(PressFire.no): Etter avdukingen av Xbox One satt kanskje mange igjen med inntrykket – for å sette det på spissen – at der PlayStation 4 er laget av og for spillere, handler Xbox One mer om å bruke stemmestyring til å bla gjennom sportskanaler på tv-en.

Microsoft jobber frenetisk med å slokke branner og komme seg på rett kjøl igjen. Etter E3 har de gått bort fra bruktsperren og kravene om nettoppkobling, og nå skal de gjøre det enklere for indie-utviklere å både utvikle og gi ut spill på plattformen - noe som fra starten av har vært en fanesak for Sony.

Nå avslører Microsoft at indie-utviklere vil få sette sin egen pris og lanseringsdato, og ha en enklere publiseringsprosess hvor de ikke krever en egen utgiver. Ikke minst antyder de at enhver Xbox One vil kunne fungere som en utviklermaskin. Det skriver blant andre GameInformer.

- Vår visjon er at hvem som helst kan være en spillskaper. At enhver Xbox One kan brukes til utvikling. At alle spill og opplevelser kan ta utbytte av alt Xbox One og Xbox Live har å tilby, sier Xbox-nestsjef Marc Whitten.

Det betyr at de snur på flisa:

- Det betyr at en kan gi ut spill uten utgiver. Det betyr å bruke Kinect, nettskyen, achievments. Det betyr stor synlighet på Xbox Live, fortsetter han.

Haken er at de beskriver dette ikke som en «visjon», og derfor ikke at det er klart på lansering. Overfor Polygon klarerer Whitten:

- Vi har laget Xbox One med dette for øye. Men ikke alt sammen vil være på plass til lansering, sier han, og antyder at indie-støtten vil implementeres i løpet av de første året.

 

- Xbox One som utviklermaskin er et fortrinn

Kristoffer Jetmundsen.
Foto: PressFire.no

Norske indie-utviklere var jevnt over skeptiske til Xbox One da den ble avslørt i mai.

- Microsoft fortsetter med å la være å overbevise meg om å kjøpe konsollen deres. Det eneste de hadde tidligere var interessante indie-eksklusiviteter, men det ser ut som at Sony tar over som markedsleder på bra indiespill også, sa Kristoffer Jetmundsen til PressFire den gang.

Nå ser han litt lysere på Xbox-framtida.

- Det virket som de innså at selv Nintendo slo dem med tanke på å få med seg indie-utviklere, så da måtte de plutselig snu på flisa, sier han til PressFire i dag.

Spesielt mener han det er positivt at Xbox One tilsynelatende skal kunne brukes til spillutvikling, uten at man må kjøpe en dyr spesialversjon av konsollen til dette formålet.

- Utviklermaskiner kan ofte være altfor kostbare for indie-utviklere, og dette er noe jeg ikke har sett fra verken Nintendo eller Sony, sier han.

Jetmundsen kjenner ikke prisen på utviklerversjonen av PS4, men beskriver den tilsvarende PS3-maskinen som en «investering». Han tror riktignok at den mer tilgjengelige systemarkitekturen på PS4 kontra forgjengeren vil gjøre prisen litt hyggeligere denne gangen. Nettopp at konsollen skal være utviklervennlig har vært et viktig mål for Sony og systemarkitekt Mark Cerny.

- Betyr det at du er mer positiv til Xbox One, som utvikler?

- Jeg tror det vil gi dem en skikkelig edge denne generasjonen. Foreløpig tror jeg nok Sony leder «indie-racet», spesielt når Microsoft sier dette her ikke kommer til å være klart til lansering, men at det er en «visjon». Sony har et godt forhold til indies, og har vært flinkt til å få gode indie-spill ikke bare på PS4, men i det siste også på PS3 og Vita, sier han, og fortsetter:

- Sony trenger ikke å overbevise meg. Det gjør Microsoft.

NB: Vi har snakket med Mark Cerny om å utvikle for PS4. Les intervju.

 

Forventet at Microsoft svarte Sony

«Drømmefall Kapitler»

Dag Scheve i Red Thread Games, som jobber med folkefinansierte «Drømmefall Kapitler», synes også Xbox One har blitt litt mer attraktiv over natta.

- Den umiddelbare reaksjonen min er selvfølgelig positiv, ut ifra den informasjonen jeg har fått med meg. Det er nydelig at de gjør ting som gjør det enklere for oss å produsere spill, sier han til PressFire.

Også han framhever at Microsoft kan ta et godt jafs av ledelsen til Sony dersom det stemmer at man uten forbehold kan bruke en hvilken som helst Xbox One som en utviklermaskin.

- Utviklermaskiner er vanligvis dyre og vanskelige å få tak på, så hvis man kan kjøpe en vanlig Xbox One og sette seg ned og lage spill på den så er jo det fantastisk, sier han.

Scheve er ikke overmåte overrasket over at Microsoft endrer strategi.

- Ut ifra den informasjonen de ga ut tidligere virket Xbox One veldig lite vennlig i forhold til hva vi holder på med. Men det er alltid vanskelig å si, det er jo et spill mellom konkurrentene her, hvor de avventer hverandre og ser hva som slår an. Så jeg har hele tiden tenkt at vi bare får vente og se, sier han.

- Det har sett ut som PS4 har det mest gunstige oppsettet for oss som driver med indie-spill. Men Xbox kan også bli grei å utvikle til med Unity, og med de justeringene de gjør nå kan det være vi er interesserte i å produsere til konsollen.

