LOS ANGELES (PressFire): «Forza Motorsport 3» ble først annonsert under E3, selv om alle visste at spillet var godt i gang med utviklingen.

Les også: Slik var Microsofts E3-brief.

Den kanskje største overraskelsen etter avdukingen på Microsofts pressekonferanse var at det kommer allerede i oktober, og var fullt spillbart under messen.

Her kan du lese alle våre E309-saker.

 

SPOL TILBAKE-FUNKSJON

Før E3 startet var dette et av spillene jeg gledet meg mest til å få servert nyheter fra.

Det var derfor med en slags skrekkblandet fryd jeg skred til verket og grep kontrolleren for å teste herligheten. «Forza Motorsport 2» var for meg nær det perfekte bilspillet.

En simulator med sjel, et spill som satte kjærligheten til bilmodeller i høysetet og formidlet dette gjennom gode enspilleropplevelser, et knallsterkt onlinetilbud og et auksjonssystem som gjorde at du lett kunne utvide garasjen med spreke biler om du var pengesterk – eller tilføre litt artistisk snert gjennom bildekormulighetene i spillet.

Les også: Spill «Forza 3» allerede i oktober.
Se også: Skjermbilder fra «Forza Motorsport 3».

Etter bare få minutter kjente jeg den samme følelsen bre seg i kroppen som forgjengeren ga. Og det til tross for at utviklerne i Turn 10 har lagd en helt ny spillmotor og introduserer noen grafiske og tekniske nyheter.

Det som mange vil ha problemer med å svelge er at «Forza 3» i likhet med fjorårets sterke «Race Driver: GRID», inneholder en spoleknapp.

Trykker du på «back»-knappen på Xbox 360-kontrolleren, spoler spillet tilbake fem sekunder. Trykker du én gang til spoler den enda mer tilbake.

Personlig er dette noe jeg gjerne kunne tenkt meg «Forza 3» hadde droppet. Dette er en simulator, og en viktig del av opplevelsen med å gjøre progresjon i karrieredelen er for meg forankret i at du har noen nøtter å knekke før du kan lene deg tilbake og si at du har rundet spillet.

Det inkluderer de løpene som varer i nesten en halvtime der det kreves at du kjører såpass forsvarlig at du passerer mållinjen på fire hjul.

 

VIL SKAPE DEBATT

Dette kunne ha blitt løst om du i introduksjonsmenyen ble spurt om du vil kjøre som en Forza-entusiast eller «nybegynner», og at rewind-funksjonen ble skrudd av i save-gamet ditt om du gikk for førstnevnte.

Jeg brukte denne funksjonen bare et par ganger under testen på messegulvet, mest for å sjekke hvordan den var.

Mange purister vil garantert rope ut høylydt om dette i forumer de neste månedene og peke på at gleden av å slå et spill som «God of War III» ligger i at du faktisk kan ta den siste, sterke bossen – og ikke kan trykke på en knapp og spole tilbake noen sekunder om du dør.

Det samme konkurranseaspektet finner du i et slikt bilspill.

Det første som slår en er at spillet virker mer fargesterkt og visuelt inneholder langt flere detaljer og polygoner enn forgjengeren. Menyene har også blitt omarbeidet og fremstår renere, lysere og har mer fokus på de mange bilmodellene. Spillet som kommer i oktober vil inneholde 400 biler fra 50 fabrikanter, lovte utvikleren fra scenen på Microsofts E3-brief.

De samme hjelpemidlene som du finner i «Forza 2» er på plass, om du føler for en hjelpelinje eller mer human medfart om du kolliderer.

Vi er likevel opprømte over det demoversjonen av «Forza 3» bydde på. PressFire testet tre av fire demobaner, fant ut av veigrep og bilrespons samsvarte med følelsen fra 2007-spillet på Xbox 360 – og mest av alt: det er fantastisk å vite at minst én av de to simulatorkongene kommer ut på konsoll i løpet av 2009. Konkurrenten, «Gran Turismo 5» er på ingen måte garantert å se dagens lys i år.



«Forza Motorsport 3» slippes eksklusivt til Xbox 360 i oktober 2009.


Se E3-traileren:

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Den norske esport-stjerna Lâm «k0u» Tịnh Trì har gått bort

Ble bare 22 år.

Les mer

Masseoppsigelse i verdens største esport-organisasjon

Frankrike og Spania spesielt hardt rammet.

Les mer