LOS ANGELES (PressFire.no): «NHL»-spillene har historisk sett vært en nisje her til lands, og forbeholdt et knippe hockeyfans med amerikansk legning.

Det er mulig spillserien fra EA Sports ikke er en melkeku her på berget i dag heller, men kvaliteten på den virtuelle isen er uovertruffen.

Siden funksjonen Skill Stick ble introdusert for noen år tilbake, et kontrollsystem der du nærmest får total kontroll over hockeykølla, har «NHL»-spillene vært blant de aller fremste i den særs konkurranseutsatte sportssjangeren.

NB! Se også videointervju med «NHL 15»s sjefdesigner i denne saken.

 

Hyll, hyll!

Akkurat det har resultert i mye skryt fra anmeldere, blant annet fra meg. Det er bare å innrømme det, jeg har vært og er veldig glad i disse ishockeyspillene. Isens iboende og lite tilgivende treghet, de knallharde taklingene og den enorme tilfredsstillelsen når man endelig får dytta pucken bak den umulige målvakten – det er magisk!

På årets E3 snakket mange av utviklerne varmt om de nye kraftkonsollene PlayStation 4 og Xbox One. Hvorfor? Jo, fordi flere hestekrefter gir langt flere muligheter til å få med alle de funksjonene man ønsker seg i spillene.

Dette handler om så mye mer enn ren grafikk, og akkurat det er «NHL 15» et veldig godt eksempel på.

EA Sports hevder spillet er bygd opp helt fra grunnen på disse konsollene, og det er nok først og fremst på fysikken man virkelig vil merke de store forskjellene.

For det første er spillernes skjelett og det som er under drakta totalt forandret. I tidligere spill var hver enkelt spiller litt som Michelin-mannen under polyesteren, kropp og beskyttelse gikk i ett, og spillerne så mer ut som baller enn topptrente idrettsfolk.

Dermed hadde spillerne en helt konstant masse, som også inkluderte drakta de hadde på seg.

Slik er det ikke lenger. Nå har figurene ute på isen tre lag. Du har den atletiske kroppen innerst, så flere ulike sett av beskyttelsesutstyr og til sist drakten utenpå der igjen.

Spillerne seg mer naturtro ut, og pucken oppfører seg annerledes når den treffer spillere. Før stoppet den uansett, bare den så vidt kom borti drakta. Nå får den en unik bane avhengig av hva og hvor den treffer, og det er faktisk mulig å sneie målvaktens drakt så armhulesvetten spruter på vei inn i buret. Slike detaljer hever totalopplevelsen merkbart.

 

Full kontroll

For første gang har spillerne fått separert bevegelse for under- og overkropp. Sammen med et mer responsivt styresystem for Skill Stick (som du styrer armer og spaken med), er det lett å merke at dette virkelig er en nyversjon av «NHL»-spillet.

Det føles som en liten drøm å ha puck, og virkelig å kunne gjøre alt det man har lyst til som ishockeystjerne. Man kjenner virkelig fysikken, hele tiden, og slik har det ikke vært tidligere.

Det hjelper også godt at det nå er fullblods fysikk på alle 12 spillerne på isen om gangen, ikke en rotering mellom to og to om gangen som i «NHL 14». Før vi fikk ham foran vårt PressFire-kamera for en prat (se videovindu), fortalte da også sjefsdesigner på «NHL 15» oss, Sean Ramjagsingh, at de hadde gjort en skikkelig storsignering til staben for et drøyt år siden.


Ansatte fysiker

– Tidligere var pucken en ball, hvis vi tenker spillfysikk. Det ville vi endre på. Vi hentet inn en fysiker som jobbet på artikkelakseleratoren i CERN. Vi hadde beregnet at det ville ta to-tre år å fikse puckfysikken, han brukte ti måneder, gliser Ramjagsingh.

I sum gjør denne voldsomme fysikkoverhalingen «NHL 15» mer tro til den virkelige sporten. Hvorfor?

Jo, tilfeldighetene blir større, puckens bane blir vanskeligere å forutse. Et skudd er mer enn et skudd, spesielt om du har kropper og spaker foran nettet – da kan alt skje.

Basert på det vi har testet så langt, makter «NHL 15» alt dette uten at det blir komisk tilfeldig, og at dårligere spillere kan vinne på at fysikken bestemmer «alt» det som skjer utpå isen. Man må fortsatt ha evnene, innsikten og forstå hockey for virkelig å kunne briljere i dette spillet. Akkurat dette er selvsagt svært viktig!

Fysikken er ett element, det andre som jeg virkelig bet meg merke i under testingen på E3 var den kunstige intelligensen. Tidligere ble spillernes avgjørelser tatt lineært, én og én tanke om gangen. Dermed gikk alt av tankevirksomhet ganske tregt. Slik er det ikke lenger.

 

Lys i tunellen

Ifølge EA Sports tar spillerne nå tusenvis av avgjørelser hvert sekund. Disse avhenger blant annet av egen posisjon på banen, med- og motspilleres posisjon, hva stillingen er og om man spiller over- eller undertall.

Jeg merket det veldig godt på hvordan datastyrte motstandere hele tiden forsøker å bevege seg ut av den såkalte pasningsskyggen, for å gjøre seg tilgjengelig for deg som har pucken.

Akkurat dette har vært et stort savn, både i «NHL» og «FIFA» – nå ser det uhyre lyst ut i enden av den tunellen. 

 

Som et digitalt hjem

Det er et annet minus ved «NHL»-spillene jeg har hengt meg opp i lenge. Jeg har selv vært på plass i flere av arenaene over dammen og sett kamp. Det er litt av en opplevelse, som er unik avhengig av hvor man drar på match. Slik har det ikke vært i spillet tidligere, der har det føltes ganske likt om man spilte i Detroit eller Florida.

I «NHL 15» loves vi at hver eneste arena blir mer tro mot slik den oppleves i virkeligheten. Det gjelder både detaljer som utseende og inventar på arenaen, samt hvordan tilskuerne ter seg. EA Sports har nemlig kjørt over tigangen på antall separate tilskuere på hver kamp, til totalt ni tusen.

Der man før hadde klonede og synkrone pappmennesker på tribunen, føler man virkelig på atmosfæren fra tribunene i «NHL 15». Rammen er bare helt riktig, slik den skal og bør være på NHL-kamp.

 

Totalt sett er de nye elementene i «NHL 15», da først og fremst på Xbox One og PlayStation 4, mange. Når man bygger et spill opp fra grunnen, øker imidlertid antall feilkilder. Jeg merket ikke noe til det under min prøvekjøring, men jeg er likevel spent på hvordan det ferdige produktet blir når det kommer ut 11. september.

Det er først da vi virkelig får svaret på om EA Sports har klart å revolusjonere det som allerede var en gullforgyllet spillserie.

Anmeldelsen leser du selvsagt her på PressFire.no i tiden rundt slippdatoen. I mellomtiden anbefaler jeg deg å ta en kikk på intervjuet med sjefsdesigner på «NHL 15», Sean Ramjagsingh, i videovinduet! 

Foto og redigering: Torbjørn Brænde Kvenseth.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer