«Call of Duty» får endelig en ansiktsløfting ... og hårete armer

Neste spill vist fram på ny Xbox.

21. mai 2013 21:14

(PressFire.no): Det kan nok argumenteres for at spillene ikke nødvendigvis stod i sentrum under kveldens avsløring av Xbox One, Microsofts nye spillflaggskip.

Giganten fra Redmond fant likevel plass til sine største samarbeidspartnere, og avsluttet seremonien med de første klippene fra «Call of Duty: Ghosts» til neste generasjons konsoller.

Etter seks år med nesten samme motor, skal verdens største skytespillserie endelig tøyes litt i maska. Storseriens neste kapittel kjører på splitter ny teknologi, ifølge Microsofts pressekonferanse.

NB! Den nye traileren ser du øverst på denne siden.

Postapokalyptisk USA

Polygon har snakket med utvikler Infinity Wards designsjef Mark Rubin, som insisterer på at spillverden skal være mer som en medsoldat enn en kulisse denne gangen.

- Hva om verdenen faktisk påvirker spilleren, og dens tilstand spiller direkte inn på deg fra et historieståsted? skal han ha spurt det amerikanske spillnettstedet både vagt og retorisk.

Denne gangen skal «Modern Warfare»-studioet ha jobbet hardt med å gi deg en følelsesmessig tilknytning til byen du slåss i, uten å utbrodere stort mer enn det.

- En massiv hendelse forandrer verden slik du kjenner den. Den stripper USA for supermaktstatusen sin og skaper en postapokalyptisk verden hvor alt rakner, hevder Rubin.

Under førsteakten får du visst du og broren din oppleve de forente statene opptil 15 år etter at dette har skjedd.

Hårete armer

Under direktepresentasjonen snurret også en demorull som presiserte hvilke grep skytefabrikken har tatt i å revitalisere storserien til en ny epoke.

For eksempel skal en teknologi de har lånt av animasjonsekspertene i Pixar, kalt «Sub D», ha stor betydning i å skape mer virkelighetstro soldater.

Blant annet ved å skildre mer naturlige, hårete armer og kompliserte figurmodeller, visstnok.

Selve brettene skal også være mer kompliserte. Flerspillernivåene, som nok er der flesteparten av spillerne tilbringer mest tid, skal sågar ha fått dynamiske hendelser som jordskjelv og flodbølger.

Som tidligere tar Activision pryd i å tilby en opplevelse som kjører med 60 bilder i sekundet, det dobbelte av typiske konsollskytespill. Det gir som regel en smidigere og mer responsiv opplevelse.

Hentet kjendisskribent

I likhet med erkekonkurrenten «Battlefield 4», som vi fikk tatt en titt på under avsløringen i San Francisco i mars, skal også «Call of Duty: Ghosts» ha narrative ambisjoner.

Historiefortellingen skal visst stå sentralt i det kommende krigsskytespillet, noe Infinity Ward og Activision understreker ved å hyre «Traffic»- og «Syriana»-manusforfatteren Stephen Gaghan.

Den prisbelønnede filmskribenten skal gjøre figurene i actionspillet mer livlige og troverdige, etter hva Venturebeat forstår.

- De ville ha følelsesmessig realisme, uttalte Gaghan fra scenen.

«Call of Duty: Ghosts» utgis visst til Windows, Xbox 360, PS3, PS4 og Xbox One i løpet av året.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3