Zombie-akrobatikk i «Dying Light»

Flere hjernedøde sprell fra «Dead Island»-gjengen.

20. juni 2013 18:46

LOS ANGELES (PressFire.no): «Dying Light» er mer eller mindre et nytt spill i «Dead Island»-serien fra Techland – bare uten et slikt stempel på omslaget.

Men de lurer ikke oss, spillet ser og føles som en naturlig forlengelse av arbeidet de har gjort til nå.

Derfor er det få overraskelser som dukket opp. Du løper rundt i et landskap av falleferdige og improvisatoriske skur – kanskje del av en mindre velstående bygd i Sør Amerika.

Det var brorparten av dette som dannet miljøet rundt deg, sammen med nydelig grønn natur.

Akkurat det vi forventer av paradisene til Techland.

Ingenting er som en sjokk-machete

Det som ser aller best ut er parkour-elementet de har introdusert i blandingen sin denne gang. Du løper fortsatt rundt og slår løs på levende døde med baseballkøller, macheter og andre gjenstander du kan bruke som våpen.

Selv oppgraderingssystemet er på plass, med arbeidsbenker spredd rundt i omgivelsene.

Ingenting er tross alt som en elektrifisert sjokk-machete.

Men det er traverseringen som gjør at spillet skiller seg ut. Har du spilt «Dead Island»-serien vet du at det blir mye vandring fram og tilbake, så det å vinkle opplevelsen som en slags «survival horror parkour»-ekstravaganse, gir deg en del interessante muligheter.

Løpesegmentene er genuint morsomme, også.

I demonstrasjonen vi fikk på E3-spillmessa i forrige uke, skulle vi sikre noen forsyninger som hadde blitt droppet fra fly. Men vi måtte kjappe oss – faksjonene på øya var ute etter nøyaktig det samme, og hadde som regel flere resurser å rutte med enn oss.

Skytevåpen, for eksempel.

Et beist henger siklende over oss

Vi hopper fra tak til tak, sklir langs bakken og klarer til slutt å hugge ut en løype langs labyrinten av hustak. Bommer du på et hopp, deiser du ned til bakkenivå og må ta noen raske beslutninger om du vil fortsette løpet – eller rydde området for kadaver.

Noen ganger raste til og med skurene sammen og sendte oss gjennom taket, ned én etasje. Det føles dynamisk og uforutsigbart.

Nattestid er best. Mens vi ankommer området hvor forsyningene har blitt droppet, bretter mørket seg over himmelen. Nå er det ekstra spennende, siden enkelte av zombiene muterer.

Vi prøver å snike oss gjennom etter beste evne, men blir oppdaget. Det er mer andre ord et «stealth-element» på plass her.

Og da braket det løs: en herlig, flytende løpeseanse langs hustak med et vilt beist etter oss som var minst like god til å finne fram som det var – om ikke bedre.

Demonstrasjonen endte som et hvert god zombiefortelling gjør – med oss liggende på ryggen og et tårnende beist siklende over oss, klar til å sette tennene i byttet.

Dere har fått min oppmerksomhet, Techland.

«Dying Light» kommer til Xbox One, PS4, PC, PS3 og Xbox 360 en gang neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3