Har du savnet denne rakkeren?

Vi har sett «Sly: Thieves in Time».

8. juni 2011 17:46

LOS ANGELES (PressFire.no): - Vi vet hva dere tenker nå … «hvem i helvete er dere, og hvor er Sucker Punch?».

Det var en frisk åpning fra Sanzaru Games i et lukket rom på E3 for første gang skulle vise det nye «Sly Raccoon»-spillet til PlayStation 3.

De siktet selvfølgelig til at det denne gangen ikke er Sucker Punch som lager «Sly Raccoon» – de er travelt opptatt med å tenke på sin nye serie – «InFAMOUS». At Sucker Punch var opptatt med «InFAMOUS» viser seg å være grunnen til at Sanzaru Games har fått muligheten til å lage det nye spillet i serien.

- Da vi jobbet med «Sly Collection HD» gikk det opp for oss at vi hadde lyst til å spille et nytt «Sly»-spill til PlayStation 3, og vi visste at Sucker Punch var travelt opptatt med «Infamous». Vi laget en prototype som vi brukte for å fri til Sony, og de gav oss klarsignal, fortalte Sanzaru.

At de hadde laget HD-versjonene av spillet skal også ha gitt dem et unikt perspektiv over alle delene til spillet, og derfor la seg inspirere. Sanzaru fortalte at de akter å ta det beste fra de tre første spillene.

Da demonstrasjonen startet viste det seg at det ikke har skjedd veldig mye på den grafiske siden. Det ser så velkjent ut, at om noen hadde fortalt deg at det var «Sly 3 HD», ville du nok ikke blunket. Tegneseriestilen er identisk med de tidligere spillene, heldigvis kanskje.

Etter noen minutter begynner man likevel å legge merke til mindre detaljer som skiller spillet fra PS2-versjonene i HD. Lyseffektene er hvassere og animasjonene er mer varierte, det er også mer detaljer i bildet.

Nytt er også at Sly kan skifte egenskaper ved å skifte klær, eller kostymer om du vil. Før brukte Sly forkledninger til å snike seg rundt uten å bli oppdaget, men nå kan han dra på seg klær med spesielle egenskaper.

I demonstrasjonen slåss Sly mot en boss kalt El Heffe, som for øvrig har blitt fargerikt stemmelagt av Nolan North (Nathan Drake fra «Uncharted»-serien), hvor Sly tar på seg en rustning. Og når El Heffe sender av gårde noen brannbomber, reflekteres de bort fra Sly og tilbake til avsender.

Akkurat dette med store og omfattende bosser påpekte Sanzaru-gutta (og jenta) som en av de store inspirasjonene fra det første spillet.

I tillegg har Sly denne gangen muligheten til å senke hastigheten på tiden. Dette brukes som et slags gåteelement, hvor elementer i omgivelsene kanskje beveger seg for fort til å håndtere. Da er det bare å putte på seg piratdrakten(!) for å gå inn i sakte kino-modus, og vips så kan den sjarmerende vaskebjørnen tasse rundt i landskapet.

I de små delene fra spillet vi demonstrert, ser det ut til at Sanzaru ikke går for den heller åpne strukturen vi fikk i «Sly 2», men et mer fokusert og leve-basert design. Det er likevel for tidlig å si noe om selve nivåene.

For dem som lurer på undertittelen, kan vi også avsløre at det er en tidsmaskin involvert. Utviklerne ville imidlertid ikke fortelle så mye mer om hvordan dette brukes i spillet, men vi antar at Sly kommer til å befinne seg i forskjellige tidsepoker i spillet. Man trenger ikke være medlem i Mensa for å lukte den lunta.

Det nye Sly-spillet ser ikke ut til å være en ny start for serien, men et spill som er tro mot det som gjorde de forrige spillene til kvalitetsopplevelser. Jeg må likevel få ytre litt skeptisk at serien nå bytter hender, selv om Sanzaru Games var sjarmerende gutter (og jente).

«Sly Raccoon: Thieves in Time» utvikles eksklusivt til PlayStation 3 og har ikke fått noen endelig utgivelsesdato. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3