I «Destiny» står menneskeheten på spill

Se «Halo»-skapernes nye spill for første gang.

12. juni 2013 10:47

(PressFire.no): Bungie har vært med på å definere moderne skytespill, som skaperne av «Halo». For noen år siden sa de takk for samarbeidet med Microsoft og overlot ansvaret for denne serien til 343 Industries. Siden da har Bungie funnet nye beitemarker.

Sony sin pressekonferanse på E3, natt til tirsdag, lettet de for alvor på sløret på sitt neste prosjekt: Online-skytespillet «Destiny».

Dette er i utgangspunktet et samarbeidsbasert, førstepersons skytespill (FPS). Men samtidig har spillet i seg tydelige elementer av online-rollespill, eller MMORPG – det foregår online, og vi snakker klasser, nivåer, looting og oppgradering av utstyr.

Tidligere har vi bare fått se konseptkunst og en prerendret trailer. På E3 fikk vi for første gang se spillet i aksjon.

Ta jorda tilbake

Vi er på moder jord, men i framtiden. Menneskeheten har erobret solsystemet, men har nå blitt slått tilbake, og har fått vår egen planet stjålet fra oss.

De resterende menneskene gjemmer seg bak høyreiste murer som skiller dem fra den farlige ødemarken verden har blitt til. På Bungie sine nettsider hintes det til at reisen også etter hvert vil gå til månen, Mars og Venus, og videre ut i solsystemet.

Der ser vi også at det finnes i alle fall tre forskjellige klasser: Warlock, Titan og Hunter.

Selv om det er snakk om mennesker ser i det minste Warlocks ut til å kunne utnytte en form for magi – krefter som kommer fra en mystisk sfære kjent som The Traveler. Det var denne som startet menneskenes gullalder til å begynne med, og å utforske dens mysterier ser ut til å være en viktig ingrediens i spillets fortelling.

Avhengighetsdannende loot

I gameplay-demonstrasjonen (som du kan se nedenfor) følger vi noen spillere som drister seg forbi veggen menneskene gjemmer seg bak, på vei ut for å ta jorda tilbake.

I praksis forholder det seg som et FPS i kjent stil, men i en iterasjon som likevel ser både pen og engasjerende ut.

Første gang spillerne nedkjemper det som ser ut som en liten boss, belønnes de med skinnende loot. Det synes å finnes flust med utstyr og våpen, som alltid kan oppgraderes enda litt til. Det kan bli en avhenginghetsdannende affære.

«Destiny» skal kunne fungere som en slags enspilleropplevelse, men er først og fremst myntet på samarbeid. I demonstrasjonen kommer spillerne inn i en «public event», hvor andre spillere dukker opp for å hjelpe dem med et digert beist.

Akkurat hvordan online-verdenen forholder seg, og hvor mange spillere som vil ferdes der til enhver tid, er ennå ikke kjent.

«Destiny» kommer til PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3