«Star Fox» har stødig kurs mot Wii U, og gjør comeback etter ni år

Tre nye Nintendo-spill er avslørt.

10. juni 2014 17:29

(PressFire.no): Det var neppe meningen at hemmelighetene fra Nintendos E3-sjarmoffensiv skulle sive ut allerede nå.

Deres «digital event» starter jo ikke før klokka 18 i dag, norsk tid.


Tjuvstart

Men TIME.com har fått en eksklusiv titt på tre nye spill signert utviklerlegenden Shigeru Miyamoto. Takket være TIMEs tjuvstart vet vi allerede nå hva det gjelder:

Først og fremst, den gamle og kjære serien «Star Fox» kommer tilbake.

Det har ikke blitt utgitt et nytt «Star Fox» siden GameCube-dagene i 2005.

Spillet utvikles til Wii U, og foto som ser ut til å stamme fra Nintendos E3-messestand underbygger definitivt troverdigheten til det hele.

TIME kan ha vært litt for kjappe på avtrekkeren. En nettsak ble publisert, men raskt etterpå fjernet igjen. Selvsagt våknet internett opp og fikk foreviget noen av opplysningene (blant annet brukere på NeoGAF-forumet).

Oppdatert: Originalartikkelen er nå oppe igjen.

Miyamoto sier han betrakter de forrige «Star Fox»-spillene som filmer, mens fremover vil han se mot tv-serieformatet.

Med dette «Star Fox» kan vi ende opp med en annen retning. I stedet for én stor utgivelse kan vi ha flere slipp som er knyttet sammen til ulike oppdrag, sier han.

Både 3DS- og Wii U-konsollene har lagt opp til å leke med perspektiver eller vise ulik informasjon på to skjermer. Miyamoto forklarer at «Star Fox» utforsker denne muligheten.

I «Star Fox» lager vi spillet slik at det føles som du styrer ditt eget fly. På den måten er det trolig best å spille ved å ha den (GamePad-kontrolleren – journ. merk.) foran deg, i synsfeltet til tv-skjermen. Men i takt med at jeg har spilt «Star Fox» mer og mer, har jeg lagt merke til at det blir enklere å spille samtidig som jeg ser på tv-skjermen, med GamePad-kontrolleren vendt lenger ned. 

Tårnforsvar og roboter

Foruten «Star Fox» er det ytterligere to nye spill fra Miyamoto på gang.

Ett av disse har kallenavnet «Project Giant Robot». Her benyttes GamePad-kontrolleren for å bevege overkroppen fra side til side – og dermed beveger robotene på skjermen seg på lignende vis.

Perspektivet fra både GamePad-skjermen og tv-ruta, gir deg to ulike syn på hvordan spillfiguren (altså roboten) manøvrerer.

Vil ikke garantere utgivelse

Det tredje og siste spillprosjektet har arbeidstittelen «Project Guard», et tårnforsvarsspill. Arbeidet med dette skal ha startet allerede tilbake til Nintendo 64-æraen.

Miyamoto sier til TIME.com at han ikke kan garantere at alle tre prosjektene vil ende opp med å se dagens lys, og bli utgitt.

Nintendo har som kjent ikke en tradisjonell E3-pressekonferanse - på samme måten vi så fire eksempler på i går.

I stedet starter de en innspilt film klokka 18 der det er ventet både «Super Smash Bros.»-nyheter, og etter all sannsynlighet også et flunkende nytt «Zelda» til Wii U.

Du kan følge alt sammen i vårt livestudio. Vi er allerede i gang, men offisielt Nintendo-avspark er klokka 18.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3