LOS ANGELES (PressFire): Need for Speed-spillene har eksistert siden 1994 og har ofte vært en bestselger. Noen av de mest heldige årgangene var banebrytende innen sjangeren, men de seneste årenes utgaver har gått på tomgang.

Kritikerne har i stadig større grad vendt tommelen ned, men salgstallene har fortsatt holdt seg på et mer enn anstendig nivå.

Her finner du flere av våre E309-saker.


BYTTET UTVIKLER

EA valgte å gjøre grep foran neste spillslipp.

Man flyttet utviklingen til Slightly Mad Studios og Black Box – overvåket av Patrick Söderlund (DICE/EA).

I stedet for å skrape NFS-serien velger EA å gire opp.

I tillegg til et Wii/DS-spill («Need for Speed: Nitro») og et gratis, onlinespill til PC kalt «Need for Speed: World Online», er «SHIFT» årets racinghåp fra EA.

Men hvordan er spillet?

Motivert av at EA kjører en konkurranse ved bodene sine, der de raskeste tidene er kvalifisert til en superfinale i morgen der vinneren stikker av med en ekte, splitter ny BMW, gjorde vi oss klare på startstreken.

Les også: Komplett liste over biler og baner.
Se også: Skjermbilder fra «SHIFT».

På forhånd har man sagt at «SHIFT» er mye mer simulatororientert enn de tidligere årgangene, som har vært spekket med pimping, streetcred-fjas og «Fast & Furious»-fokus. Riktignok er overgangen stor, men dette er på ingen måte et nytt «Forza Motorsport» eller «Gran Turismo».

Det ligger mye nærmere «Race Driver: GRID» som Codemasters ga ut i fjor.

Spillet vil inneholde 18 baner og 65 biler når det slippes i høst, men vi fikk bare prøve en av banene og et lite utvalg biler.


MER ACTION ENN SIMULATOR

Grafisk sett er ikke spillet helt i tetsjiktet, og ser mindreverdig ut i sammenligning med referansespill som «GRID» og «Gran Turismo 5: Prologue».

I hvert fall slik spillet fremstår under E3.

Kvalitetene i spillet ligger på et litt annet plan, for det er en hybrid mellom simulatorfølelsen og det umiddelbare adrenalinkicket.

Hjelpemidler som den fargede streken foran deg på veien, som i «Forza Motorsport 2» er på plass, og utviklerne har funnet en måte å gi deg inntrykket av å oppleve stressmomenter underveis ved å veve dette inn i spillet. Møter du veggen, bokstavelig talt, blir bildet uskarpt i noen sekunder. Det er også mange andre fine detaljer du får øye på når du kjører med perspektiv satt til bak rattet.

Det første som slo meg var at bilen føles lettere i svinger enn mange andre slike spill. «GRID» hadde en enorm fysikk og tyngefølelse, mens i «SHIFT» flyter bilen din mye lettere ut i svingene, selv de som ikke er krappe.

Dette kan selvsagt ha noe med innstillinger og bilvalg å gjøre, men resultatet er at det oppstår mer kræsj og action på banen. Konkurrentene dine er ikke like skarpe som i de mest rendyrkede simulatorene, noe som burde gjøre «SHIFT» til et tilgjengelig spill for de fleste.

Du sanker poeng underveis ved å drifte eller oppfylle andre kriterier, og får også utmerkelser relatert til det du foretar deg underveis i løpet. Det gjelder også bilene du foretrekker å bruke når du vinner løp – du låser opp medaljer, troféer og premieres for å bruke for eksempel japanproduserte biler.

Som en hybrid, med fokus flyttet fra Xzibit-pimping og over til en mer seriøs bilspillopplevelse, blir det spennende å se hvordan dagens publikum reagerer på overhalingen. Og om simulatorfantastene vil trykke «SHIFT» til sine bryst. Det er en dristig retning EA har staket ut.

For ordens skyld: PressFires utsendte vant ikke BMW'en som EA fristet med...


«Need for Speed: SHIFT» slippes 17. september til PS3, Xbox 360 og PC, samt at det kommer en egen versjon til PSP.

Se en E3-video:

 

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer