Nattkjøring, grisevær og over 450 biler i «Forza 6»-garasjen

Lekkasjer i høygir før E3-starten.

8. juni 2015 11:18

(PressFire.no): Det er bare én uke igjen til spillbransjens største årlige begivenhet starter.

E3 i Los Angeles har også denne gang et tettpakka program med pressekonferanser som første etappe. I år med enda flere aktører enn vanlig.

Microsoft har nå kanskje løsnet litt på PR-slipsknuten? Bilder fra «Forza Motorsport 6» forskutterer noe av det Xbox-sjef Phil Spencer vil prate mer om, når han skal servere oss 90 minutter med Microsoft-spillsnakk mandag 15. juni.

Regnsprut i «Forza 6».

Stormvarsel i «Forza»

Tre «Forza»-bilder havnet plutselig på den offisielle japanske Xbox-nettsiden i helga (disse er nå fjernet). Her ser vi det som kan være noen av de største endringene sammenlignet med «Forza Motorsport 5»: nattkjøring blir med, viser disse oss, i tillegg til at uværet byr på en ekstra utfordring i Xbox-kjøresimulatoren.

Det er ingen overraskelse at Turn 10 tar denne ruta til oppfølgeren.

Etter nattemørket i «Horizon 2», er det
ingen overraskelse at dette også blir
videreført til «Forza 6».
Etter nattemørket i «Horizon 2», er det
ingen overraskelse at dette også blir
videreført til «Forza 6».

«Forza Horizon 2» introduserte dynamisk, skiftende døgntid og ga oss skikkelig ruskevær i utvidelsen «Storm Island». Disse to utviklerteamene – Turn 10 og PlayGround Games – har tidligere snakket ut om hvordan de samarbeider tett og bidrar til å bygge «Forza»-seriene i samme retning.

Nyhetene introdusert i «Horizon», kan dermed legge veien åpen for at «Motorsport» fortsetter i samme spor. Eller omvendt.

Hemmelighetsfull

I fjor høst spurte vi Ralph Fulton, regissøren bak «Forza Horizon 2», om deres dynamiske vær også ville bli inkludert og videreført til det neste «Motorsport»?

Vi fikk bare lure smil og et kryptisk svar i retur:

– Vi er henrykte over å kunne innføre dynamisk vær til «Horizon 2». Hva fremtiden til «Forza» går ut på, kan jeg ikke si noe om nå, sa Fulton til PressFire.

Forvent mer om «Forza Motorsport 6» når Microsoft E3-pressekonferanse starter mandag 15. juni klokka 18:30.

«Forza»-general Greenawalt ble lei
seg etter kritikken.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Et trist øyeblikk

«Forza Motorsport 5», et av Xbox One-lanseringsspillene, fikk kritikk for å være smurt for tynt. Det var for få baner med, og et hissig mas om å oppgradere bilparken ved å bla opp ekstra.

I månedene etter lanseringen, jobbet Turn 10 med å lage ekstra baner og balanserte også mikrotransaksjonskjøret for å gjøre opplevelsen triveligere.

Sjefen for «Forza» og i Turn 10, Dan Greenawalt, snakket ut med Eurogamer, og beskrev denne perioden som «trist».

Jeg ble trist da jeg så folks reaksjoner, at de synes dette spillet virker for slankt, sa Greenawalt og skyldte på at de balanserte «Forza 5» ut i fra hvordan folk hadde spilt de tidligere spillene i serien.

Jeg har aldri følt meg så frakoblet fanbasen min. Det var et virkelig trist øyeblikk for meg, understreket han.

Microsoft har funnet tonen
med Ford.

Partnerskap med Ford

«Forza Motorsport 6» ble annonsert i januar i år, i forbindelse med en stor bilmesse i Detroit. Der ble det kjent at Microsoft har inngått samarbeid med Ford. Sammen med denne bilfabrikanten har Turn 10 vært med å forme Ford-modeller fra skissestadiet.

 Vi har gjort tilsvarende i denne spillserien lenge, men dette er første gang vi kan lansere et spill og en bil samtidig, sa John Wendl fra Turn 10 til Polygon.  

IGN snublet over disse tre «Forza 6»-bildene.

På Xbox’s japanske side sto det også at det nye bilspillet introduserer muligheten til å spille med en venn på delt skjerm. Online kan du konkurrere mot inntil 24. Produktsiden informerte også at det er 26 ulike steder rundt omkring i verden med i spillet. Blant annet Detroit og Rio.

Drivatar-systemet gjør også comeback. Skal vi spekulere litt, vil Dan Greenawalt sikkert forskuttere at disse AI-sjåførene i år har blitt enda smartere, når han entrer scenen hos Microsoft mandag 15. juni.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3