 

- Virker lite gjennomtenkt

Rock Pocket Games
Foto: PressFire.no

Natascha Röösli i Rock Pocket Games er positiv, men skeptisk til den nye retningen fra Microsoft. Selvpublisering betyr lite om spillene ender opp dypt begravd og utilgjengelige, mener hun – og forteller at Microsoft har vært det selskapet hun opplever som mest kronglete å hanskes med.

- Et slikt system krever en solid og gjennomtenkt struktur. Viktigst av alt er synlighet, det er det det står og faller på. At de plutselig kommer med dette først nå får meg til å tenkte at det ikke kan være skikkelig gjennomtenkt og planlagt, sier hun.

- Jeg vil tro det er derfor det vil ta et års tid å få på plass ting som å bruke Xbox One som utviklermaskin. Det gir dem tid til å gi systemet en ryggrad.

Å få spillet ut på markedet er heller ikke alt, og Röösli påpeker at vi ikke kjenner til detaljer, kostnader og hvordan Microsoft vil kurere spillene.

- Til nå har ikke Microsoft vist særlig til interesse overfor indie-spill, i alle fall ikke sammenlignet med Nintendo og Sony. Dette er et steg i riktig retning, og viser at de i det minste har forstått hvor viktig indie-utviklere og den innovasjonen de bringer til plattformene er. Selv om en klagestorm måtte til.

 

Unity-avtalen gjør saken enklere

«Among the Sleep»

Ole Andreas Jordet hos «Among the Sleep»-studioet Krillbite i Hamar har tidligere fortalt at de er i dialog med Sony om å gi ut spillet på PS4, men at de ikke har hatt noe kontakt med Microsoft.

- Vi har god kontakt med Sony. Det som er mest avgjørende for oss nå, er hvordan Unity3D og Sony løser implementeringa fra deres side. Samt hvilke kostnader det blir med tanke på lisenser, sa Jordet i mai.

Det populære utviklerverktøyet Unity3D samarbeider med begge de kommende konsollene. Med både Unity og de nye retningslinjene på plass kan Xbox One være mer aktuell for Hamar-studioet.

- Vi ønsker at spillene vi lager skal være tilgjengelige for så mange som mulig, så dette åpner for at Xbox One kan være aktuell. Samtidig gjør jo avtalen mellom Microsoft og Unity det enklere, uten ekstra lisenskostnader, sier han i dag.

 - Det er flott å se at de åpner opp og vil gjøre sine plattformer tilgjengelige for et mangfold av utviklere. Jeg synes de har gjort flere gode trekk i de siste uttalelsene, og i samarbeidet med Unity. Vi kommer nok til å se nærmere på Xbox One som en mulig konsoll for «Among the Sleep», men først fokuserer vi på de annonserte plattformene.

 

For godt til å være sant?

«Retro City Rampage»

Det gjenstår å se om ikke Xbox One som utviklermaskin er en historie som er for god til å være sann. Engadget har publisert responsen til «Retro City Rampage»-utvikler Brian Provinciano, som tror Microsoft ikke har fortalt hele sannheten.

- Jeg er veldig glad for å se denne nyheten. Etter at alle utviklerne har talt, har de endelig valgt å lytte. Men dette er nok et eksempel på at de forandrer retningslinjer, og at det høres bedre ut enn det gjør når hele historien kommer på bordet, sier han, og fortsetter:

- Tro meg: Selv om dette er flott, vil det ikke være tilsvarende det tilbudet som finnes på andre plattformer.

Han utdyper:

- På PS4, for eksempel, så har utviklere full tilgang til systemet. De kan bruke alt som finnes av RAM og maskinkraft. Indie-utviklere har tilgang til alt det som trippel-A-studioene har, fra begynnelsen og fram til lansering.

Han tviler på at det samme vil være tilfelle med Xbox One, som han tror vil gi utviklere en forenklet, begrenset pakke.

Provinciano har i alle fall ingen gode minner fra å jobbe med Microsoft tidligere.

- Etter min erfaring med å jobbe med dem for å gi ut spillet mitt på Xbox 360 har jeg ingen interesse av engang å kjøpe en Xbox One, og desto mindre å utvikle til den. Den nye retningen de tar er flott, men det forandrer ikke den opplevelsen jeg hadde. Jeg er ikke klar til å glemme hva jeg måtte gjennom. Å jobbe med Microsoft er det verste jeg har vært med på i min karriere, sier han.

 

Oppdatering: I kjølvannet av disse nyhetene har Polygon spurt flere indie-utviklere hva det koster å utvikle spill til PlayStation 4. De fikk høre at en utviklerversjon av PS4 koster omkring 2 500 dollar, eller 15 000 kroner. Til gjengjeld låner Sony ut alle slike maskiner de har tilgjengelig til utviklere med spennende prosjekter, som får ha maskinen gratis i ett år. De påpeker også at Xbox One-utviklere vil måtte betale en avgift på «noen få hundre dollar» for å utvikle til maskinen.

- Alle utviklerne jeg kjenner har fått maskinene gratis. Sony har vært fantastiske, sier en av utviklerne.

Utviklerversjoner av PS3 kostet mellom 6 000 og 60 000 kroner, avhengig av hvilken funksjonalitet de ble levert med.

Microsoft sier de vil komme med mer utfyllende informasjon på Gamescom-messen I Köln i august.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Norske Natalie var e-sportutøver for Besiktas: – Har ikke fått lønn siden mai

Går hardt ut mot storklubben.

Les mer

Er det på tide å sjekke ut «No Man's Sky» igjen?

Spillet har bare blitt bedre og bedre. Pluss Gamescom-nyheter! Her er ukas episode av Rad Crew.

Les mer