Et japansk «Mass Effect»?

VI har sett «Binary Domain».

8. juni 2011 11:28

LOS ANGELES (PressFire.no): Sega inviterte oss til en liten demonstrasjon av «Binary Domain» - et dekningsbasert skytespill med rollespillelementer.

Etter en lengre visning faller assosiasjonene fort over på både «Mass Effect», «Lost Planet»-serien og muligens «Vanquish» - kanskje spesielt på førstnevnte. Likhetene er mange – blant annet har du med deg et team med spesialiserte soldater, som du bygger forhold til. Basert på handlingene dine får du tillitspoeng hos de affiserte medsoldatene.

Dette betyr at flere ting i kampsituasjoner kan få dem til å bygge lojalitet til deg, som igjen vil påvirke hvordan de forholder seg til deg.

Hvis du for eksempel ender opp med å skyte på en medsoldat, vil det naturligvis ikke falle i god jord. Men redder du noen ut av en kinkig situasjon, vil du komme bedre ut av det.

Disse tingene vil igjen påvirke hvordan reaksjonene blir når du ber om tjenester, eller beordrer dem rundt omkring. Hvis du har et heller kjølig forhold til en person som du ber om hjelp fra, kan du ikke regne med kjærlig respons.

Kommandoene du sender ut kan faktisk utføres med stemmen, om du har en mikrofon tilgjengelig. Systemet ble presentert på en PlayStation 3, med et standard headset. Du trykker L2 for å få en liste over stemmekommandoene som er tilgjengelige, som du også kan rette mot spesifikke soldater. 

I dette eksempelet spurte spilleren om hjelp fra soldaten Rachel ved å si «Rachel» og «help». Rachel viste seg å være en lydig pike og kom til unsetning. «Help» brukes forøvrig når helsemeteret når et kritisk eller et ufordelaktig punkt. For å få dekningsstøtte brukes for eksempel «cover», eller du kan bare sende noen til å lede oppmerksomheten til et annet sted.

Er du av den sjenerte typen - eller synes at stemmestyring er noe tull - er det heldigvis også mulig å utføre kommandoer med håndkontrolleren.

Japan møter vesten?

Spillet har flere rollespillaktige inspirasjoner – soldatene blir for eksempel bedre med såkalte skillsets, eller perks om du vil. Dette er spesielle egenskaper som kan bygges ut. I demonstrasjonen ble det vist at opptil fire egenskaper kan kombineres.

Du vil også få poeng eller penger basert på kreative løsninger når du skyter ned robotene. Det er nemlig mulig å skyte dem i filler på forskjellige måter, noe som også kan brukes strategisk. Eksempelet som ble brukt, viste at det er mulig å skyte av hodet på en robot, som da vil miste muligheten til å skille mellom alliert eller fiende. Det er vel ikke nødvendig å forklare fordelen av dette. Det er naturligvis også mulig å blant annet skyte av føttene på dem, for en litt annen effekt.

Seksjonen vi fikk demonstrert foregikk i en heller gråtrist del av Tokyo, men regissøren påpekte at det vil være mer frodige og fargerike deler i spillet. Han avslørte også at enkelte deler av spillet stammer fra virkelige steder I Tokyo, som lokalkjente muligens vil dra kjensel på.

Maskinene tar over i 2080

Handlingen foregår i 2080, hvor noen har gitt robotene mennesklige egenskaper og har begynt å bli obsternasige. Det bryter med den internasjonale robotloven (det er ikke annonsert noen offisiell inspirasjon fra Asimov). Det er din jobb å finne ut hvem som står bak de sjofle maskinene, med hjelp av et spesialtrent team.

I spillet har verden fått se effektene av global oppvarming, noe som har resultert i vannivået og at Tokyo er delt i et øvre lag og underlag. Et slags klasseskille tvunget frem av miljøforandringene.

Spillet har seks kapitler, og vil inneholde flere store bosser. Regissøren avslørte også overfor PressFire at spillet vil ha både samarbeidsmodus og flerspiller over nettet.

Foreløpig ser spillet noe generisk og homogent ut. Det mangler litt egenart på det visuelle, men det ligger noen rollespillinspirerte motivasjonsfaktorer og lurer i det spillmekaniske. Fokuset ligger mer mot action enn BioWares science fiction-epos «Mass Effect». Dekning er et viktig element - tempoet er intenst og ser i tillegg ut til å kreve strategiske valg.

Nå er ikke dette et rollespill, så ikke forvent «Mass Effect» - selv om jeg har nevnt det som en naturlig sammenligning. Det er mest kampsystemet og påvirkningen av medsoldater som har likhetstrekk.


«Binary Domain»  utvikles til Xbox 360 og PlayStation 3 og tar sikte på en utgivelse tidlig 2012.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3