«XCOM»-skytespillet tar tempen på den kalde krigen

«The Bureau» lover taktisk action.

26. april 2013 11:10

(PressFire.no): I fjor hadde Firaxis suksess med «XCOM: Enemy Unknown». Det ble en verdig omstart av spillklassikeren.

Det synes i hvert fall Julian Gollop, som lagde originalen i 1993.

Det har vært jobbet med en skytespillvariant de siste åra. Dette «XCOM»-spillet, utviklet av «BioShock 2»-folka i 2K Marin og annonsert for tre år siden, forsvant imidlertid fra radaren en periode.

Forrige helg tok utgiveren like godt ned nettsiden og visket bort sporene fra det opprinnelige «XCOM»-navnet.

Nå har spillet gjenoppstått, og fått ny tittel.

«The Bureau: XCOM Declassified» kommer allerede i august, sier utgiveren i en pressemelding.

- Tenk taktisk

Handlingen er lagt til 1962. Kennedy er president i USA - og den kalde krigen er i fokus. De opprinnelige planene var at actionspillet skulle være sett i førsteperson, men perspektivet er nå endret til tredjepersons synsvinkel.

- Spillet har endret seg gjennom en kreativ prosess, og resultatet er en historiedrevet opplevelse som er smart, engasjerende og som utfordrer spillerne til å tenke taktisk, sier Christoph Hartmann fra 2K i pressemeldingen.

- «The Bureau» forteller historien om den mystiske starten for XCOM. Vi utvider universet med en hemmelighetsstemplet historie bestående av konspirasjoner på regjeringsnivå, og heltemodige dekkoperasjoner fortalt gjennom et spillperspektiv sett fra tredjeperson, sier Morgan Gray, som er en av regissørene hos 2K Marin.

Det hintes om at vi får møte en fiende for første gang som senere har vært med på å danne grunntrekkene for de taktiske pc-spillene.

The Bureau må tilpasse seg og overvinne en trussel ulik alt annet enn verden har sett før, frister 2K med i pressemeldingen.

Tøffe konsekvenser

Du spiller som William Carter og må lede agentene dine ut på farlige oppdrag. Det handler ikke bare om farlige situasjoner som helt sikkert er spekket med spioner og dobbeltagenter, men 2K skriver også at det er like viktig å kamuflere for omverdenen hva du foretar deg – for ikke å skape verdensomspennende panikk.

The Bureaus agenda og virkemidler er nemlig ikke egnet for offentligheten.

Kampsystemet blir inspirert av «XCOM»-forgjengerne, hevder utviklerne. Det betyr at dette blir en spillopplevelse som ikke bare består av å løpe rundt mens du kiler skulderknappen for å skyte vilt.

Det blir viktig å tenke og utføre angrepene på taktisk vis, og ettersom dette ikke er et førstepersonsspill mener utviklerne at du får mulighet til å bedømme omgivelsene og tilfører mer frihet. Gjør du feilskjær, vil du også i dette «XCOM»-universet kunne bli straffet, står det i pressemeldingen.

- Som vår siste forsvarslinje kan hver eneste ordre bety forskjellen mellom liv og død for Carter, hans styrker og hele menneskeheten, skriver 2K i pressemeldingen.

Hvis en av dine lagkamerater dør i kamp, trenger du altså ikke vente på at vedkommende på magisk vis kommer tilbake igjen.

- På den måten vil «The Bureau» utfordre spillere på helt andre måter enn noe annet taktisk tredjepersons skytespill, sier Morgan Gray.

Traileren du ser nederst er sluppet i dag. Den representerer ikke hvordan spillet blir, men er nok mest ment å sette oss i riktig stemning.

«The Bureau: XCOM Declassified» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 23. august.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3