– Vil at «Fable Legends» er tilgjengelig for så mange som mulig

Blir «free-to-play»-spill.

26. februar 2015 17:08

(PressFire.no): «Fable Legends» startet med en vaklende og beskjeden presentasjon da spillet for første gang ble annonsert på GamesCom i 2013.

Det var ikke lett å få en idé hva slags retning nye «Fable» ville ta i starten, selv om vi fikk litt mer innsikt i dette i løpet av fjoråret.

Senker «Fable»-terskelen

Å bringe Windows- og Xbox One-spillere sammen, i et mer forpliktende Microsoft-økosystem, var en av de viktigste annonseringene under pressekonferansen i januar – der vi også fikk se HoloLens-brillene for første gang.

Xbox-sjef Phil Spencer trakk fram «Fable Legends» som et av flere eksempler på slike utgivelser ment å blåse nytt liv i pc-satsningen fra denne kanten.

I dag ble det kjent at «Fable Legends» tråkker i samme fotsporene som blant andre «League of Legends».

Utviklerne i Lionhead vil nemlig nå så mange spillere som mulig, og senker derfor terskelen.

Etter vi startet utviklingen av «Fable Legends» har vi hatt to klare mål i bakhodet. Først og fremst sikter vi mot å lage et så bra og morsomt spill som mulig. Tilbakemeldingene vi har fått fra betatestingen, fra folk vi har møtt på messer og fra spillpresse, har vist oss at vi er på god vei til å realisere dette målet.

Det andre vi har siktet mot er å sikre at spillet blir tilgjengelig for så mange som mulig. Det første vi gjør for å få til det, er å la folk på både Windows-pc og Xbox One spille sammen. I dag annonserer vi den neste store nyheten for å kunne nå dette målet, skriver utviklerne på «Fable»-nettsiden.

Nye helter annen hver uke

Lionhead understreker at alle kan spille hele «Fable Legends», fra start til slutt, uten å måtte betale en krone. Det inkluderer alle oppdragene og hele historien.

Det er fire mot én som gjelder også i dette nye «Fable»-spillet. Akkurat som i ferske «Evolve».

Microsoft legger seg også på linja der enkelte helter eller monstre får en prislapp. Slike oppdateringer blir bakt inn i opplevelsen. Eurogamer har tatt et dypere dykk inn i hva slags modell vi kan forvente oss:

Fire helter hives til en hver tid i rotasjon, og byttes ut etter to uker. Liker du en av heltene ekstra godt, kan denne kjøpes. Alternativt kan du vente til denne dukker opp i spillet igjen.

Har begynt arbeidet med «sesong to»

Foretrekker du å spille som skurken/monsteret, med en mer strategisk tilnærming til kampene og et perspektiv sett ovenfra og ned, fungerer det på samme måten.

Historien kan spilles både som en helt eller en av fiendene. Hvert oppdrag inneholder en bestemt fiende som følger historien til nettopp dette oppdraget. Ønsker du å velge en annen, må denne kjøpes.

Når det gjelder loot, eller oppgraderinger, vil du ramle over slike kister i løpet av spillet. Det er tilfeldig hva slags nytt utstyr du finner til en hver tid. Samme utstyret kan du kjøpe, eller du kan velge den seige måten med å jakte på dette uten å betale noe ekstra.

Eurogamer skriver at Lionhead planlegger å bygge ut spillet med nye helter, fiender og utstyr i sesonger. Også historien som brettes ut følger dette formatet – og spillskaperne er nå allerede i gang med å planlegge innholdet til en «sesong to».

Elsker «League of Legends»

Både «Hearthstone», «Dota 2» og «League of Legends» har gjort stor suksess ved å tilby en free-to-play-opplevelse. Store mengder spillere bruker tid med disse, og muligheten til å kjøpe innhold er aldri for insisterende eller nødvendig for å hevde seg.

Spesielt «League of Legends» oppgis som en av de store inspirasjonskildene til Lionehead.

Det er ingen grunn til å fornekte likhetene her, sier John Needham til Eurogamer.

– Vi spiller alle «League of Legends. Jeg har brukt over halvannet år av livet mitt på å spille «League of Legends», og jeg elsker det spillet, forteller studiosjefen i Lionhead.

Disse spillskapere har også rukket å filosofere over andre spill og forretningsmodeller som ikke er like rause.

- Det er free-to-play-spill på markedet, som «World of Tanks», som på mange måter er en pay-to-win-opplevelse, sier spillregissør David Eckelberry til Eurogamer.

– Jeg mener de beste spillene for en kunde er de som lar deg nyte alt av innhold uten å betale for det. Du betaler bare hvis du vil.

For å kunne innfri slike løfter lages «Fable Legends» slik at det ikke skal gå an å handle seg til sterkere figurer eller kjøpe erfaringspoeng. Dette er noe du må gjøre deg fortjent til gjennom å spille. Ingen av totalt 15 quests legges bak en betalingsmur, heller.

«Fable Legends» utvikles til Xbox One og pc. Spillet er ventet lansert i løpet av året.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3