Vi fikk en mulighet til å absorbere en liten bit av «Bayonetta» på E3, og la det være klart med en gang – dette er kompromissløs japansk actiongalskap.

Her finner du flere saker fra E3.



EN SMOOTHIE AV KJENT OG UKJENT VARE

«Bayonetta» føles allerede tidlig som den rosa søsteren til Devil May Cry eller Ninja Gaiden blandet med God of War og krydret med summons fra Final Fantasy.

Du styrer en veldreid kvinne med eventyrlige akrobatiske kampsportevner, skytevåpen, sverd og... briller. Litt som en sexy Sarah Palin?

Les også: Jimmy Fallon jaktet på Palin under E3.

Og apropos våpen, i E3-demoen endte vi faktisk opp med en trompet! Nei, det er ikke en seksuell metafor for noe skittent, vi snakker om musikkinstrumentet du blåser i.

Selve kampsystemet inneholder svært mange kombinasjoner, med animasjoner som får hele skjermen til å eksplodere i et fyrverkeri av farger, lys og mønster.

Men selv om kampsystemet har svært mange kombinasjoner, så ga ikke demoen inntrykk av at det er nødvendig å følge dem slavisk.

Utenfra kan spillet, i sin fulle kaotiske glorete tilstand, se usedvanlig vanskelig ut. Men etter en en prøvetur viste det seg at det ikke nødvendigvis er obligatorisk å bruke så mange av kombinasjonene.

Det er også mulig å trykke litt tilfeldig på knapper, og fremdeles fremkalle sinnsvake animasjoner.

 


EN «JOMFRU» I NØD

I tillegg til kombinasjonene er det også mulig å tilkalle hjelp fra magiske vesener som deltar i kampen. Ikke ulikt summons fra Final Fantasy-serien.

I E3-demoen fikk vi muligheten til å fremkalle en drage som fant fiendene særdeles velsmakende og endte opp med å tygge dem i småbiter mens blodet sprutet.

Og er du heldig, så vil den veldreide dama også kaste klærne mens animasjonene foregår. Private kroppsdeler vil imidlertid være tildekket av hennes lange sorte hår, så vet du det. Mitt kongerike for en saks?


Med eksplosiv og japansk maksimalistisk grafisk utrykk som eksploderer i hjerter og fiksfakserier, kan «Bayonetta» bli som actionspillenes paraplydrink.

Her er klare referanser til kampsystemer fra både Devil May Cry og Ninja Gaiden, men også summons fra Final Fantasy og bossene fra God of War.

Men denne typen spill må sannsynligvis ha den magiske følelsen av «easy to learn, hard to master» for å slå an, og bare tiden vil vise om «Bayonetta» vil ha mer enn bare sminke og glitter.

«Bayonetta» kommer til Xbox 360 og PS3 og utvikles av Platinum Games som ga oss «MadWorld» til Wii. Ryktene vil ha det til at spillet skal slippes i september.

 

Se E3-traileren her.

 

 

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer