lager et av sine historiske «Total War»-strategispill, bruker de tid for å saumfare detaljer, klær, våpen og andre gjenstander som har overlevd tiden.

– 

Fant ikke en drage

Soldater og bevegelsene på slagmarken, får de til i sitt eget motion capture-filmstudio. Der står folk og blir filmet, og gir grunnlaget for spillanimasjonene.

– En av forskjellene nå, er at vi ikke får til dette med en drage, vitser han.

– Mye av den tunge jobben må derfor gjøres av artistene og animatørene våre, sier Bickham til PressFire.

NB! Se hele intervjuet i videovinduet.

REPORTER: Mikael Lunde. FOTO/KLIPP: Fredrik Reed.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3