Hva i all verden er «Quantum Break»?

Snakker ut om storsatsingen til Xbox One.

14. juni 2013 09:26

(PressFire.no): «Quantum Break», det nye prosjektet til Remedy Entertainment («Alan Wake», «Max Payne»), er noe til mysterium. Ikke bare historien det tar for seg, men hva det i det hele tatt er for noe.

Vi fikk se klipp både på Xbox One-avsløringen i mai, og igjen på Microsoft sin E3-pressekonferanse denne uken. Men det har ikke vært klart akkurat hva vi har sett på.

I et lengre intervju med Joystiq snakker creative director Sam Lake ut om «Quantum Break». Det er et påkostet prosjekt som blander spill og tv-innhold, i en historie der selve tidens gang står på spill.

Spill og tv – to perspektiver

«Quantum Break» er både spill og tv-serie – men ikke samtidig. De to skal oppleves om hverandre, og utfylle hverandre.

- De er ment for å oppleves sammen, og kommer i samme pakke. Se på det som sesong én av «Quantum Break», som består av både spill og tv-innhold, sier Lake til Joystiq.

Både spillet og tv-serien foregår i Riverport, en universitetsby på østkysten av USA. Områder, figurer og hendelser overlapper mellom de to uttrykksformene, men de har likevel hver sine hovedpersoner og handlingsforløp.

Lake beskriver dem som to forskjellige perspektiver på et felles mysterie.

Et utgangspunkt for hele opplevelsen er tid. Et vitenskapelig eksperiment ved universitetet i Riverport har gått fryktelig galt, og selve tiden blir mer og mer ustabil. Den begynner å kollapse. Det ser ut til å gå kun én vei – nemlig mot at tiden stopper opp for alltid.

Det må spillets helter prøve å ordne opp i.

Du bestemmer over cliffhangerne

Lake understreker at «Quantum Break» ikke er et «choose your own adventure», men at hva du foretar deg likevel vil få konsekvenser – også for tv-innholdet.

- Det er én historie, fortalt på flere måter, basert på dine handlinger.

Spillet og tv-innholdet påvirker hverandre først og fremst gjennom såkalte «veikryss», eller «knutepunkter».

Disse binder spillet og serien sammen, og skal være en form for interaktive og dynamiske varianter av de cliffhangerne vi kjenner fra moderne tv-serier. Det skal ha vært noe av ideen med prosjektet til å begynne med.

- I disse øyeblikkene vil du måtte ta avgjørelser, og du vil se glimt av hvor de leder hen. Dette er cliffhangerne dine – du lager dem selv, sier Lake.

I likhet med de fleste større tv-produksjoner er det tenkt at det kan komme flere sesonger av «Quantum Break» dersom det blir en suksess, men Lake understreker samtidig at de ikke vil unnlate å svare på de store spørsmålene som melder seg i løpet av historien.

- Jeg mener historien kulminerer og konkluderer på tilfredsstillende vis. Men det vil fortsatt være igjen mange tråder å nøste opp i, som leder lenger inn i fremtiden.

- Troverdige figurer

Tidligere denne uken fikk vi se en trailer fra «Quantum Break», i en situasjon hvor tiden har stoppet – men hvor (enkelte) mennesker likevel kan bevege seg som vanlig.

Lake forteller at filmsnutten er klippet sammen fra gameplay som kjører i sanntid, og at dette altså er den grafikken og ytelsen vi kan vente oss fra spillet.  

De skal ha investert mye i teknologi som lar dem fortelle interaktive historier på en meningsfull måte. Ikke minst ved å gjøre spillfigurene troverdige, ned til de minste ujevnhetene og uttrykkene i ansiktene deres.

- Målet er at figurenes følelser og personlighet skal skinne gjennom hele veien, også i spillets gameplay og store actionsekvenser, og at alt sammen skal fremme historien.

Sammenheng med «Alan Wake»?

Det går an å oppleve spillet og tv-serien hver for seg, men Lake vil ikke anbefale det – det er i samspillet mellom dem at «Quantum Break» kommer til sin rett, mener han.

- Etter hvert som du spiller, låser du opp nye episoder av serien. Det er fullt mulig å bare spille videre, og så se hele serien til slutt. Hver av dem står på egne bein, men sammen former de en større, dypere opplevelse.

Han forteller at de heller ikke har glemt «Alan Wake». På direkte spørsmål om det er noen sammenheng mellom prosjektene – om dette for eksempel er en av Wakes historier – sier han nei. Men han hinter likevel til at verdenene kan være knyttet sammen, «på underlige måter».

- Når vi her hanskes med tid som tema åpner det seg for alternative handlingsforløp – det er mer eller mindre snakk om et multivers. Så det meste er mulig.

«Quantum Break» kommer eksklusivt til Xbox One i 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3